• Snigel Bee

    Thailandsresan bokad! =) Vad får jag inte missa?

    Bokade resan igårkväll så no turing back! :P Har aldrig åkt dit så tar tacksamt emot tips! Vad ska vi akta oss för? Vad får vi inte missa??

  • Svar på tråden Thailandsresan bokad! =) Vad får jag inte missa?
  • MrKoff

    Hej Singel Bee!

    Först och främst var i Thailand ska du åka?

    Phuket

    Khao Lak

    koh Samui

    Koh Lanta

    Ok alla ställen är fina och otroligt sevärda

    En liten Cheek lista

    1. Dra inte med en massa kläder Shorts och T-Shirt är standard utstyrsel funkar dag som kvällstid.

    2. Använd bakomater till att ta ut pengar i då får du smtidigt växlat till dags kurs det fins växel kontor överallt men säskillt i Phuket har dom börjat ha taskig kurs samt fiffla otroligt med att räkna dina pengar så dom fixar alltid undan ett eller två tusen Bath.

    kan du säga vart du ska så kan jag berätta mer
     

  • zunzilk

    inga tips tyvärr.. men såååå avundsjuk!!! Försöker oxå berarbeta min BM till att ta thailand som resmål.. :)

  • fibobs

    Jag hänger med här...vi har bokat 3 v till Karon beach i december. Vad tänka på?

    Vas kul för Er....var och när ska ni åka?? :)

  • MabCar

    Här är två till som ska till Thailand. Vi åker den 26 okt och kommer hem den 11 nov. Vi åker till öarna Koh Maak och de utanför där. Någon har några tips?

  • Carrosell

    Åh vad roligt att höra att så många ska till Thailand. Va där i 3v i februari. Helt underbart!


    Som sagt var, släpa inte med er massa kläder i onödan. Håll väskan så tom som möjligt så får ni med er mer saker hem. Min var smetfull på hem resan :)


    Det som kan vara svårt att få tag i är underkläder och större stl. (främst för killar) Jag drar sj stl 46 men hade inga problem med t-shirtar och klänningar. 


    Vi var på Koh Samui i två veckor. Det jag verkligen kan rekomendera där är att ta en jeeptur runt ön. Helt klart det roligaste jag gjort hittills. Se ön så mycket som möjligt.


     


    Vi tog även en tur till Koh Tao (Sköldpaddsön) idag finns inga sköldpaddor kvar men det är känt som thailands bästa dyk och snorklingsvatten: Helt otroligt fint. Väl värt ett besök.


     


    Vi avslutade med ett apr dagar i Bangkok. Lite beroende på hur läget är där skulle jag väl rekomendera det. Men kommer ni till bankok så finns det en restaurang som heter "Trippel Two" Dit måste ni. Buffe liknade där du beställer ´direkt från grillen., Det är lobster, sushi, sallader, ja allt.


    MBK är väl ett måste i Bangkok om man gillar shopping. Själva MBK är inte så där jätte mycket. Men alla stånden runt om, woha! Där finns det saker. Blivande mannen kom hem med jeans, jackor, skor m.m. En annan fick ju väskor, plånböcker och solglasögon till övers ;)


    Det finns även ett stor akvarium under ett av varuhusen, som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter. Men borde gå att fråga sig fram. Det är det ända jag kan rekommendera i djurväg. Undvik allt annat som har med djur att göra. De har tyvärr inte samma syn på djur som oss.


    Ja det ska va elefantridningen som är värt det! :)


     


    Under en tidigare resa var vi på Koh Landa otroligt fin ö som är värd att utforska.


     


    Oj, vad mycket det blev. Ja kanske nått ni fått nytta av iaf :)


     


    Ha en underbar resa alla och glöm inte kameran!


     

  • Snigel Bee

    Ska man ha med sig visa kortet då menar du? Blir det inte dyrt i form av avgifter eller annat då att ta ut i bankomat? Men om man växlar här hemma då? Blir kanske i för sig mkt pengar att släpa med sig då!

    Vi har bokat flygresan till Krabi men har inte tänkt att bara vara där utan att åka runt där det finns ställen värda att åka till! Vi ska åka den 13 e sep och vara där i en månad!


    MrKoff skrev 2010-08-01 15:40:05 följande:
    Hej Singel Bee!Först och främst var i Thailand ska du åka?Phuket Khao Lakkoh SamuiKoh LantaOk alla ställen är fina och otroligt sevärda En liten Cheek lista1. Dra inte med en massa kläder Shorts och T-Shirt är standard utstyrsel funkar dag som kvällstid.2. Använd bakomater till att ta ut pengar i då får du smtidigt växlat till dags kurs det fins växel kontor överallt men säskillt i Phuket har dom börjat ha taskig kurs samt fiffla otroligt med att räkna dina pengar så dom fixar alltid undan ett eller två tusen Bath.kan du säga vart du ska så kan jag berätta mer 

     Håller tummarna för dig så du får åka dit! =)


    zunzilk skrev 2010-08-02 09:30:17 följande:
    inga tips tyvärr.. men såååå avundsjuk!!! Försöker oxå berarbeta min BM till att ta thailand som resmål.. :)

     

  • Snigel Bee

    >> Carrosell -  Tack för alla tips!! =) Längtar! Tycker att resan e nog den roligaste delen me hela bröllopet!! :P

    Nej kan tänka mig att de inte har samma syn så får nog vara vaksam med att tex betala för att ta kort med apor el annat exotiskt djur som de har.

    Gud kameran ja!! Behöver en ny egentligen. Hoppas man kan skaffa det innan resan! Så mycket som suger pengar ur en just nu me bröllopet! :S


    Carrosell skrev 2010-08-02 10:23:42 följande:
    Åh vad roligt att höra att så många ska till Thailand. Va där i 3v i februari. Helt underbart! Som sagt var, släpa inte med er massa kläder i onödan. Håll väskan så tom som möjligt så får ni med er mer saker hem. Min var smetfull på hem resan :) Det som kan vara svårt att få tag i är underkläder och större stl. (främst för killar) Jag drar sj stl 46 men hade inga problem med t-shirtar och klänningar.  Vi var på Koh Samui i två veckor. Det jag verkligen kan rekomendera där är att ta en jeeptur runt ön. Helt klart det roligaste jag gjort hittills. Se ön så mycket som möjligt.   Vi tog även en tur till Koh Tao (Sköldpaddsön) idag finns inga sköldpaddor kvar men det är känt som thailands bästa dyk och snorklingsvatten: Helt otroligt fint. Väl värt ett besök.   Vi avslutade med ett apr dagar i Bangkok. Lite beroende på hur läget är där skulle jag väl rekomendera det. Men kommer ni till bankok så finns det en restaurang som heter "Trippel Two" Dit måste ni. Buffe liknade där du beställer ´direkt från grillen., Det är lobster, sushi, sallader, ja allt. MBK är väl ett måste i Bangkok om man gillar shopping. Själva MBK är inte så där jätte mycket. Men alla stånden runt om, woha! Där finns det saker. Blivande mannen kom hem med jeans, jackor, skor m.m. En annan fick ju väskor, plånböcker och solglasögon till övers ;) Det finns även ett stor akvarium under ett av varuhusen, som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter. Men borde gå att fråga sig fram. Det är det ända jag kan rekommendera i djurväg. Undvik allt annat som har med djur att göra. De har tyvärr inte samma syn på djur som oss. Ja det ska va elefantridningen som är värt det! :)   Under en tidigare resa var vi på Koh Landa otroligt fin ö som är värd att utforska.   Oj, vad mycket det blev. Ja kanske nått ni fått nytta av iaf :)   Ha en underbar resa alla och glöm inte kameran!  

     

  • MrandMrsMila

    Hej!


    Har ett riktigt smultronställe att rekommendera!


    Charm Churee Villa, på Koh Tao! Det ligger så otroligt vackert! Ska ni till Koh Tao är det ett måste att bo här! Annars är Starlight Restaurant, som ligger otroligt romanitskt, värt ett besök!


    www.charmchureevilla.com/photo-gallery.html


     

  • Pullan88

    Hur är det att gå ut och äta i tahiland? Biligt/dyrt?


     


    Ni som varit där, tycker ni det är barnvänligt?


     


    Läste på en sida att det tar mellan 10-20 timmar till thailand beroende på vart man ska..


    hur lång tid tog det för er att komma dit?

  • Lyckomia

    Vill man äta otroligt gott och billigt kan jag starkt rekommendera "hål-i-väggen-restauranger" som egentligen inte är några restauranger utan vanligt folk som har ställt ut lite bord och stolar i sina hem. Min m2b och jag letar alltid upp små "kyffen" där man nästan sitter i vanligt folks vardagsrum och äter den mest fantastiska maten lagad bredvid en.

    När vi var i Thailand senast satt vi hemma hos en familj och åt flera kvällar. Dottern lagade maten, mamman grejade i köket och pappan satt och kollade på teve. De kunde knappt ett ord engelska men medan vi åt satt dottern vid bordet bredvid och pluggade engelska med en bildordbok. Kvällen innan vi åkte hem gick vi och köpte övningsböcker på engelska för thailändare till för att hon skulle få mer att plugga med som tack för deras gästvänlighet. Helt fantastisk familj!

    De är så fantastiskt gästvänliga och vill man upptäcka något annat än turistrestaurangerna är detta ett kanonalternativ! Dyraste kvällen hos dom gick på 36 kr för oss två, dricks inkluderat 

    Givetvis åt vi på vanliga restauranger också och det var jättebra, men jag vill påstå att maten är godast när den lagas med kärlek och utan stress

  • zunzilk

    vill oxå veta om det är barnvänligt, vi har en 6 åring och en 1 åring som eventuellt hänger med oss. :)

  • Snigel Bee

    Åh tittade på deras hemsida! Va fiiint d va!! Lite dyrt men ska kolla upp d o hoppas vi kan stanna där en natt iallafall! Resturangen låg så härligt med!


    MrandMrsMila skrev 2010-08-20 14:42:18 följande:
    Hej! Har ett riktigt smultronställe att rekommendera! Charm Churee Villa, på Koh Tao! Det ligger så otroligt vackert! Ska ni till Koh Tao är det ett måste att bo här! Annars är Starlight Restaurant, som ligger otroligt romanitskt, värt ett besök! www.charmchureevilla.com/photo-gallery.html  

    Hål i väggen hehe!! Ska deffinitivt kolla efter detta när jag där!! :P Låter mysigt o billigt och gott!! Jag älskar thaimat så längtar verkligen till maten! Här hemma är det rätt dyrt. :S


    Lyckomia skrev 2010-08-22 11:30:06 följande:
    Vill man äta otroligt gott och billigt kan jag starkt rekommendera "hål-i-väggen-restauranger" som egentligen inte är några restauranger utan vanligt folk som har ställt ut lite bord och stolar i sina hem. Min m2b och jag letar alltid upp små "kyffen" där man nästan sitter i vanligt folks vardagsrum och äter den mest fantastiska maten lagad bredvid en. När vi var i Thailand senast satt vi hemma hos en familj och åt flera kvällar. Dottern lagade maten, mamman grejade i köket och pappan satt och kollade på teve. De kunde knappt ett ord engelska men medan vi åt satt dottern vid bordet bredvid och pluggade engelska med en bildordbok. Kvällen innan vi åkte hem gick vi och köpte övningsböcker på engelska för thailändare till för att hon skulle få mer att plugga med som tack för deras gästvänlighet. Helt fantastisk familj!De är så fantastiskt gästvänliga och vill man upptäcka något annat än turistrestaurangerna är detta ett kanonalternativ! Dyraste kvällen hos dom gick på 36 kr för oss två, dricks inkluderat  Givetvis åt vi på vanliga restauranger också och det var jättebra, men jag vill påstå att maten är godast när den lagas med kärlek och utan stress

     

Svar på tråden Thailandsresan bokad! =) Vad får jag inte missa?