• Lyckomia

Ångest över att berätta om vårt bröllop

Jag har ångest över hur och när vi ska berätta för våra familjer att vi ska åka till Thailand och gifta oss helt själva. Det jag är mest orolig över är hur knäckt min mamma kommer bli över att inte få vara med. Vi står varandra otroligt nära men vi vill göra det här själva och hon kommer därav inte få vara med. Frågan är när vi ska berätta. Ska vi berätta långt innan så hon hinner vänja sig vid tanken eller kort innan? Och HUR ska vi säga det? Vet varken ut eller in och blir själv helt knäckt över hennes kommande reaktion... Vi ska gifta oss i januari nästa år.

• Svar på tråden Ångest över att berätta om vårt bröllop
  • Cantaton

Jag tror att det är bra att berätta i tid så att de hinner vänja sig vid tanken. Är det så att ni gifter er på flygplatsen innan ni åker, eller sker även det juridiska i Thailand? Annars kan ju föräldrarna och syskonen kanske få vara med på "flygplatsvigseln"?

Annars kanske ni kan göra som min moster och man gjorde - de åkte iväg till Thailand (med sina barn och mammor) och hade "bröllopsfest" (grillfest) i trädgården när sommaren kom. På så sätt fick alla fira brudparet, om än några månader senare.

Min kompis som gifter sig i Turkiet i sommar kommer också att ha en trädgårdsfest i Sverige senare i sommar för dem som inte har möjlighet att åka till Turkiet.

• linani

Din mamma blir säker väldigt glad om ni säger att ni gärna vill fira med dom också och tänkte ha en fest när ni kommer hem enbart för familjen kanske..

Eller som cantaton säger.. hur fixar ni det juridiska.. Flygplatsvigsel?

Ni kan säkert göra på ett sätt så dom får fira er, det är ju det det handlar om. Dom vill fira er! Det ska du inte ha ångest över. Berätta för din mamma så kanske ni kan fundera ut nått tillsammans, så känner hon sig delaktig.

Lycka till!

• Cantaton

Ja, detta är nog en bra idé

linani skrev 2010-07-11 11:35:43 följande:
    Berätta för din mamma så kanske ni kan fundera ut nått tillsammans, så känner hon sig delaktig. Lycka till!    
  • TalisQualis

Vi åket till New York i oktober och gifter oss utan att någon vet om de. Vi har valt att berätta efteråt, alltså när vi kommer hem. Vi ska skicka kort till alla på posten och samtidigt bjuda in till en mindre fest så har alla ändå blivit lite inkluderade.

Min mamma kommer troligen bli djupt besviken och därför vill jag inte berätta förrän vi kommer hem och det är klart. Om jag berättar innan så kommer jag antagligen ha en stor klumt i magen och ha dåligt samvete för att jag åker "ifrån henne" och gör detta. Vet hon ingenting så blir det lättare för mig! Men alla är vi olika

Hoppas det löser sig för er och ni kommer på ett bra sätt att berätta på. Huvudsaken är att det känns bra för er!

• Elinah

Först hade vi inte tänkt berätta i förväg (ska till New York och gifta oss) men bestämde oss tillslut för att berätta i förväg. Vi hade födelsedagsmiddag för min fästman och samtidigt som jag ville utbringa en skål för födelsedagsbarnet utbringade jag en skål för vårt kommande giftermål. Vi fick bara positiva reaktioner och vi är glada över att vi berättade. Kändes som att familjen var glad över att få möjligheten att tänka lite extra på oss på D-dagen. Det hade dock inte varit så kul om någon hade blivit sur och ledsen för då hade jag haft dåligt samvete över det...Mina föräldrar bor långt borta så jag har tvyärr inte möjlighet att berätta det för dem på samma vis. Det blir att jag slänger iväg ett SMS när vi är på flygplatsen och säger att nu drar vi på semester och giftermål.

Mycket svår fråga det här....Lycka till!

• pyrro

Vi hade tänkt smita men nu blir det inte så. Min mamma är jätteengagerad och stolt över vårt bröllop och tycker att det ska bli jättekul att få vara med. Men hon hade inte blivit det minsta sur om vi smitit iväg heller

• Lyckomia

Usch! Ja alla är olika. Vet inte alls hur jag ska göra. Om man berättar efter så är "skadan redan skedd" men det känns som ett otroligt svek. Men att ha någon liten fest hemma hos oss efter skulle kanske vara något. Typ att vi bjuder på lite mat och tårta. Får fundera vidare...

• svalövsbon

usch, sitter i någorlunda samma dilemma. Skillnaden är att vi vill vara ensamma under själva cermonin efterom våra föräldrar inte kan uppföra sig i samma rum och vi är rädda för att få vår dag fördärvad för att någon annan vill att den ska handla om henne istället.... så vi gifter oss på flygplatsen och sen åker vi utomlands i 2 veckor och sen när vi kommer hem blir det bröllopsfest. Tänkte skicka ut inbjudningarna på väg till flygplatsen, så alla får reda på det dagen efter ungefär samtidigt. Samtidigt tänkte jag ändra min relationsstatus på facebook till gift och hoppas på många härliga kommentarer där. men känner vi våra föräldrar rätt lär det bli riktigt sura miner för att vi gjort som vi gjort och för att de inte fick reda på det innan. maler ont i min mage. orkar inte bråka. så nu går jag och funderar om man ska skicka ut ett sms eller något direkt efter, i allafall till närmaste familjen. allt för att så många som möjligt ska vara nöjda... vad tycker ni? har ni något bra förslag på vad vi ska skriva? typ ha det bra i sverige, nu åker vi på bröllopsresa hälsn. fam xxx 

• pyrro

Vi hade tänkt skicka ut inbjudan till bröllopsfest när vi var utomlands....tycker fortfarande att det är en jättebra ide

• mittid

TalisQualis skrev 2010-07-11 12:22:02 följande:
    Vi åket till New York i oktober och gifter oss utan att någon vet om de. Vi har valt att berätta efteråt, alltså när vi kommer hem. Vi ska skicka kort till alla på posten och samtidigt bjuda in till en mindre fest så har alla ändå blivit lite inkluderade. Min mamma kommer troligen bli djupt besviken och därför vill jag inte berätta förrän vi kommer hem och det är klart. Om jag berättar innan så kommer jag antagligen ha en stor klumt i magen och ha dåligt samvete för att jag åker "ifrån henne" och gör detta. Vet hon ingenting så blir det lättare för mig! Men alla är vi olika Hoppas det löser sig för er och ni kommer på ett bra sätt att berätta på. Huvudsaken är att det känns bra för er!

Tycker detta verkar vara ett säkert kort... Varför riskera glädjen med att berätta innan när det ändå bara ställer till problem! Mycket smart... om ens val faktist är att man önskar gifta sig utan släkt/vänner närvarande!

• mittid

P.S. Skicka ångesten åt fanders!

Svar på tråden Ångest över att berätta om vårt bröllop