• Bridezilla11

Tips på mat till buffé, tack!

Hej! Vi vill hålla kostnaderna nere på matbiten på vårat bröllop nästa sommar. Någon som har tips på vad man kan ha i en buffé? Mitt huvud står fullkomligt stilla. Helst så mycket kalla rätter som möjligt.

Vi har tillgång till restaurangugnar m.m, men vill helst kunna göra det mesta, utom potatis och sånt, dagen innan.

• Svar på tråden Tips på mat till buffé, tack!
  • ClaraH

Vi ska ha en förrätt först; minvästerbottenpaj med kräftstfärtsröra. Sen tänkte jag göra en varmrättsbuffé på dubbelmarinerad oxfilé och inkokt lax, båda kalla. Till det färskpotatis och potatisgratäng (tänkte faktiskt köpa färdig), sauce vertes (till laxen), sallad på olika sorters tomater, sparris och färsk basilika. Sen en ordentlig ostbricka med marmelader, frukt och kex samt valnötsbröd till. Efter det hemgjorda chokladtryfflar med kaffe.

Men man kan ju lägga till olika pastasallader, grillad kyckling på spett, kallskuret, flera såser, olika pajer, minipizzor,mm.

• Smarris79

Clara H: din förrätt lät jättegod. Går de bra att förbereda, går de av frysa till och med? Skulle du vara så snäll och inboxa mig recepten om det går bra.

Grattis till frieriet förresten.

/Maria

• ClaraH

Dubbelmarinerad oxfilé hittar du på nätet, ICA:s sajt har jag för mig. Det receptet vann en tävling för flera år sedan. Inkokt lax hittar du också recept på nätet, standardrecept.

Receptet på minivästerbottenpajerna sitter i huvudet på mig. Använd folieformar som du köper på t.ex. ICA (ca 5 cm i diameer). Köp fryst smördeg (brukar vara 5 plattor i ett paket). Kavla ut något. Ta ut rundlar med ett glas, ca 4 per platta. Tryck ut rundlarna lite i formarna.

Riv västerbottenost (ca 300 gr) och lägg i formarna till hälften. Blanda 3 ägg, 1,5 dl grädde och 1 dl mjölk, lite salt och svartpeppar. Häll i formarna. Grädda i 150 grader ca 20 min, tills äggstanningen stannat. Du kan göra dem dagen innan eller tidigare och frysa in, men då kan de bli lite blöta när de tinar. Då är det nog bäst att värma dem lite i ugnen innan man serverar.

Kräftstjärtsröra
    500 g kräftstjärtar, 1 rödlök, 1 purjolök, 1 knippa dill, 1 dl majonäs, 2 dl creme fraiche, salt och peppar.

Skala och hacka löken, strimla pujolöken fint, hacka dillen och blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar.

Klicka röran på pajerna och dekorera med lite citron, dill eller ärtskott.

Jag rekomenderar att du provlagar en gäng, särskilt med att prova hur det blir när man tinar pajerna.

• Bridezilla11

Tack så mycket för tipsen! :)

• mamablues

ClaraH skrev 2010-08-07 21:43:04 följande:
    Dubbelmarinerad oxfilé hittar du på nätet, ICA:s sajt har jag för mig. Det receptet vann en tävling för flera år sedan. Inkokt lax hittar du också recept på nätet, standardrecept.Receptet på minivästerbottenpajerna sitter i huvudet på mig. Använd folieformar som du köper på t.ex. ICA (ca 5 cm i diameer). Köp fryst smördeg (brukar vara 5 plattor i ett paket). Kavla ut något. Ta ut rundlar med ett glas, ca 4 per platta. Tryck ut rundlarna lite i formarna. Riv västerbottenost (ca 300 gr) och lägg i formarna till hälften. Blanda 3 ägg, 1,5 dl grädde och 1 dl mjölk, lite salt och svartpeppar. Häll i formarna. Grädda i 150 grader ca 20 min, tills äggstanningen stannat. Du kan göra dem dagen innan eller tidigare och frysa in, men då kan de bli lite blöta när de tinar. Då är det nog bäst att värma dem lite i ugnen innan man serverar. Kräftstjärtsröra500 g kräftstjärtar, 1 rödlök, 1 purjolök, 1 knippa dill, 1 dl majonäs, 2 dl creme fraiche, salt och peppar.Skala och hacka löken, strimla pujolöken fint, hacka dillen och blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar.Klicka röran på pajerna och dekorera med lite citron, dill eller ärtskott.Jag rekomenderar att du provlagar en gäng, särskilt med att prova hur det blir när man tinar pajerna.

Mmm...låter väldigt gott! Vi har oxå tänkt att ha västerbottenpaj i våran buffe å idag hittade jag ett recept, oxå på ica med kantareller i..mums!

Men ni skulle väl gifta er nästa sommar väl? Det gäller att planera i tid, annat än vi gör, hihi

• mamablues

Vi ska ha en efterrätt istället för förrätt och vi vill gärna ha något gott å gärna billigt! Så vi ska göra vit choklad pannacotta, det är enkelt å såå gott! Lovar att ingen kommer bli besviken på den, hihi! Man gör den på grädde, gelatinblad, lite vaniljsocker å vit choklad å sen stelna i kylen några timmar! Ännu godare blir det om man tar passionsfrukt på toppen!

Annars ska vi ha kallskuret, marinerad kall fläskfilé, kycklingfilé å något mer(har inte riktigt bestämt än). Till det en grönsallad med lite olika saker man kan välja vad man vill ha i typ nötter, cocktailtomater, oliver, feta ost. Å färdig potatisgratäng (är så god) som man bara häller upp å sätter in i ugnen, sen en pastasallad, två sorters bröd, smör, 3 olika ostar å säkert några saker till, hahaha! Vi älskar mat så därför vill vi ha mkt mat å att alla ska gilla det! Just det, västerbottenpaj ska vi ju ha med som vi gör ett par veckor innan å fryser in!

Man kan ju välja ett tema på buffén om man vill oxå! Såg i någon tidning att de hade hummerbuffé...coolt å gott men dyrt

• Smarris79

Clara H: Tusen tack för receptet. Jag provlagade förra helgen och de blev jättebra. FUnkade även bra att frysa ner och ta upp några dagar senare. Så nu har vi bestämt att det blir den här förrätten. Känns jättebra att det går att förbereda helgen före. En sak mindre att göra på slutet. Känns som att "att-göra-listan" är nog lång ändå.

• ClaraH

mamablues skrev 2010-08-08 00:31:01 följande:
      Mmm...låter väldigt gott! Vi har oxå tänkt att ha västerbottenpaj i våran buffe å idag hittade jag ett recept, oxå på ica med kantareller i..mums!Men ni skulle väl gifta er nästa sommar väl? Det gäller att planera i tid, annat än vi gör, hihi

Jodå, nästa sommar, det stämmer. Älskar att planera menyer. Senaste dagarna har jag provat ut en ny efterrätt (skrinlade osten, lite för extremt). Så familjen har fått provsmaka choklad panna cotta i flera dagar.

• ClaraH

Smarris79 skrev 2010-08-31 15:06:02 följande:
    Clara H: Tusen tack för receptet. Jag provlagade förra helgen och de blev jättebra. FUnkade även bra att frysa ner och ta upp några dagar senare. Så nu har vi bestämt att det blir den här förrätten. Känns jättebra att det går att förbereda helgen före. En sak mindre att göra på slutet. Känns som att "att-göra-listan" är nog lång ändå.

Kul att höra och att jag kunde bidra!

Svar på tråden Tips på mat till buffé, tack!