• lillal­yckan
    Äldre 24 Jul 12:04
    3013 visningar
    7 svar
    7
    3013

    P-stav

    Ni som har haft p-stav och tagit ur den, hur lång tid tog det tills ni fick mens? Är nästan lite nervös, har haft p-stav i 7 år, innan dess p-spruta i ett och ett halvt år, och innan dess p-piller, det är alltså 11 år sen jag var helt hormonfri, så det ska bli spännande att se hur kroppen reagerar nu...


  • Svar på tråden P-stav
  • kapell­ösa
    Äldre 24 Jul 12:44
    #1

    Lite drygt ett halvår tog det för mig till min första mens, väntar fortfarande (ett drygt år efter jag tog ut p-staven) på att mensen ska bli regelbunden.

  • lillal­yckan
    Äldre 24 Jul 14:53
    #2

    Oj, det var lång tid. Jag har tidigare hört att staven är så mycket bättre än sprutan då det bara ska ta runt 3 veckor innan kroppen rättar till isg igen medans det kan ta upp till 18 månader med spruta... Alla dessa hormoner man trycker i sig kan ju inte vara bra för en...


  • Greene­yes
    Äldre 24 Jul 15:33
    #3

    Vad jag förstått, och lärt mig av egen erfarenhet, är att alla kroppar reagerar olika på preventivmedel, och tar därmed också olika lång tid på sig att återhämta sig. Vet folk som blivit gravida direkt, men också de som fått kämpa i många år, oberoende av preventivmedelssort.
    Därför råder många att man ska sluta med hormonella preventivmedel ungefär ett år innan man vill försöka bli gravid, och däremellan bara använda ex kondom. Just för att kroppen ska kunna återhämta sig.

    Om du vill ha fler svar kan jag tipsa om familjeliv.se - kanonbra forum


  • lillal­yckan
    Äldre 24 Jul 18:29
    #4

    Vi planerar inga barn just nu men kanske om 1-2 år så då kanske det var bra timing att sluta nu då... Främsta anledningen att jag plockade ut den är att jag vill vara utan hormoner. Började äta p-piller när jag var 14 så det känns som att det är dags att lära känna sin kropp igen. Vi har planerat att köpa en p-dator...


  • Greene­yes
    Äldre 25 Jul 10:36
    #5

     


    lillalyckan skrev 2010-07-24 18:29:00 följande:
    Vi planerar inga barn just nu men kanske om 1-2 år så då kanske det var bra timing att sluta nu då... Främsta anledningen att jag plockade ut den är att jag vill vara utan hormoner. Började äta p-piller när jag var 14 så det känns som att det är dags att lära känna sin kropp igen. Vi har planerat att köpa en p-dator...

    Tycker att det låter som en bra idé att sluta nu  i såna fall. Förhoppningsvis har du inte svårt att bli gravid efteråt, men det kan man aldrig veta. Och det är så dumt att sitta där och önska att man inte slutade i tid.
    Om ni inte vill bli gravida nu så är det en bra idé att skydda er. Tänk bara på att p-dator är samma sak som säkra perioder etc, och alltså ganska osäkert om man inte är helt regelbunden. Det beror också på hur lätt man har att bli gravid, hur uthålliga simmarna är etc. Men generellt sett så är det mellan 7-9 dgar man behöver skydda sig med ex kondom.
    De enda andra hormonfria alternativen är väl kopparspiral (rekommenderas, jag har det och är jättenöjd), kondom eller pessar.


  • lillal­yckan
    Äldre 26 Jul 09:33
    #6

    På p-datorns hemsida står det att det är 99,7% säkert. Det måste ju vara säkrare än säkra perioder. Det är ju nästan samma pricent som kondom.... Ja, ja, skulle det slinka igenom nån så är det ju inte the end of the world


    Jag undrar om jag ens kan bli gravid. Jag har aldrig nånsin varit det. Och jag känner ingen annan som aldrig vart gravid... Alla kompisar har gjort abort eller fått missfall iaf en gång... Men jag har visserligen alltid varit duktig på att skydda mig så jag försöker att inte oroa mig för mycket...


  • Greene­yes
    Äldre 26 Jul 10:08
    #7

    Ja, den är säkert 99,7 % säker om man alltid har en menscykel på samma antal dagar Statistik går ju alltid att fiffla med... Men om det inte är hela världen ifall du blir gravid, så kör på den för den är ju ändå bättre än inget Ett bra komplement är att kolla sekret, använda ägglossningstest etc, så lär man känna sin kropp. Vilket också är en fördel sen när man väl är i bebisverkstaden.

    Äh, oroa dig inte, det är säkert inga problem att bli gravid bara för att du inte blivit det. Jag känner nästan ingen som blivit gravid av misstag, men kanske bara har ordningssamma kompisar


Svar på tråden P-stav