• nollåtta

Kompis som varken sagt ja eller nej

Har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska handskas med. Jag och min blivande man ska gifta oss i slutet på juli, vi skickade ut våra inbjudningarn i mitten på april och hade osa 15 junim ungefär en och en halv månad innan bröllopet äger rum. Alla svarade i tid, förutom en gammal kompis till mig, henne fick jag själv kontakta och fråga. Hon svarade då att problemet för henne är att bröllopet är mitt i semestertider och att hon inte vet om hon kommer kunna komma, hon vill gärna komma OM hon befinner sig i Stockholm men vet inte säkert. Jaha känner jag. alla andra gäster har ju svarat ja eller nej, varför ska det vara så komplicerat för henne att göra det? Svarade då att man inte kan svara kanske, vi ska ju boka mat, tårta, bordsplacering osv och måste veta hur många som kommer. Sen tycker jag det rör sig om en principsak också, känns inte så kul att hon vill komma ifall inget roligare inträffar, för det är den känslan jag får. Hon är iallafall inte medräknad nu, men idag fick jag höra att hon fortfarande velar om hon ska komma eller inte. Vet inte hur jag kommer reagera om hon faktiskt dyker upp, snacka om stressmoment

• Svar på tråden Kompis som varken sagt ja eller nej
  • nollåtta
    Brallis2010 skrev 2010-07-06 13:28:36 följande:
    Osa gäller ju alla och alla får ju bestämma om de kan komma eller inte.Jag tycker att du ringer henne och frågar kommer hon eller inte.Säg att ni måste veta för mat och bordsplacering mm.Lycka till med bröllopet
    Jag har redan informerat henne om det men fick då ett långt mail på facebook om att hon så görna ville komma men inte visste om hur kunde det datumet osv. Jag vart till sist irriterad och menade att alla andra 60 gäster har svarat ja eller nej, så varför skulle inte hon kunna det? Jag har skickat mail där jag förklarar att vi inte räknar med henne, detta har hon inte svarat på. Fick reda på idag av en gemensam vän att hon fortfarande velar om hon ska komma..
  • Tunsji

Jag hade upplyst henne om att tiden gått ut och att ni nu bokat allt och hon är inte medräknad

• havelina

Sp himla oartigt!

Jag håller med Tunsji och Brallis2010. Tyvärr inser inte alla vad det har för konsekvenser och kanske resonerar som om det vore vilken fest som heslt. Poletten kanske trillar ner den dag då hon planerar för sitt eget bröllop..

• Moirie

Hade en gäst som velade om hennes kille kunde komma eller inte. Kanske skulle de vara ihop igen vid tiden för bröllopet, kanske inte... Tyckte inte det var vår sak att kolla av tempen på deras relation vecka för vecka utan räknade helt kallt inte med honom. Om hon hade hört av sig och velat att han skulle få komma så hade vi tagit ställning till det just då.

Mitt råd: Lämna det åt sidan just nu. Ni har ju sagt att ni inte räknar med henne. Om hon hör av sig så får du bestämma dig då om det är värt lite krångel för att få placeringen och maten att funka. Om man inte kan ge ett klart besked så är det nog ganska osannolikt att man kommer.

• Bride in leather
    Brallis2010 skrev 2010-07-06 13:43:07 följande:
    Då tycker jag som Tunsji att upplys henne om att hon inte är medräknad och kommer hon ändå till festlokalen så finns det ingen plats för henne.
    Håller också med här..så jäkla oartigt så det finns knappt..
  • kk16247

exakt samma hände mig, vet fortfarande inte om de tänker komma och vi gifter oss den 24e, väldigt märkligt och ofärskämt ju. det kostar ju faktiskt både pengar och tid för brudparet på nån som kanske inte ens dyker upp. samtidigt vill man ju inte vara för otrevlig....

• kk16247

haha, tanken slog mig att tänk om det är samma människa, det låter så väldigt bekant det där beteendet, jag menar hur många gör så där? :)

• Rufsas

Upplys henne om att ni inte kan räkna med henne eftersom ni behöver boka saker och bordsplacera etc. OM hon sedan dyker upp blir det ju bara pinsamt för henne. Ingen sittplats, inget omnämnade i festprogrammet osv. Så kan hon få skämmas lite.

• BMTS

Vi har samma problem med en morbror och kusin samt ett par som inte har svarat alls trots påminnelser. Skittrist tycker jag rent ut sagt, jag menar hur svårt kan det vara att bara maila "nej tack" om de inte kommer?? Vi kommer i alla fall inte att räkna med dem och skulle de mot förmodan ändå dyka upp så får vi helt enkelt upplysa dem om att det tyvärr inte finns plats.

• Midvinterflicka

BMTS skrev 2010-07-07 16:06:25 följande:
    Vi har samma problem med en morbror och kusin samt ett par som inte har svarat alls trots påminnelser. Skittrist tycker jag rent ut sagt, jag menar hur svårt kan det vara att bara maila "nej tack" om de inte kommer?? Vi kommer i alla fall inte att räkna med dem och skulle de mot förmodan ändå dyka upp så får vi helt enkelt upplysa dem om att det tyvärr inte finns plats.

Helt rätt!

• prinsessanogrodan

TS: jag tycker att du bara ska försöka ignorera den där kompisen. Ring inte, hör inte av dig alls. Om hon ringer så ska du inte prata om bröllopet alls. Låt henne få ta upp det och svara bara på hennes frågor, men nämn inte nåt om huruvida hon ska komma eller inte. Du ska utgå från att hon inte kommer. Om hon säger att hon ska komma så ska du bara svara " Jo men sista dag att svara var 15/6....då kan du inte komma nu och säga att du ska komma. Om man inte svarar innan sista svarsdag då kan man inte räkna med att få komma, faktiskt." Låt henne bli sur om hon blir det. Det är hon inte ens har vanligt folkvett. Om hon eller någon närstående till henne (kanske syster eller liknande) någon gång planerar bröllop så kanske hon fattar själv hur respektlöst hon har betett sig mot dig.

Svar på tråden Kompis som varken sagt ja eller nej