• IloveD
    Äldre 21 Jul 15:46
    2199 visningar
    10 svar
    10
    2199

    När har jag nytt namn

    Är det någon som vet när namnbytet träder i kraft.
    Om man skickar in papper om namnbyte i god tid före vigseln, när har man då ett nytt namn?

  • Svar på tråden När har jag nytt namn
  • Kattpo­et
    Äldre 21 Jul 16:06
    #1

    När du får ett papper hem från skattekontoret det brukar ta 2 till 4 veckor.

  • JT2010
    Äldre 21 Jul 16:21
    #2

    Vad jag vet så spelar det ingen roll när man skickar in papprena om namnbyte, bara de är inne före vigseln.


    Vi gifte oss 12 juni och fick papper om att min mans efternamnsbyte gått igenom idag, dvs nästan 6 veckor efter vigseln. Det roliga är att papper från vägverket angående nytt körkort pga namnbyte kom redan för 2 dagar sedan. Detta sker ju automatiskt så det är inte så att vi beställt papper från vägverket.. Skatteverket är verkligen snabba...

  • miaik
    Äldre 21 Jul 16:48
    #3

    Vi skickade in våra vigselpapper förra onsdagen (eftersom vi gifte oss utomlands så fick vi skicka in det själva)och när jag gick in på skatteverkets hemsida igår så var mitt nya namn registrerat.. Så för oss gick det väldigt snabbt!

  • IloveD
    Äldre 21 Jul 21:20
    #4

    Tack!
    miaik: Var på skatteverkets hemsida kan man se om namnbytet gått igenom?

  • miaik
    Äldre 21 Jul 21:30
    #5

    Man går in på logga in till vänster och sen "Skriv ut personbevis"


     


     

  • Theres­eForss
    Äldre 22 Jul 09:25
    #6

    Jag gifte mig och tog makens namn den 3/7 och vigselförrättaren skickade in alla papper på en gång, ringde till skatteverket i tisdags och frågade varför det inte registrerats ännu. Fick till svar att de fått in alla papper men att det inte registrerats ännu och att hon inte visste hur lång tid det kunde ta!

    Förklarade att jag gärna ville få det gjort snabbt eftersom jag är höggravid och ska föda i augusti, vill därför veta att jag har ett fungerande leg så det inte blir något extra krångel, för det är nog det sista man orkar med under en förlossning. Det enda svar jag fick av henne då var "som sagt jag kan inte säga hur lång tid det tar!!"

    Har varit in på skatteverkets hemsida och kollat mitt personbevis senast idag men det är fortfarande inte ändrat!

  • Kattpo­et
    Äldre 22 Jul 12:00
    #7

    Sommartid tar det längre, mycke längre och det är bara  att vänta.


     


    Jag fick först avslag på mitt namnbyte  och 1 vecka senare fick jag okej, orsak, de hade inte fått med vigselbeviset första gången....

  • miaik
    Äldre 22 Jul 16:56
    #8

    ThereseForss:


     


    Men fy vad jobbigt, och sjukt att de är så otrevliga! Önskar att det var du och inte jag som fick snabb hantering så jag inte "behöver" mitt nya namn lika mycket som du! 


     

  • Theres­eForss
    Äldre 22 Jul 17:17
    #9

    miaik: Jo man blir ju lite frustrerad men som min mamma uttryckte det när jag ringde henne och beklagade mig "Bebisen kommer ut oavsett vad du heter i folkbokföringen och det är det som är det viktigaste!" Så det är nog värre om det krånglar med pass på bröllopsresan för folk och sådana liknande situationer. Inte kul att fastna utomlands eller så

  • KatjaB
    Äldre 22 Jul 17:26
    #10

     


    ThereseForss skrev 2010-07-22 17:17:05 följande:
    miaik: Jo man blir ju lite frustrerad men som min mamma uttryckte det när jag ringde henne och beklagade mig "Bebisen kommer ut oavsett vad du heter i folkbokföringen och det är det som är det viktigaste!" Så det är nog värre om det krånglar med pass på bröllopsresan för folk och sådana liknande situationer. Inte kul att fastna utomlands eller så

    tror inte du behöver oroa dig, jag hade inte ens med mig mitt leg första gången på bb. det hade vi i all hast glömt hemma. Men vi fick komma in ändå och bli inskrivna, sen när jag skulle legitimera mig så hade jag bara ett leg som var ett år gammalt men det var inga problem alls. oroa dig inte, det kommer nog gå bra


Svar på tråden När har jag nytt namn