• Andreas flicka

Ni som ska eller har gift er i kyrkan, fick ni "träna" innan?

Har läst i vissa trådar här på BT att vissa fått träna på vigseln i kyrkan med prästen. Fick ni göra det, eller hade ni bara ett sk vigselsamtal.

Vi var på vigselsamtal igår och jag känner mig lite spak, för det känns som om vi båda kommer få en black out under vigseln. Min käre BM förstod knappt vad han skulle göra sedan han fått tillbaka ringarna från prästen (han ska lägga dem i mina kupade känder och ha sina under och sedan ta min ring och trä den på mitt finger). Det liksom gick inte in, haha han är så sööööt. Jag blev jättenervös bara av att prata om vigseln och började nästan gråta så nu förstår jag inte alls hur detta ska gå till...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som ska eller har gift er i kyrkan, fick ni "träna" innan?
  • Peppo79

Vi ska träffa prästen två veckor innan (vi gifter oss den 28/8) och då ska vi ha ett samtal och öva lite vart vi ska stå och så. Helst ska tärnan och marskalken vara med, men de bor alldeled för långt iväg så prästen sa att vi bara kan instruera dem sen.

• Idli

Vi träffade vår präst i kyrkan där vi skulle gifta oss och gick igenom hela ceremonin tillsammans. Kändes jättebra att få göra det en gång innan så man vet vart man ska vända sig och när det ska sjungas och knäböjas osv osv. Hade nog behövt ett rejält genrep med alla inblandade också som musik och våra näbbar mm. Men men man kan inte få allt. Vår präst är ju också en vän till oss så det kan ju också vara en orsak till varför vi kunde vara i kyrkan och träna på allting.

• SessanC

Vi har inte gift oss än, men vi har träffat prästen en gång och bokat in en tid till samma vecka som vi gifter oss för ett genrep i kyrkan. Känns jättebra!

• Moirie

Vi hade ett genrep men sen hade ändå prästerna ändrat en massa till vår bröllopsdag. Blev jättefint men vi undrade lite vad genrepet skulle vara till för när så mycket ändå hade ändrats... (Kan tillägga att vi hade en två-språkig ceremoni med löften på två olika språk så det var mycket som skulle hända under ceremonin).

• Senilia

Vi ska ha ett genrep dagen innan - så vi kommer ihåg allt..=)

• Andreas flicka

Fasikens jag vill också träna... Även om jag har sett en hel del vigslar så är det ju inte samma sak som att själv stå där framme. Kanske får vi i stället plugga in vad prästen ska säga så att vi vet vad som ska komma när...

• lydice

Ring prästen och be att få träna! Ska inte va några problem om denne bara har tid. Är präst själv och till och med jag skall öva en gång innan med mitt följe och min präst!!

• Burre Präst

Om ni känner att det är viktigt att få gå igenom hela vigseln på plats med prästen, så kontakkta denne och be att få göra det.

Jag brukar nöja mig med att vi sitter och går igenom vad som kommer att hända. När brudparet väl är på plats har de i regel ändå ingen aning om vad som ska ske så jag ger alltid små regianvisningar under tiden. När vi står i vapenhuset innan ingången så säger jag åt dem att de inte behöver komma ihåg ett dugg, jag har koll på allting inklusive vad de heter så de behöver inte ens komma ihåg det.

Och jo, jag har faktiskt haft brudpar där de inte vetat vad de själva heter när vi kommer till löftena. Så jag har allt uppskrivet på notislappar i handboken.

• Jeez

Oavsett rep eller inte så är det prästens uppgift att på plats instruera och hjälpa er så att ni inte behöver fundera under själva vigselakten vad som ska hända. Min erfarnehet är att det lugnar nerver innan med rep, men inte så mycket just under själva vigseln.

• evejo427

Vi ska ha genrep på torsdagen och bröllopet är på lördagen. detta mest för att näbbarna, tärnan och bestmannen vet vart dom ska stå. Vi vet ju att vi ska stå längst fram ;)

Svar på tråden Ni som ska eller har gift er i kyrkan, fick ni "träna" innan?