• mattiasFästmö

avboka möhippa`?

Nu är det såhär att jag ska gifta mig i oktober, och eftersom det är 'tradition' att tärnan ska hålla i möhippan så räknade jag inte med att få någon, eftersom det är min lillasyster som är tärna och min familj är inte så intresserad. Och det var helt okej med mig. Men sedan ringde en gammal barndomskompis som är bjuden på bröllopet och överrumplade mig och frågade om hon fick hålla i min möhippa, eftersom jag inte var beredd alls så svarade jag bara 'ja det är klart', och hon var jättenöjd. Sedan kom det fram att dom isånafall skulle hippa mig nu i juli eftersom barndomsvännen ska flytta utomlands till hösten. Och även detta sa jag okej till då i det snabba samtalet. Så min barndomsvän och en annan bekant till mig som inte är bjuden på bröllopet ska nu alltså göra min hippa.

Det jag känner nu såhär i efterhand är ju för det första att jag inte alls vill bli hippad nu, jag ska ju inte gifta mig försen i slutet på oktober?

och för det andra så är jag rädd att det inte kommer bli 'min' hippa, utan att dessa två mer ser det som en kul grej att anordna en fest. Ingen av dom två känner egentligen mig på det sättet längre, och dessutom frågade min barndomsvän om det var okej att dom drack under hippan, eftersom jag inte dricker. Detta känns också som ett tecken på att det mer blir deras fest än min, för det känns inte heller superkul om dom ska parta och dricka medans jag ska vara helt nykter själv hela kvällen. Kanske ska sägas att ingen av dom har någon direkt ekonomi vilket gör att jag inte tror att det kommer bli något mer än att gå på en kareoke bar på stan typ.

Åh jag vet inte alls hur jag ska göra känner inte alls för det längre och det känns verkligen som om dessa två ser det som en kul grej att anordna en fest efter vad dom tycker är kul, mer än att dom gör något jag skulle uppskatta.

Jag har god lust att säga att jag inte alls har någon lust att hippas nu, utan vill dom hippa mig får dom göra det i oktober. men kan jag göra så? eller är det bara snällt sitta och vänta på att dom ska komma och hämta mig och göra det bästa av det?

• Svar på tråden avboka möhippa`?
  • kikki kikki

Jag tycker att du ska säga ifrån ifall du inte vill.

• mattiasFästmö

kikki kikki skrev 2010-07-15 19:31:18 följande:
    Jag tycker att du ska säga ifrån ifall du inte vill.

Kan jag göra det utan att det känns snobbigt? Jag vet ju inte om dom faktiskt har planerat något större, även om jag har väldigt svårt att tro det. Men jag känner verkligen att jag inte alls är sugen, och speciellt inte nu när jag inte gifter mig  än på ett par månader

• prinsessanogrodan

Egentligen tror jag inte att det handlar om NÄR du blir hippad utan HUR. Mellan raderna läser jag att dom vill ha hippan som en ursäkt för att få festa, att dom vill ordna fest för sig själva, inte en hippa för dig. Tacka nej om det känns fel.

• mattiasFästmö

prinsessanogrodan skrev 2010-07-15 19:49:50 följande:
    Egentligen tror jag inte att det handlar om NÄR du blir hippad utan HUR. Mellan raderna läser jag att dom vill ha hippan som en ursäkt för att få festa, att dom vill ordna fest för sig själva, inte en hippa för dig. Tacka nej om det känns fel.

Ja jag tror verkligen att det är så, eftersom ena tjejen inte ens är bjuden på bröllopet och är mer min barndomsväns kompis än min kompis. Så jag vet inte hur hon skulle ha någon del i det hela annars. Och även min barndomskompis har jag inte umgåtts med förutom någon enstaka gång på flera år. Det finns även flera saker som tyder på at dom inte har pratat med andra som tex min kusin som vi ska fråga om hon vill vara vår toastmaster, hon ska nämligen åka hem från semester på norrland och komma förbi här på en fika någongång på måndag, och jag har väldigt svårt att tänka mig att hon skulle åka alla mil upp igen om någon vecka för att vara med på hippan då hon inte har egen bil och ingen bra ekonomi. Nej det känns bara allmänt blä och jag ser verkligen inte alls fram emot det.
  • mattiasFästmö

Nu har jag skickat iväg mailet och ju mer jag tänkte på det desto rättare kändes det. Jag kom även på att min barndomsvän dessutom fyllde år här i veckan och hade något kalas-aktigt, och jag blev inte ens tillfrågad. Och ingen utav dom känner mig så speciellt alls eller ens vad för musik jag gillar nuförtiden. Och jag vet även att dom inte hört av sig till en av mina närmaste vänner heller. Så allt kändes bara fel och nu känns det jättebra, det visar sig hur hon tar detta nu bara. om det blir liv om det eller om hon förstår.

• Sebastiána

Ehhh, du vet alltså om din hippa i förväg TS. Det är ju meningen att den ska vara en överaskning. Och varför ringer din barndomskompis och frågar DIG om hon får hålla i din möhippa?

• mattiasFästmö

Sebastiána skrev 2010-07-15 20:43:45 följande:
    Ehhh, du vet alltså om din hippa i förväg TS. Det är ju meningen att den ska vara en överaskning. Och varför ringer din barndomskompis och frågar DIG om hon får hålla i din möhippa?

Ja det tyckte jag också var väldigt konstigt när hon ringde det har bara blivit fel från början med min hippa. Jag tror att det var såhär att hon frågat min mamma om dom ska ha någon hippa, och hon sagt nej, och då har hon frågat om hon får ha den, varav min mamma sagt att det ska du väl inte fråga mig om, varav hon då ringde mig och frågade. Kanske ska sägas att min familj inte är speciellt intresserade alls. Men jag har skickat iväg ett mail nu där jag förklarat, så får vi väl se om det tar hus i helvete eller om hon förstår. Men jag känner mig tio kilo lättare nu iallafall

• Sebastiána
    mattiasFästmö skrev 2010-07-15 22:44:26 följande:
      Ja det tyckte jag också var väldigt konstigt när hon ringde det har bara blivit fel från början med min hippa. Jag tror att det var såhär att hon frågat min mamma om dom ska ha någon hippa, och hon sagt nej, och då har hon frågat om hon får ha den, varav min mamma sagt att det ska du väl inte fråga mig om, varav hon då ringde mig och frågade. Kanske ska sägas att min familj inte är speciellt intresserade alls. Men jag har skickat iväg ett mail nu där jag förklarat, så får vi väl se om det tar hus i helvete eller om hon förstår. Men jag känner mig tio kilo lättare nu iallafall
    Trist. Hoppas du får en hippa!
  • Astro

mattiasFästmö skrev 2010-07-15 19:54:06 följande:
      Ja jag tror verkligen att det är så, eftersom ena tjejen inte ens är bjuden på bröllopet och är mer min barndomsväns kompis än min kompis. Så jag vet inte hur hon skulle ha någon del i det hela annars. Och även min barndomskompis har jag inte umgåtts med förutom någon enstaka gång på flera år. Det finns även flera saker som tyder på at dom inte har pratat med andra som tex min kusin som vi ska fråga om hon vill vara vår toastmaster, hon ska nämligen åka hem från semester på norrland och komma förbi här på en fika någongång på måndag, och jag har väldigt svårt att tänka mig att hon skulle åka alla mil upp igen om någon vecka för att vara med på hippan då hon inte har egen bil och ingen bra ekonomi. Nej det känns bara allmänt blä och jag ser verkligen inte alls fram emot det.

Kan det vara så att det här är tjejer som förväntar sig att bli bjudna? Ni gifter er inte förräns i oktober, de kanske tror att ni inte skickat inbjudningarna ännu? Jag tycker för övrigt du gjort helt rätt som sagt ifrån, det är väl ingen poäng med att de lägger ner tid och pengar på en fest som du ändå inte kommer uppskatta? Det hela verkar ju lite knäppt, kanske gör de hippa för att de vill komma på bröllopet, och den ena tjejen var väl inte bjuden??? Eller så är det inga baktankar alls utan de tycker synd om dig som inte verkar få någon hippa och vill så himla gärna ordna för det "måste" man ju, fast du kanske egentligen inte bryr dig så mycket. Lite missriktad välvilja liksom .

• mattiasFästmö

Astro skrev 2010-07-17 11:59:47 följande:
      Kan det vara så att det här är tjejer som förväntar sig att bli bjudna? Ni gifter er inte förräns i oktober, de kanske tror att ni inte skickat inbjudningarna ännu? Jag tycker för övrigt du gjort helt rätt som sagt ifrån, det är väl ingen poäng med att de lägger ner tid och pengar på en fest som du ändå inte kommer uppskatta? Det hela verkar ju lite knäppt, kanske gör de hippa för att de vill komma på bröllopet, och den ena tjejen var väl inte bjuden??? Eller så är det inga baktankar alls utan de tycker synd om dig som inte verkar få någon hippa och vill så himla gärna ordna för det "måste" man ju, fast du kanske egentligen inte bryr dig så mycket. Lite missriktad välvilja liksom .

Ja den ena tjejen är ju inte ens bjuden och ingen vän så alls egentligen. ´Men det är nog som du säger, att det blev lite missriktad välvilja, jag har pratat med min barndomsvän nu och hon förklarade det så att hon bara ville göra en hippa för att jag annars kanske inte skulle få någon. Och sen tror jag att hon allmänt tyckte det var kul att få göra en hippa eftersom jag är den första i vänkretsen som gifter mig, men att det lite hade kunnat vara till vem som helst, att det var själva hippan som var kul. Men hon hade knappt planerat något eller fått svar från några hon frågat så det gjorde inget att vi blåste av det. Så det känns ju bra iallafall Då har jag hellre ingen alls än att det blir deras kväll och jag inte trivs.

• Bride in leather

Men allvar?

Du vill inte dricka?Överhuvudtaget eller?

Vad gör det då om de dricker?

• mattiasFästmö

Bride in leather skrev 2010-07-17 14:27:10 följande:
    Men allvar? Du vill inte dricka?Överhuvudtaget eller? Vad gör det då om de dricker?

Alltså nu var ju det bara en av flera anledningar. Men det kändes lite underligt att de ska ha möhippa för mig där de ska festa när jag inte dricker alkohol alls, visst gör det inget om dom dricker så, men jag tycker inte att det skulle bli jätteroligt att sitta helt nykter medans dom festar och blir fulla på min möhippa. Men som sagt var det bara en av flera större anledningar.

• Bride in leather
    mattiasFästmö skrev 2010-07-17 14:47:46 följande:
      Alltså nu var ju det bara en av flera anledningar. Men det kändes lite underligt att de ska ha möhippa för mig där de ska festa när jag inte dricker alkohol alls, visst gör det inget om dom dricker så, men jag tycker inte att det skulle bli jätteroligt att sitta helt nykter medans dom festar och blir fulla på min möhippa. Men som sagt var det bara en av flera större anledningar.
    Bra det.För annars vore det ju löjligt för så är det ju på andra fester med.

Men trist att du känner så ändå.

• mattiasFästmö

Bride in leather skrev 2010-07-17 14:58:35 följande:
    Bra det.För annars vore det ju löjligt för så är det ju på andra fester med. Men trist att du känner så ändå.

Jo det är jag fullt medveten om, jag är inte född igår jag vet att andra människor dricker alkohol även om jag valt att inte göra det. Det var väl mer en principsak så kände jag, jag skulle inte anordna en fest för en vegetarian vän och servera kött, med specialmat till henne. Jag tror möhippan om det nu blivit någon blivit roligare om vi var på samma nivå allihopa istället för att jag satt själv nykter, när då ändå festen skulle vara för min skull. Men somsagt så var det en av flera större anledningar.

• Astro

mattiasFästmö skrev 2010-07-17 12:49:08 följande:
      Ja den ena tjejen är ju inte ens bjuden och ingen vän så alls egentligen. ´Men det är nog som du säger, att det blev lite missriktad välvilja, jag har pratat med min barndomsvän nu och hon förklarade det så att hon bara ville göra en hippa för att jag annars kanske inte skulle få någon. Och sen tror jag att hon allmänt tyckte det var kul att få göra en hippa eftersom jag är den första i vänkretsen som gifter mig, men att det lite hade kunnat vara till vem som helst, att det var själva hippan som var kul. Men hon hade knappt planerat något eller fått svar från några hon frågat så det gjorde inget att vi blåste av det. Så det känns ju bra iallafall Då har jag hellre ingen alls än att det blir deras kväll och jag inte trivs.

Skönt att det gick bra att avblåsa utan sura miner!

Vad gäller alkoholen så förstår jag dig precis. Det är faktiskt ganska trist att vara den enda som inte dricker på en fest, iaf om man inte känner de andra superväl. Jag var nykter förare på en fest häromsistens det blev skittråkigt framåt 23, när alla började bli fulla. Det beror inte på att jag inte kan ha roligt när jag är nykter, det beror på att de som dricker verkar känna sig hoatde eller kritiserade av att jag inte gör det, och många blir faktiskt ganska otrevliga och vill inte prata med en... Skittråkigt, men så är det....

Svar på tråden avboka möhippa`?