• LisasFanclub

Hur går vigseln egentligen till?

Shit, 23 dagar kvar till bröllopet - och jag inser först NU att jag inte riktigt vet hur det egentligen går till.

Just nu har jag nog bara tre frågor:

- Ska jag och Han gå in tillsammans, eller ska han redan stå längst fram och jag gå själv?

- Ska min tärna också ha en bukett?

- Ska best man och tärna stå där framme, eller ska de gå med oss? Eller ska best man stå och vänta med brudgummen, medan tärnan går med mig?

Och när jag skriver ska, så menar jag måste. Eller bör.
    Vad säger seden?

• Svar på tråden Hur går vigseln egentligen till?
  • Kattpoet

Svensk sed då går ni in tillsammans, tärnan och  marskalken  går  före er in.  

Tärnan behöver inte ha en bukett , kom ihåg hon ska hålla din  under vissa delar av vigsel akten.

Ta och prata med  prästen ni ska ha om din oro och  prästen kommer att hjälpa er-

• Sebastiána

Nja det är väl så att enligt svensk sed går brudnäbb först (om man har en), sedan kommer brudparet och efter dem marskalk och tärna. Ofta har tärnan en mindre bukett än bruden men med samma blommor och brudgum och marskalk kan ha corsage med samma blommor. Man kan också välja att skippa blommorna. Tärnan håller din bukett under vissa delar av vigseln och kan rätta till släp om du har ett sådant. 

Förresten, enligt svensk sed har man ingen best man över huvud taget. Man har en marskalk.

• lydice

Som ovan skrivit, hör med prästen. Men jag som själv är präst ser en ny tradition där brud och brudgum går in själva och tärna och marskalk står där framme och väntar. Som sagt tärnan behöver ingen bukett även om det är fint.

• Kattpoet

Min tärna och marskalk  gick in före mig när jag gifte mig första gången för 14 år sen eftersom  de öppnade dörren in till kyrkorummet,  tung jäkla dörr som brukade åka igen när man minst ville det.

Men prata med prästen-

• Vi2alltid

Äh skit i sederna och gör som ni vill :)

Jag gick in själv, med mina tärnor efter mig som höll reda på släpet. Min m2b stod där framme med sina marskalkar.
    Tärnorna kan ha bukett eller inte. Jag valde en enda blomma till mina tärnor som fanns i min bukett

• Burre Präst
    Vi2alltid skrev 2010-07-18 21:24:54 följande:
    Äh skit i sederna och gör som ni vill :)Jag gick in själv, med mina tärnor efter mig som höll reda på släpet. Min m2b stod där framme med sina marskalkar. Tärnorna kan ha bukett eller inte. Jag valde en enda blomma till mina tärnor som fanns i min bukett
    Javisst, men gift er då inte i Svenska Kyrkan.
  • Vi2alltid

Burre Präst skrev 2010-07-20 19:33:47 följande:
    Javisst, men gift er då inte i Svenska Kyrkan.

Man har väl flera val om man gifter sig i Svenska kyrkan? Prästen hade inte ett dugg emot att jag gick inte själv! Och jag tror inte han bryr sog om tärnorna går före eller efter brudföljet?

• Vi2alltid

gick IN själv ska det stå

• Burre Präst

Jodå, visst har man flera val om man gifter sig i Svenak kyrkan. Men har man attityden "skit i sederna och gör som ni vill" då tycker jag att man bör gifta sig borgerligt.

• Vi2alltid

Nja, jag menade att hon skulle skita i seden att de måste gå in tillsammans och att tärna och marskalk går före. De kan ju lika gärna gå in efter! Det är ju inte så blodigt noga. Naturligtvis ska man inte strunta i de seder som Svenska kyrkan har - men de finns flera. Så jag kan förtydliga mig genom och säga: De finns flera seder - man måste nödvändightvis inte välja den som är vanligast!

• CeKe

Hehe, här har du en tjej som inte hade koll på hiur man gick in förrän k vällen innan då jag ringde prästen och frågqade hur näbbar, tärna och marshalk skulle gå dzu har säkert redan fått massor med svar om att det vanliga är att brud och brudgum går tillsammans. Vi hade näbbarna först, sen vi och sist tärna och marshalk. Du går på mannens vänstra sida in och högra ut För oss hade både tärna och näbbar blommor och marshalken en corsage. Blev jättefint,men sånt är ju efter tycke och smak! Lycka till och kom ihåg att slappna av och bara njuta av hela vigseln!

• CeKe

Måste ju bara skriva en rad till efter att ha läst de andra svaren enligt vår präst hade det ingen betydelse om tärna och marshalk gick före eller efter oss, men efter otaligt många vigslar hade han aldrig varit med om att de gått före... Och han. Är en väldigt populär prädt vid vigslar både inom och utanför hans egna församling... Så prata med er präst och gör det som känns bäst för er!

• LisasFanclub

Jag tror att vi gör såhär:

Tärna och marskalk står redan där framme med vigselförrättaren, och jag och Hunken går tillsammans in, sedan går vi ut tillsammans allihopa :)

• Zia 20090618

Vi kommer nog gå först och tårnor och marskalkar efter pga mitt släp som de måste hålla reda på. Annars hade jag nog gärna sett att vi gick själva och att resten gick innan oss..

Svar på tråden Hur går vigseln egentligen till?