• PerSan

Hjälp mig, svullen mage!!

Vad ska jag göra??

Min mens är oregelbunden och nu visar det sig att det behagar sig att komma fram lagon till bröllopet..Min ägglossning började nog i förrgår...

Och nu är jag svullen som en ballong, provade min klänning igår och den spänner jätte mycket över magen, vad ska jag göra??

Det hjälper ju inte att gå ner 2 kilo eller något, för svullnaden på magen kommer ju ändå att finnas kvar!! Det är så himla typiskt...

Vad kan jag göra?? Menssvullen mage, så klänningen sitter galet tight...
    Och mens på bröllopsnatten, hur kul är det??

Jag gifter mig om 2 veckor....Känner paniken i kroppen!!

Finns det något man kan  göra åt svullnaden?? Och det är väl för sent att skaffa piller så man kan hoppa över den??

• Svar på tråden Hjälp mig, svullen mage!!
  • Greeneyes

Har du ägglossning redan nu så är det nog knepigt att göra något åt det tyvärr...
    Annars hade du kunnat skjuta på mensen om du började redan vid förra mensen med tabletter mot det. (FAst det är inte säkert att de hade funkat ändå, jag småblödde och hade världens pms av dem, så de går fetbort för mig!).

Förhoppningsvis är du bara svullen av ägglossningen, och det borde gå över om några dagar. Men ett tips är annars att detoxa, alltså att bara dricka vatten och inget kaffe, eller sött etc. Och det finns detoxdrycker att köpa på hälsokosten. Det renar kroppen inifrån och brukar även dämpa svullen mage etx - plus att man känner sig piggare efter ett par dagar

• lenwer

Det är inte för sent att skjuta upp mensen. Man börjar ta tabletterna 3 dagar innan förväntad mens (Primolut Nor heter dem). Har gjort det massor med gånger och alltid fungerat för mig. Tabletterna är dock receptbelagda så du måste prata med en läkare, borde räcka med ett telefonsamtal till din vårdcentral.

Brukar du vara svullen hela tiden från ägglossning till mens? Annars hinner det ju säkert lägga sig tills det är dags. Om du inte mår dåligt och är svullen just när du har mens så är det kanske inte hela världen. Själv är jag svullen och irriterad både vid mens och ägglossning men det är ju så olika! Kan i alla fall verkligen rekommendera att skjuta upp om det känns viktigt!!

• PerSan

lenwer skrev 2010-08-07 11:06:07 följande:
    Det är inte för sent att skjuta upp mensen. Man börjar ta tabletterna 3 dagar innan förväntad mens (Primolut Nor heter dem). Har gjort det massor med gånger och alltid fungerat för mig. Tabletterna är dock receptbelagda så du måste prata med en läkare, borde räcka med ett telefonsamtal till din vårdcentral.Brukar du vara svullen hela tiden från ägglossning till mens? Annars hinner det ju säkert lägga sig tills det är dags. Om du inte mår dåligt och är svullen just när du har mens så är det kanske inte hela världen. Själv är jag svullen och irriterad både vid mens och ägglossning men det är ju så olika! Kan i alla fall verkligen rekommendera att skjuta upp om det känns viktigt!!

ÅHHHH vad glad jag blir för ditt svar!!

Men i med att jag har väldigt oregelbunden vet jag inte exakt vilken dag jag ska ha mens, hur gör man då??
    Jag kommer att ringa till min barnmorska direkt på måndag morgon!!

Jag brukar vara svullen ända framtills mensen, sen avtar det när mensen kommit!!
    Och som sagt humöret är inte det bästa i heller!! Men hur blir det när man tar tabletterna lägger sig svullnaden då??

Men blir man inte svullen i sig att hoppa över mensen??

Känns så hopplöst nu att vara så svullen o klänningen spänner över magen, jag är ganska så smal i vanliga fall! Så det ser ju ut som en rikitg gravid mage :(

Tusen tack för ditt svar!!

• PerSan

Greeneyes skrev 2010-08-07 09:32:29 följande:
    Har du ägglossning redan nu så är det nog knepigt att göra något åt det tyvärr... Annars hade du kunnat skjuta på mensen om du började redan vid förra mensen med tabletter mot det. (FAst det är inte säkert att de hade funkat ändå, jag småblödde och hade världens pms av dem, så de går fetbort för mig!).Förhoppningsvis är du bara svullen av ägglossningen, och det borde gå över om några dagar. Men ett tips är annars att detoxa, alltså att bara dricka vatten och inget kaffe, eller sött etc. Och det finns detoxdrycker att köpa på hälsokosten. Det renar kroppen inifrån och brukar även dämpa svullen mage etx - plus att man känner sig piggare efter ett par dagar

Dricker aldrig kaffe o dylikt...Jag dricker helst naturellt eller kolsyrat vatten...

Men detox ska man inte ändra hela kosten då oxå??

• Dejli

Jag åt de där tabletterna en gång under en två veckor lång solresa då jag inte hade nån lust att ha mens. Jag märkte ingen skillnad alls, och de fungerade hur bra som helst.

• lenwer

PerSan skrev 2010-08-07 11:29:36 följande:
      ÅHHHH vad glad jag blir för ditt svar!!Men i med att jag har väldigt oregelbunden vet jag inte exakt vilken dag jag ska ha mens, hur gör man då??Jag kommer att ringa till min barnmorska direkt på måndag morgon!!Jag brukar vara svullen ända framtills mensen, sen avtar det när mensen kommit!!Och som sagt humöret är inte det bästa i heller!! Men hur blir det när man tar tabletterna lägger sig svullnaden då??Men blir man inte svullen i sig att hoppa över mensen??Känns så hopplöst nu att vara så svullen o klänningen spänner över magen, jag är ganska så smal i vanliga fall! Så det ser ju ut som en rikitg gravid mage :(Tusen tack för ditt svar!!

Glad att jag kan hjälpa till!! Jag tycker inte jag har blivit svullen av att skjuta upp mensen, men det är klart att det kan vara olika från person till person. Om du ändå vet att du kommer vara svullen som det är nu så kan det ju knappast bli sämre i alla fall! Själv gifter jag mig den 28/8 och kommer nog tyvärr ha ägglossning då, funderar på att skjuta upp den mens jag ska ha nästa vecka för att undvika det.  Lycka till!!

• aliina5000

1. köp cyklo-f... ta det några dagar innan mensen och under mensen...

2. köp en hälso rensningskur... 1 vecka och magen kommer bli plattare

3. en korsett?

hade samma problem...fjuuu! klarade det med dessa medel

• PerSan

Jag har fixat sådana tabletter som man skjuter upp mensen med,jag börjar på d i början av nästa vecka!!
    Men som sagt min svullna mage är kvar!!

Hur funkar det med hälso reningskur??
    Man får väl ändå äta o så, så att det inte bara är en shake man dricker eller något liknande!!

Berätta gärna mer om de!!

där är inbyggd korsett i klänningen så det blir liksom lite kaka på kaka att ha dubbelt!!

• Snigel Bee

Ush detta är jag jätteorolig för! =( Jag får itne svullen mage av mens men däremot helt random! Kan få d av stress, kan få d av nåt ja dricker, nåt ja äter! O när den väl svullnar, ja då SVULLNAR den! E JÄÄTTERÄDD att ja ska få kramp/svullen mage dne dagen! Ja kmr då inte kunna ha på mig min klänning! =(
    Det har varit så några månader nu och jag har fortfarande ingen aning om vad som sätter igång de! Magen blir svullen och hård! Otroligt jobbigt e de!

Men brukar svullnaden för dig hålla i sig i 2-3 veckor verkligen? Kmr d inte gå över?

• PerSan

Snigel Bee skrev 2010-08-11 14:28:04 följande:
    Ush detta är jag jätteorolig för! =( Jag får itne svullen mage av mens men däremot helt random! Kan få d av stress, kan få d av nåt ja dricker, nåt ja äter! O när den väl svullnar, ja då SVULLNAR den! E JÄÄTTERÄDD att ja ska få kramp/svullen mage dne dagen! Ja kmr då inte kunna ha på mig min klänning! =( Det har varit så några månader nu och jag har fortfarande ingen aning om vad som sätter igång de! Magen blir svullen och hård! Otroligt jobbigt e de! Men brukar svullnaden för dig hålla i sig i 2-3 veckor verkligen? Kmr d inte gå över?

Jag är alltid svullen från mens till ägglossning, det är jätte jobbigt!! Så två veckor i månaden är jag normal och 2 veckor går jag runt med en liten "gravidbula"

Är gansks så smal i mig själv, är kanske därför det syns lättare!!

Svar på tråden Hjälp mig, svullen mage!!