• Stina25

Hur gör man med ringar?

Hur funkar det egentligen? Man förlovar sig och sätter på sig ringar (traditionellt). MEN sen ska kvinnan ha en ring till vid giftermål - eller?

Min sambos släkting är guldsmed och det vore jättefint att låta honom göra ringarna. Är det vanligaste att man har en slät ring först och sen en lite mer smyckad så att säga?  

• Svar på tråden Hur gör man med ringar?
  • mattiasFästmö

det där är lite som man vill tror jag. Jag trodde innan jag blev medlem här att alla hade två ringar, men nu har jag förstått att det även är vanligt att bara kvinnan har en ring. Men vi ska då ha två ringar var, jag tycker man ser mer 'gift' ut om man har två ringar, även mannen

• CeciliaJarl

Man gör som man själv tycker, det vanligaste är väll att när man förlovar sig får båda ringar och sen vid bröllop får bruden en till ring. Men i USA får båda ringar väll? Så det är nog som man själv vill...

Vi har släta förlovningsringar, med lite mönster i, och ska nu ha en till ring till bara mig. Men vi har även tänkt på två ringar, men anser att det räcker med en till :)

• Aleta

Det vanligaste är att man har varsin slät ring som förlovningsring och sedan har tjejen en lite finare ring som vigselring. Förr var vigselringen enklare, kanske till och med likadan som förlovningsringen.

• gruyerienne

Tror att i Sverige brukar det vara som du sa, bada far ringar vid forlovningen, ofta slata och likadana och kvinnan far en extra ring vid vigseln. Sa hade mina foraldrar och mina mostrar/morbroder.  Men nu ar det nog ganska vanligt att folk gor lite som dom vill, det finns ju inga direkt regler exakt hur man maste gora. 

I USA och England far kvinnan en diamant ring vid forlovningen, oftast en enstensring, ju storre destu battre, sen far bada en ring vid vigseln. Forlovningen ar alltid ett frieri och mannen ska enligt tradition ga och kopa ringen sjalv och sen fria. 

Jag tycker man ska gora precis som man vill. Jag fick en diamantring nar min m2b friade, men slat och inte en solitar, passar inte mig och ar opraktiskt pa mitt jobb. Sen far vi bada slata ringar vid vigseln. For mig kandes det konstigt att han bara skulle ha en forlovningsring och inte en vigselring och tva vill han def inte ha. 

Svar på tråden Hur gör man med ringar?