Hej!
Klipper in lite tips som jag postade i en annan tråd´:
City Clerks Office
Vi valde att gifta oss på City Clerks Office. Vi ansökte om äktenskapslicens innan (minst 24 timmar innan vigsel). Vi hade säkrat upp med alla möjliga papper från Skatteverket men det enda de tittade på var våra pass och så hade vi gjort ansökan på nätet innan så vi visade bara upp utskriften från den bekräftelsen. Mycket smidigt.
Själva vigselakten gick undan. Gå på toaletten innan ni tar nummerlapp är mitt tips
. Vi tog nummerlapp, fick visa upp licens och pass plus att vittnet fick fylla i sina uppgifter. Sen fanns det två olika vigselrum, öst och väst. Vi gick in i väst när det blev vår tur. Väntade fem minuter sen kom vigselförrättaren in som i princip började prata innan hon var framme vid sin pulpet eller vad man ska kalla det för. Vigselakten var över på ett ögonblick. "Någon som har något att invänta, tager du ... härmed förklarar jag er man och fru, ringar (obs, om din man inte får en egen ring, ta av hans förlovningsring innan för du ska sätta på honom en ring också) och sen klart. Man kanske får ha med musik, dikter och liknande men ärligt talat skulle det kännas helt fel i den här miljön. Det passade i alla fall oss och vi skrattade åt det hela efteråt.
Du får med dig ett vigselintyg som du sen lämnar in på Skattekontoret när du kommer hem.
Frisör
Jag gick till Krister Atle på Persona. En svensk kille som tar 350 dollar (men han förväntar sig ingen dricks, jag försökte till och med lämna, tänk på att andra salonger förväntar sig 15-20 procent i dricks) för svenska brudar. Smink och uppsättning. Jag var jättenöjd, men förvänta dig ingen fyratimmarssittning med en massa löshår. Det var inte vad jag var ute efter heller. Supertrevlig och superduktig. www.kristeratle.com
Fotograf
Vi valde Michael Skoglund. Vilken kille! Förutom att han tar fantastiska bilder så är han oerhört sympatisk och proffsig. Jag är så himla glad att vi valde honom!!! Han hade två olika paket att välja på för 850 eller 950 dollar. www.mskoglund.com
Naglar
Dagen innan gjorde jag en fransk manikyr på New York Nails & Spa: nynailsandspa.com/home.php. Jag hade bokat på nätet innan men det funkade inte. Som tur var dubbelkollade jag innan och hann upptäcka det så jag fick en ny tid. 20 dollar plus dricks. Jätteduktiga!
Kläder
Jag var inte på något sätt missnöjd med min klänning som jag köpte i Sverige innan men om jag hade gjort något annorlunda så var det att köpa klänningen där. Det finns ju hur mycket snyggt som helst att köpa där. Ingen risk för att man inte hittar något.
Blommor
Jag gick in på flera blomsteraffärer innan. Den som verkade bäst visade jag en bild på vad jag ville ha, en mycket enkel sak. Det skulle kosta minst 150 dollar. Jag valde istället att köpa min bukett på City Clerks Office. Det finns flera fina att köpa där. Min kostade 35 dollar.
Middag
Vi åt på River Café. Gudomligt!!! Och vilken utsikt! Men ta med stora plånboken.
Hoppas ni får en härlig dag!