• Frida83

Funderar, behöver lite hjälp

Hejsan!

Jag kan inte sluta fundera på mitt frieri till min sambo. Jag tror inte att han anars något, men jag har nu flera idéer på när var och hur...

På lördag ska jag och min sambo till Stockholm, vi har bokat hotell och ska ha en myshelg, med restaurangbesök, shopping och mys. Min första tanke är att jag ska fria i Stockholm, men det känns lite opersonligt då ingen av oss har någon direkt anknytning dit. Men ändå är det där vi kommer vara ensamma, bara han och jag. Ska jag fria i Stickholm tycker ni? På hotellet? På restaurangen? På stan?? I så fall var?? Kanske den där trånga gränden i Gamla Stan???

Efter Stockholm ska vi vidare till min sambos favoritställe, hans familjs egna ö i skärgården norr om Uppsala. Detta är mitt andra alternativ, ska jag fria där, i (en eventuell solnedgång)?? Tror att vi kommer vara själva en kväll, ska jag ta det tillfället i akt??

åhh, nu blir jag nervös, tänk om han inte vill...

Snälla, kan ni hjälpa mig, ge mig tips och förslag!! Kort varsel, så gärna snabba svar ;)

• Svar på tråden Funderar, behöver lite hjälp
  • mattiasFästmö

Jag skulle ha gjort det vid skärgården, tror det blir personligare och så har ni det minnet varje gång ni åker dit sedan

• Planer

ja, ta skärgården!!! Jag och min blivande förlovande oss i solnedgången på Boracay och det var det mest romantiska jag varit med om =)

• Gorgeousnes

Skärgården. För då kommer ni att ha fina minnen av det varje gång ni kommer tillbaka dit.

• Frida83

Mm, jo, visst är det så att man kommer ha ett minne för livet om jag skulle fria på hans ö, men det som känns lite motigt är att det är precis i slutet av semestern och att vi då inte får njuta av det fullt ut... Men det kanske man får ändå... även fast man börjar jobba... förhoppningsvis ;)

När ni nu är så snälla och svarar, så kanske ni också kan hjälpa mig med hur jag sk gå tillväga... Jag har köpt en lite flaska bubbel, och om jag ska fria på ön, så är färskvaror lite begränsat, så det är väl det enda jag har...

Ska jag försöka smyga undan och gå ut och ställa fram flaskan och den lilla asken med ringarna för att sen försöka få med honom ut på en liten "promenad" ( shit, jag kommer vara ås himla nervös...)...

Nån som har något tips på vad man kan köpa med sig och ha i väskan som tilltugg som ändå är lite mysigt och romantiskt??

Tacksam för era svar :)

• mattiasFästmö

Frida83 skrev 2010-07-19 20:11:18 följande:
    Mm, jo, visst är det så att man kommer ha ett minne för livet om jag skulle fria på hans ö, men det som känns lite motigt är att det är precis i slutet av semestern och att vi då inte får njuta av det fullt ut... Men det kanske man får ändå... även fast man börjar jobba... förhoppningsvis ;) När ni nu är så snälla och svarar, så kanske ni också kan hjälpa mig med hur jag sk gå tillväga... Jag har köpt en lite flaska bubbel, och om jag ska fria på ön, så är färskvaror lite begränsat, så det är väl det enda jag har... Ska jag försöka smyga undan och gå ut och ställa fram flaskan och den lilla asken med ringarna för att sen försöka få med honom ut på en liten "promenad" ( shit, jag kommer vara ås himla nervös...)... Nån som har något tips på vad man kan köpa med sig och ha i väskan som tilltugg som ändå är lite mysigt och romantiskt??   Tacksam för era svar :)

en ask jordgubbar är det första som poppar upp i mitt huvud, men om det är svårt att få med sig färskvaror så blir det ju svårare. Hum hum. Kanske en liten påse geléhjärtan?

• jessica83

Va mysigt.... köp med jordgubbar och choklad det kan ju oxå vara med på att handla sen är det bara för dig att smyga ut och ställa allt på något mysigt ställe. Ta en promenad så ser du vad som händer..

Han kommer inte säga nej. Har ni partat om det innan?? du vet ju bäst själv. Tror han bli jätte glad.

Jag väntar på att min sambo ska fria till mig. Planerna är redan bestämda nu är det bara frieriet som ska ske

LYCKA TILL skriv gärna och berätta hur det går..

• Gorgeousnes

Ost och kex. Kan du inte lägga champagnen i vattnet med ett rep runt halsen förtöjt i något så att den är kall?

• Frida83

Jag har också funderat på ost och kex, men hur länge kan man förvara ost i en väska?!?! Det är det som gör att jag tyvärr har fått ta bort det från min lista... För ön där min sambo har sitt sommarställe är en ö enbart med deras hus på... och ingen affär i närheten...

Har funderat på det där med champagnen också, att lägga det i vattnet är ett väldigt bra förslag...

Choklad är inte min sambos favorit, men ska kanske köpa lite cashewnötter, det är hans favorit, och de kan man ju ha i väskan ;)

Åhh, undra om jag kommer kunna hålla mig i nästan två veckor till...

Fler svar och förslag mottages med varmaste hand :)

• linani

Min kille friade i skärgården, i solnedgången... han hade "bara" smugglat med champange, räckte till tyckte jag. Jag hade nog ändå inte fått ner en bit så chockad som jag va :D Vi hade ätit en god 3 rätters middag på kvällen, och jag hade inte anat ett dugg..

Jag tror det kommer gå superbra! Lycka till!

• linani

Med det ville jag säga: skärgården!

• ClaraH

Skärgården låter bäst och att fira det hela med en flaska champange räcker bra tycker jag. Så gjorde min blivande. Han hade köpt blommor också, men det är ju inte heller nödvändigt. Jag blev också väldigt överraskad. Kul!

• Frida83

Hmm, ja, om vi har patat om att förlova oss, det kan jag väl inte direkt säga att vi har. Min sambo säger ibland att det är bara den 29 februari, dvs skottdagen som jag får fria, men jag kan inte hålla mig, så jag gissar att han komer bli förvånad...

Frågan är hur förvånad och om svaret blir det jag hoppas... Men men, det återstår at se... Får bita mig i tungan när vi är i Stockholm helt enkelt...

Men jag har ett litet alternativ till... Vi ska till mitt sommarställe först, innan vi åker till Stockholm... Där kommer vi inte vara själva, men inget är omöjligt och en promenad vid havet är kanske inte helt omöjligt att få till (trots att min sambo  inte är så förtjust i promenader)... Vad säger ni om det förslaget?? Eller ska jag vänta ända till vi kommer till hans ö??? (Kanske är störst chans att han svarar ja, om vi är på hans favoritställe, eller vad tror ni??)

• svalövsbon

nu ska jag inte vara negativ och det kommer troligtvis inte att hända, men OM han skulle säga nej (vilket han så klart inte gör) vart tar du vägen? Stannar du kvar på hans ö eller kan du ta dig in till fastlandet? Jag hade nog tagit ditt sommarställe och bjudit ut honom på en picknick och gjort det där. Bara för att vara på säkra sidan. och sen tagit resan ut till hans ö som en förlovningsresa... hoppas du inte tyckte jag var negativ nu och i så fall ber jag om ursäkt...

• Frida83

Hmm, ja, där fick du mig att tänka till... Men om han nu kommer säga nej, så hoppas jag verkligen att han har en bra förklaring till det... Då kanske jag kan stanna i varje fall... Sen, om han nu skulle säga nej, så innebär väl ändå inte det att vårt förhållande tar slut... eller det hoppas jag inte i varje fall?!?!?!

Picknick vid mitt sommarställe är helt klart ett alternativ! Tack för tipset ;)

Men jag har nu under min morgonpromenad även kommit på ett annat tillfälle till frieriet...

Min sambo och jag brukar vara ute och fiska vid hans sommarställe... Kanske är ett alternativ, antingen i båten eller om vi går i land på en annan liten ö... Då blir frieriet visserligen mitt på dagen, men då får vi chansen att njuta lite längre... Vad säger ni??

Jag måste verka som världens veligaste, men ojojoj vad jag är pirrig ska ni veta... ;)

• Gorgeousnes

Nej du verkar inte velig du vill ha det perfekt. Sån var jag med. Klart erat förhållande inte är slut om han säger nej.

Jag tycker du gömmer champagneflaskan i vattnet och frågar om ni inte ska ta ett kvällsdopp och fria när ni badar :)! Skriv ner vad du vill säga till han varför du vill förlova dig med han varför du vill leva resten av ditt liv med han.

För mig var datumet viktigt och platsen att vi hade en anknytning till den och att vi kunde återvända till den om vi vill.

• delfin78

Hej!
    fria på ditt landställe låter mysigt för då har ni hela vistlesen i stockholm efteråt och sedan när ni kommer till hanst ställe så blir det firande med hans familj
    självklart kommer han svara ja....*L*

samtidigt gillade jag det där när ni fiskar för det är ju en grej mellan er så e mysigt att fria då tycker jag.

ta champangne o nötter som är hans favorit  det ska ju vara du o han....

finns det en brygga så kan man tända en massa ljus det e fint 

lycka till

• Frida83

Ni är underbara som tar er tid! Tack!!

JA, perfekt är det rätta ordet! Det är verkligen så jag vill att det ska vara!

Kvällsdopp och frieri i vattnet lät som en väldigt mysig idé, har funderat på att tända lite ljus också, hoppas inte det blåser bara ;)

Har skrivit ner en massa bra som jag vill säga, men kommer vara sjukt nervös, så kommer väl vända på alla ord och bokstäver... men det sätter väl sina minnen det också ;P Har tänkt att skriva ner allt i ett egettillverkat kort, så om jag får tunghäfta så får jag väl läsa innantill ;)

Ojoj, men när själva frieriet kommer att bli, det är frågan... Så himla svårt... Men men, det ger väl sig, bästa tillfället är kanske rent spontant, så får väl bära med mig min lilla ask med ringarna i väskan vart jag än går, så kanske rätt tillfälle dyker upp ;) Champagnen kan man ju alltid ta efteråt ;)

• Moi mokulat

Min gubbe friade när jag satt i soffan och kollade på film.
    Verkligen oromantiskt, men men han friade och han gick ner på knä
    och det var ändå så så underbart. Kvittade var han gjort det. Jag blev överlycklig och fattade nada. En utav de lyckligaste dagarna.
    Vi firade inte speciellt heller. Det gör vi på bröllopet. hihi

• Klockarbol

En romantisk weekend på hösten var planen för oss när vi skulle förlova oss i all hemlighet tidigt på morgonen och sedan överraska släkten lagom till frukosten och visa upp våra fina ringar

Det blev -
    En utkyld husvagn i ett regnigt Värmland, han jätteförkyld o jag på diet efter ett blödande magsår. Dessutom var det inte en människa som såg att vi hade ringar på oss...

10 år senare gör vi om det med utgångsläget att "det kan inte gärna bli sämre". Undviker både husvagnar och Värmland för att i stället äta en middag på tu man hand på restaurang!

Jag vaknar med ryggskott och sambon biter av en tand på ett hagel i köttet vi åt på kvällen...

Drygt 20 år efter äventyret i Värmland så gifter vi oss 4 september i år - modigt va?

Svar på tråden Funderar, behöver lite hjälp