• Qin4st

Urnes Stavkyrka i Norge

Min sambo och jag bor och jobbar i Norge vi planerar bröllop nästa sommar 2011. Vi är lite oense om hur vårt bröllpo ska genomföras. Min BM vill gifta sig i kyrkan. Jag däremot är inte kristen och känner mig lite obekväm i kyrkor. Men nu har jag hittat en kyrka som jag eventuellt kan tänka mig att gifta mig i. Den heter Urnes stavkyrka och är Noriges äldsta stavkyrka byggd i början av 1100-talet. Den är mycket vacker och är smyckad med tidsenligt träsnideri, väldigt vikingainspererat. Problemet är ju att vår släkt de flesta av våra vänner bor i Sverige och sen vet jag inte om man får gifta sig utomlands. Någon som vet?

• Svar på tråden Urnes Stavkyrka i Norge
  • sms å fotboll

Antar att ni är folkbokförda i Norge?

• Qin4st

Eftersom ingen har svarat kan jag göra det själv. Har luskat lite...

• Qin4st

Qin4st skrev 2010-08-04 08:35:23 följande:
    Eftersom ingen har svarat kan jag göra det själv. Har luskat lite...

Sorry jo, vi är folkbokförda men sv medborgare och enl skattemyndigheten så är det som följer

Citat:

Ni kan gifta er utomlands enligt svensk lag. Vigsel sker då normalt inför en präst i svenska kyrkan i utlandet eller inför en tjänsteman vid en svensk ambassad eller ett konsulat.

Ni kan också gifta er utomlands enligt utländsk lag. Vigsel sker då inför en utländsk vigselmyndighet.

Slut citat.

Men nu har iaf min kille och jag snackat lite mer om bröllopet och kommit överrens om att vi iaf ska gifta oss i sverige. Framsteg!

• sms å fotboll

Så länge det går framåt så ska man inte klaga :)

Lycka till med allt!

Svar på tråden Urnes Stavkyrka i Norge