• Mackan­B
    Äldre 14 Jul 21:58
    2497 visningar
    4 svar
    4
    2497

    Flickvännens uteblivna mens, del II

    Hej!


    Frågade upp kring utebliven mens och vad detta kunde bero på för ett drygt halvår sedan. Det hela klarnade för min flickvän, hon visade sig ha en tumör på hypofysen. Hon har nu ätit medicin sedan våren och har haft tämligen regelbunden mens under ett par månader nu. Det är en enorm lättnad må jag säga!


    Det jag nu undrar är om chansen/risken för att bli gravid är lika stor nu som innan hon fick diagnosen, det vill säga för ett år sedan när allt var normalt? Sveriges fantastiska sjukhussystem gjorde att vi fick vänta på både svar och telefontider med läkare, det hon nu vet är att hon ska på ny röntgen och att hon inte skall "planera någon graviditet".


    Varför säger de så? Är det för att man inte ska förvänta sig att bli gravid? Vad säger ni som haft detta eller som känner till det hela, kommer hon att få äta medicin resten av livet?

  • Svar på tråden Flickvännens uteblivna mens, del II
  • Dejli
    Äldre 14 Jul 22:09
    #1

    Jag har ingen aning om vad detta är eller chansen att bli gravid, men jag skulle tolka läkarens svar om att inte planera en graviditet som att ni inte ska försöka bli gravida under tiden ni väntar på röntgen, svar på denna och eventuella åtgärder. Om ni inte skulle förvänta er att kunna bli gravida alls hoppas jag de sagt detta rakt ut, men det bästa är väl att fråga exakt vad han menar.

  • Mackan­B
    Äldre 15 Jul 11:50
    #2

    Jo, alltså det var det svar hon fick. Det jag kom att tänka på är om det är något speciellt med mensen som gör att hon inte kan bli gravid, eller om de helt enkelt menade att hon inte ska räkna med att kunna bli gravid fram till att mensen kommit igång igen.

    Hur som helst så känns det jättebra, det är förstås ingen definitiv garanti för att man ska kunna få barn, men det är ju ändå ett stort steg i rätt riktning för oss!

  • Brautc­hen
    Äldre 15 Jul 14:14
    #3

    Jag är ingen läkare, men jag kan tänka mig att tumören på hypofysen påverkade hormonnivån, som i sin tur förde till utebliven mens. Mensen är komplett hormonstyrd, och det är det p-pillret utnyttjar. Det ändrar hormonbalansen i kroppen så att inga ägg mognar och ingen ägglossning sker (ok, stämmer för vissa p-piller, finns minipiller som funkar på annat sätt...). Det finns även p-piller som man inte behöver få mens med.
    Så jag kan tänka mig att det hände nåt med hormonerna när din tjej fick tumören på hypofysen, så att mensen uteblev. Men har hon nu mens igen, så har hon antagligen även ägglossning - så jag skulle inte oroa mig i ditt fall.
    Det kan vara klurigare att bli gravid om mensen är oregelbunden, eftersom man då inte vet precis när ägglossningen är, men det finns provstickor för sånt, som kanske hjälper lite.
    Skulle nog också tolka läkarens svar som Dejli.

  • bobods
    Äldre 15 Jul 15:28
    #4

    Precis som ovanstående skriver är anledningen till att de råder er att inte försöka bli gravida i nuläget att de eventuella åtgärderna som följer efter röntgen/MR kan vara besvärliga att genomföra när det är ett barn inblandat. I nuläget finns det inget som säger att ni skulle ha svårt att bli med barn, men det är bra att vänta tills den eventuella behandlingen är färdig, för barnets skull. 


    Din fråga om hon får äta medicin resten av livet är såklart svår att svara på, då det till stor del beror på var i hypofysen tumören sitter och hur stor den är. I många fall sitter tumören tyvärr så olyckligt att man behöver behandling i form av tabletter resten av livet, men det finns också fall där tumörens storlek och placering gör att det går utmärkt att operera bort den. Efter MR-undersökningen (som jag antar att hon ska genomgå istället för röntgen) kommer ni få mer svar.


    Lycka till och hoppas allt går bra.

Svar på tråden Flickvännens uteblivna mens, del II