• fru HS

Måste man säga efter prästen i kyrkan?

Min sambo har lite senskräck och tycker inte om att prata inför folk men vill gärna gifta sig i kyrkan.
    Är det ett "måste" av prästen att man säger efter prästen? Eller kan man helt enkelt ta bort den biten och prästen fixar så det låter och blir bra ändå?

Nån som kankse har erfarenhet av det?

• Svar på tråden Måste man säga efter prästen i kyrkan?
  • Hjartafró

Man kan inte ta bort den biten.

Om man inte vill läsa efter prästen, kan man välja att lära sig meningarna utantill, men det är ju ännu värre om man inte gillar att prata inför folk.

• Mymlan16

Tror ni måste uttala löftet högt... (har också "scenskräck" inför denna bit by the way ;) )

• Kjell Präst

Som redan skrivits, löftena måste sägas - antingen efter prästen eller själva. Däremot har förstås brudparet ingen mikrofon, så den enda/e som tydligt hör paret säga löftena är prästen.

• Sebastiána

Han kan försöka tänka att det är till prästen och dig han säger det (även om han måste säga det högt). Försök koppla bort de andra. Så tänker jag göra.

• spira2010

Vi känner likadant, jag är dessutom så lättrörd och rädd för att inte få fram någonting. Pratade med vårt präst om detta och han berättade att det finns olika långa versioner där den riktigt korta bara är några få korta meningar. Så vi kan iallafall begränsa "lidandet". Det är tydligen den äldsta versionen dessutom, sa han.

• Kjell Präst

spira2010 skrev 2010-08-08 17:31:00 följande:
    Vi känner likadant, jag är dessutom så lättrörd och rädd för att inte få fram någonting. Pratade med vårt präst om detta och han berättade att det finns olika långa versioner där den riktigt korta bara är några få korta meningar. Så vi kan iallafall begränsa "lidandet". Det är tydligen den äldsta versionen dessutom, sa han.

Någon lång version har jag aldrig hört talas om. Antingen säger man efter prästen, med formuleringen "Jag, NN/tar dig, NN/nu till min hustru(man)/att dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt" eller också läser man själv, men formuleringen "NN, jag vill älska dig/dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt." Några andra formuleringar finns egentligen inte

Svar på tråden Måste man säga efter prästen i kyrkan?