• moonlightgirl

    Antal tärnor och marschalkar

    Här kommer en liten nyfiken fråga. Har sett att många skriver att de ska ha två, tre och även fyra tärnor men endast en marschalk. Så till min fråga, varför så maånga tärnor men endast en marschalk???

  • Svar på tråden Antal tärnor och marschalkar
  • Bäst i test

    Det är antagligen viktigare för tjejer än för killar sån här... ;)

  • ElinDaniel

    Oftast är marchalken en bästa vän eller bror till brudgummen. Det motsvarande gäller för tjejerna. Systrar eller bästisar är klassiker som tärnor. Jag har sett att många killar har fler marchalkar också!!! Tror inte det är sååå ovanligt faktiskt. Har sett bilder från bröllop där tärnor går in med sina respektive i kyrkan, sammanlagt tre par. I de fallen är det möjligt att man är lika bra vän med båda i paret, alternativt släkt med både killen och tjejen som är marchalk respektive tärna.

    Men även att bästa vännen är marchalk o brodern, om man har sådan, agerar toastmaster, vinansvarig eller musikansvarig.

    Kanske betyder det mer för tjejer att bli tärna än för killar att bli bestman? Vad vet jag? Kanske killar har mer en komis medan tjejer har fler? Detta är enbart spekulationer helt utan vetenskaplig grund. Något säkert svar finns nog inte... :)

    Tror kanske tjejer har svårare att välja ut en... Även om det finns kvinnliga diktläsare o musikansvarig med naturligtvis! Tror alla tjejer innerst inne älskar att klä upp sig och visa att jag står brevid bruden no matter what! Kanske...

    Killar är kanske lite mer: vill du hålla i ringen o inte tappa bort den? ;) Medan tjejer är: Vill du ha äran att planera med mig i ett år i förväg? ;) va vet jag! Fler synpunkter!

  • Aleta

    Förr hade man alltid lika många marskalkar som tärnor, alla ogifta. Lite matchmaking kanske?

  • Syrinx

    Egentligen är det väl bara tärnan som har en praktisk uppgift på bröllopet? Alltså att hålla buketten och ordna ett ev släp. Jag tycker nog dessutom att det ser lite fånigt ut med en hel radda tärnor och marskalkar, framför allt om de är identiskt klädda!  


    Aleta skrev 2010-07-07 22:24:34 följande:
    Förr hade man alltid lika många marskalkar som tärnor, alla ogifta. Lite matchmaking kanske?
    Haha! Jag tror på den teorin!
  • BröllopJuli2010

    vi har tre av varje av den enkla anledningen att vi inte kunde välja mellan dem...! :)

  • Zia 20090618

    Man väljer väl kanske inte bara för att det ska bli jämt? Man väljer väl de man vill ha med sig? Kanske män då har färre nära vänner de vill ha med sig där framme?


  • Soldemor

     


    Syrinx skrev 2010-07-07 22:37:41 följande:
    Egentligen är det väl bara tärnan som har en praktisk uppgift på bröllopet? Alltså att hålla buketten och ordna ett ev släp. Jag tycker nog dessutom att det ser lite fånigt ut med en hel radda tärnor och marskalkar, framför allt om de är identiskt klädda!   Haha! Jag tror på den teorin!

    Marskalkens uppgift är att ta hand om ringarna och lämna dem till prästen, samt ofta att ta hand om vigselbeviset så att brudgummen inte förlägger det någonstans!

  • SandraMT

    Vi har tre tärnor och två marsalkar. Men de ska gå in tillsammans förutom en tärna som ska gå först (maid of honor) och hon kommer ha en mörk röd klänning med en marin blå rosett om midjan medans de andra två tärnorna kommer ha marin blåa klänningar med mörk röda rosetter om midjan. De ska vara identiska med rosetten jag har på min klänning (bild finns i galleriet).

  • Syrinx
    Soldemor skrev 2010-07-08 10:18:36 följande:
      Marskalkens uppgift är att ta hand om ringarna och lämna dem till prästen, samt ofta att ta hand om vigselbeviset så att brudgummen inte förlägger det någonstans!
    Åh, det visste jag inte! Men det låter ju vettigt, så inte såna viktiga grejer försvinner någonstans
Svar på tråden Antal tärnor och marschalkar