• Dolly84

    Är bröllopsfesten en fest för brudparet eller för gästerna?

    Nu när jag har varit här på BT ett tag börjar jag undra... Enligt mig är festen till för oss som brudpar, gästerna är inbjudna för att frivilligt vara med och fira oss. 

    Läste nyss i en annan tråd, där det var någon som tyckte att "bröllop är som en dockteater" och att brudparet bestämmer vad gästerna har på sig, ska sitta osv...

    Det är frivilligt att gå på bröllop, man behöver inte ha på sig kläder enligt klädkoden etc.

    Jag är så trött på folk som inte tycker att man får utforma sitt bröllop som man vill och har tusen negativa åsikter.

  • Svar på tråden Är bröllopsfesten en fest för brudparet eller för gästerna?
  • bröllop 101009

    Hmm... det är en svår fråga du ställer.

    Brudparet är naturligtvis huvudpersonerna på bröllopet och som gäst försöker jag alltid visa upp min trevligaste och gladaste sida på festen för deras skull.

    Men samtidigt verkar det tyvärr som att många nästan hellre skulle hyra in ett gäng statister som kan "uppföra sig" än att umgås med sin egen bekantskapskrets på bröllopsfesten. Tycker man inte om sin släkt så har de inget på bröllopet att göra tycker jag.

    Till vårt eget bröllop försöker vi tänka så mycket vi kan på vad just våra gäster kommer att tycka om. Vi gör det såklart på vårt sätt men för oss är det också väldigt viktigt att alla har roligt och trivs.

    Jag menar absolut att brudparet ska ha friheten att göra precis som de vill men lite respekt från båda sidor skulle säkert göra hela den här cirkusen betydligt mer friktionsfri.

  • knyttan

    Givetvis både och. Brudparet är anledningen till festen, så därför ska gästerna vara glada att de får komma. Men Brudparet ska ju så klart också vara glada över att deras nära och kära vill lägga tid och pengar på att fira dem!


    SJÄLVKLART är det frivilligt att gå på bröllop, sen när blev det ett tvång? Klädkoden, som så mycket annat är en service till gästerna, inte en lag, sedan är det upp till var och en om man vill gå efter den, eller bryta mot den (och då stå ut med att känna sig obekväm).


    Allting (som i resten av livet) handlar om konsekvenser! Klart man får utforma sitt bröllop precis som man vill, men om man ska gifta sig på en söderhavsö kanske man inte kan räkna med att ALLA ens 30 närmsta vänner med partners kan vara där och fira en. På samma sätt som att om en gäst prompt vill komma i en vit klänning så får hon stå ut med ogillande blickar...


    Det man gör får konsekvenser för en själv och för andra. När det gäller bröllop, precis som i alla andra fall. Och man kan inte hindra folk från att tycka saker...

  • Dolly84

    Nej, man kan absolut inte hindra folk från att tycka saker. Hur man än gör, så finns det alltid folk som inte kommer att tycka att det är bra.

    Men bröllopsdagen kommer ju främst att minnas av brudparet. Därför tycker jag att man ska göra som man själv vill. Jag tror inte att något brudpar önskar att deras gäster vantrivs på denna dag. Vill tro att de flesta gör sitt yttersta för att det ska bli så trevligt som möjligt. Men jag tycker ändå att det är brudparets fest.

  • Aleta

    När vi gifte oss så var festen definitivt för gästerna!


    De var våra gäster som vi hade bjudit och alltså var det jätteviktigt för oss att de hade trevligt.


    Sedan hade vi en ceremoni som passade oss, det var vår lilla show kan man säga, då får ju gästerna stå och se på, men man gör den ju så fin som möjligt så att alla ska uppskatta den.


    Om man bara tänker på sig själv så behöver man inte ha några gäster alls tycker jag.

  • Optimia

    Bröllopsfesten är, som jag ser det, en fest för både brudparet OCH deras gäster.

    Vill man krångla till det väldigt mycket för gästerna (ordna bröllopet på andra sidan jordklotet trots att båda bor i Sverige/Europa eller kräva någon väldigt "konstig" klädsel, t.ex. att alla ska klä sig i Armani-kläder), då är risken att brudparet får fira på tumanhand eftersom ingen gäst kan/vill komma.

    Om avsikten är att ordna en rolig fest för både brudpar och gäster gör man klokast i att inte ta i från tårna när det gäller krav på gästerna. Bjuder man in folk vill man ju oftast att de ska trivas.
    Trivs gästerna blir det en roligare fest även för brudparet.

    Givetvis ska gästerna inte komma med krav/klagomål på brudparets upplägg; tackar man ja till en inbjudan får man försöka tillgodose brudparets önskemål så långt det är möjligt.  

    (Bröllopsinbjudningar är inte heller en inkallelseorder; vill man av en eller anledning inte gå tackar man nej, och så är det inte mer med det. Brudparet kan bli besviket men knappast säga upp bekantskapen för att någon tackar nej).

  • linani

    Festen tycker jag är både för gästerna och brudparet... Personligen vil jag att det ska bli festen som våra gäster sent ska glömma!


    När jag fixar inför vår komande bröllopsfest tänker jag mycket på att VÅRA gäster ska få trevligt, sitta trevligt, äta god mat, få dricka hur mycket de vill osv.. Tänker även betala våra gästers boende så de flesta kan stanna läänge.
    Så kanske är det så att festen är mer för dom.. men dom är ju ändå där för vår skull och vill fira med oss!!


    Jag struntar i vad folk har på sig, i vår bekantskapskrets kommer vissa att komma i uniform och vissa i en söt klänning från myrorna. Och?


    Bara folk är glada och trevliga kommer jag vara nöjd :)


     

  • PussLa

    Naturligtvis är festen både för gäster och brudpar, men det ska kännas att det är just detta brudparet som festen har ordnats för. Själv är jag nykterist och vi kommer inte bjuda på alkohol eftersom det känns väldigt fel för mig. För att "lätta upp" stämningen för de som behöver alkohol för att slappna av har vi ordnat med en stand up-komiker. På så vis hoppas vi att folk kan förstå att det går att ha roligt utan alkohol. Jag som brud har alltså valt att ta bort alkoholen, men istället bjuder vi på underhållning så att gästerna ska ha roligt. Ett givande och ett tagande helt enkelt.

Svar på tråden Är bröllopsfesten en fest för brudparet eller för gästerna?