• BeBopz

Hur länge efter att han har friat

Hur länge efter att han har friat bör man vänta med bröllopet?

Finns det en viss tid man ska vänta eller kan man köra på och försöka hitta ett datum ganska snabbt?

Vi ska som sagt gifta oss borgerligt så det behövs ingen speciell planering mm.

• Svar på tråden Hur länge efter att han har friat
  • Dejli

De flesta väntar väl ca 1 år för att hinna planera det man vill ha planerat, särskilt om man vill ha en populär kyrka, en viss lokal eller dylikt för festen. Om ni inte har några sådana krav är det väl bara att köra på när ni hittat ett datum som passar. Kan ju dock vara schysst att inte lägga den allt för nära i framtiden om man vill ha med sina vänner/familj som kan behöva ta ledigt från jobb eller så.

• Snigel Bee

Kör när ni känner för det! =) Min friade för någon vecka sen o vi ska gifta oss den 11e sep! Spec om ni inte behöver planera så mkt!
    Vigseln för oss är på en lör så ingen behöver ta ledigt heller!

• BeBopz

Ja det var snabba ryck ! Grattis !

Jo men jag kan typ oxå tänka mig ganska snart när det inte är nån speciell planering heller.

Men gifter ni er i kyrka eller blir det borgerligt?

• Snigel Bee

Ja visst var det! Hör det nu när ja va o letade klänningar i butikerna! "VA?? Gifter ni er sep och du har börjat leta nu???"Ehh ja för vi bestämde oss för nån vecka sen bara :S!

Hehe svarat på din andra tråd att det blir kyrkligt! =) Kostar inget och vacker plats att gifta sig på tkr jag!

• BeBopz

Min mamma gifte sig borgerligt och det var en mycket vackert rum faktist =)

Men när du skriver att det inget kostar, kostar det alltså att gifta sig borgerligt?

• Snigel Bee

Jag  vet inget om hur man gifter sig borgerligt! :S Visste knappt hur man gifter sig överhuvudtaget! haha!! Fick fråga en massa för att veta saker!

• jeslan
    BeBopz skrev 2010-07-11 13:12:28 följande:
    Min mamma gifte sig borgerligt och det var en mycket vackert rum faktist =)Men när du skriver att det inget kostar, kostar det alltså att gifta sig borgerligt?
    Det kostar inget att gifta sig ev kan vigselförrättaren ta betalt för bensinkostnaden
  • mattiasFästmö

Ja men det är ju helt hur ni känner själva! Och sen kanske det är bra för gästerna om ni tänkt ha fler än de närmaste att få lite tid att planera in det. Dom flesta har väl ungefär ett år för att fixa med allt, men då är det nog mer om man ska ha ett bröllop som kräver lite mer planering Det finns nog ingen tradition så hur länge man bör vänta. utan tuta och kör bara!

• BeBopz

mattiasFästmö skrev 2010-07-11 13:51:09 följande:
    Ja men det är ju helt hur ni känner själva! Och sen kanske det är bra för gästerna om ni tänkt ha fler än de närmaste att få lite tid att planera in det. Dom flesta har väl ungefär ett år för att fixa med allt, men då är det nog mer om man ska ha ett bröllop som kräver lite mer planering Det finns nog ingen tradition så hur länge man bör vänta. utan tuta och kör bara!

Haha, ja du har rätt, det är bara att tuta och köra !! Jag ska ringa imorrn och se hur det funkar osv, =)

• effy999

Han friade för tre veckor sedan. Vi har bokat präst den 20 november. Vi är inte så noga, det blir inte någon fest eller något annat hallabaloo. Vi vill bli gifta, det är det viktigaste.

• BeBopz

Grattis =)

Vi har nu bokat datum till den 28 augusti !

effy999 skrev 2010-07-12 08:30:52 följande:
    Han friade för tre veckor sedan. Vi har bokat präst den 20 november. Vi är inte så noga, det blir inte någon fest eller något annat hallabaloo. Vi vill bli gifta, det är det viktigaste.  

• Snigel Bee

Åh då hinner ni innan oss!! :P Snabba ryck här ja!! hehe Lycka till me allt!

• Dejli
    Snigel Bee skrev 2010-07-11 12:38:16 följande:
    Kör när ni känner för det! =) Min friade för någon vecka sen o vi ska gifta oss den 11e sep! Spec om ni inte behöver planera så mkt!Vigseln för oss är på en lör så ingen behöver ta ledigt heller!
    Du kanske bara känner folk som jobbar 8-17, må-fre, men åtminstone jag känner många inom restaurangbranchen, sjukvården, lantbruk etc som nog behöver kolla så att de inte är schemalagda... men det brukar ju gå att lösa med någon månads förvarning (om det inte är skörd t ex, då spelar ingenting roll).
  • Snigel Bee

Ja pratade om mig sj! Och ja, dom som ska komma på vårt bröllop jobbar inte helger! =)

Dejli skrev 2010-07-12 12:25:49 följande:
    Du kanske bara känner folk som jobbar 8-17, må-fre, men åtminstone jag känner många inom restaurangbranchen, sjukvården, lantbruk etc som nog behöver kolla så att de inte är schemalagda... men det brukar ju gå att lösa med någon månads förvarning (om det inte är skörd t ex, då spelar ingenting roll).

• BeBopz

Snigel Bee skrev 2010-07-12 12:17:59 följande:
    Åh då hinner ni innan oss!! :P Snabba ryck här ja!! hehe Lycka till me allt!

Haha, japp det blev visst det, vi ville ha det i augusti, är född i augusti och älskar den månaden ! Tack och lycka till själv =)

• effy999
    BeBopz skrev 2010-07-12 12:15:37 följande:
    Grattis =) Vi har nu bokat datum till den 28 augusti !  
    Härligt! Det var snabbt jobbat. Jag skulle kunna göra detsamma men vi behöver ett par månader på oss att lägga undan lite pengar till middag och hotellnatt.

Kom ihåg att fixa hindersprövningen nu på en gång bara så ni hinner få den i tid.

• mountainleaf

För oss tog det 7 år innan vi slog till och gifte oss;)

• BeBopz

effy999 skrev 2010-07-13 09:11:38 följande:
    Härligt! Det var snabbt jobbat. Jag skulle kunna göra detsamma men vi behöver ett par månader på oss att lägga undan lite pengar till middag och hotellnatt. Kom ihåg att fixa hindersprövningen nu på en gång bara så ni hinner få den i tid.

Det ringde jag om direkt igår och likadant med efternamnet =)

• BeBopz

mountainleaf skrev 2010-07-13 09:33:12 följande:
    För oss tog det 7 år innan vi slog till och gifte oss;)

Vi har varit ihop i 11 år och förlovade i 4 år så det var dags tyckte visst sambon, att fria alltså, och när han väl gjorde det så tyckte vi inte det var nån ide att dra ut på det mer =)

Svar på tråden Hur länge efter att han har friat