Dubbelmarinerad oxfilé hittar du på nätet, ICA:s sajt har jag för mig. Det receptet vann en tävling för flera år sedan. Inkokt lax hittar du också recept på nätet, standardrecept.
Receptet på minivästerbottenpajerna sitter i huvudet på mig. Använd folieformar som du köper på t.ex. ICA (ca 5 cm i diameer). Köp fryst smördeg (brukar vara 5 plattor i ett paket). Kavla ut något. Ta ut rundlar med ett glas, ca 4 per platta. Tryck ut rundlarna lite i formarna.
Riv västerbottenost (ca 300 gr) och lägg i formarna till hälften. Blanda 3 ägg, 1,5 dl grädde och 1 dl mjölk, lite salt och svartpeppar. Häll i formarna. Grädda i 150 grader ca 20 min, tills äggstanningen stannat. Du kan göra dem dagen innan eller tidigare och frysa in, men då kan de bli lite blöta när de tinar. Då är det nog bäst att värma dem lite i ugnen innan man serverar.
Kräftstjärtsröra
500 g kräftstjärtar, 1 rödlök, 1 purjolök, 1 knippa dill, 1 dl majonäs, 2 dl creme fraiche, salt och peppar.
Skala och hacka löken, strimla pujolöken fint, hacka dillen och blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar.
Klicka röran på pajerna och dekorera med lite citron, dill eller ärtskott.
Jag rekomenderar att du provlagar en gäng, särskilt med att prova hur det blir när man tinar pajerna.