• Invincible

Smed som gör palladiumring med mina stenar?

Hej! Detta blir min första fråga av (förmodligen) många på detta fantastiska forum. Jag har efter bästa förmåga letat efter svaret med hjälp av den eminenta sökfunktionen, men misslyckats totalt! :) I fredags friade min fina sambo och vi är nu på jakt efter förlovningsringar. Mitt problem är detta: Jag hade föreställningen om att det inte skulle vara något problem att finna en guldsmed som skulle använda stenar jag redan hade. Det kanske finns, men det stora problemet är att vi vill ha våra ringar i Palladium! Så... Mina visa forumkamrater, finns det en bra, trevlig och kompetent Palladium-smed där ute som arbetar med andra stenar än de han/hon själv säljer? Fördelaktigen i Stockholm. Hjälp! :)

And tonight we can truly say - Together we\'re invincible
  • Svar på tråden Smed som gör palladiumring med mina stenar?
  • MsNL

Har du kollat Anders Fors? Jag kikade på hans materialsida och han arbetar med palladium! www.guldsmed.com/attvs.html

Jag tror att anledningen till att en del guldsmeder inte använder kunders egna stenar är att de inte har någon riktig bakgrundsinformation om stenarna och kan inte garantera kvalitén. Tänk om en sten som du har tagit med dig går sönder när den ska infattas...? (väldigt osannolikt, men ändå) Då står ni där.

De stenar som de själva köper in har de mer kontroll över, vet vad för eventuella behandlingar stenen haft, vad för kvalité det är och så vidare...

Men kika med Anders Fors. :) Kanske kan han tänka sig att arbeta med de stenar du har...

Lycka till :)

• Moggis

Hej Invincible!

Vi köpte våra palladiumringar hos Artinians juveler www.juvelsalongen.se. Det var första gången jag anlitat en juvelerare, men Philip, som äger stället tillsammans med sin fru Veronica, gav intryck av att vara mycket skicklig. Av våra ringar att döma så är han det också. =) Philip är juvelerare med en bakgrund som juvelgrossist och verkar kunna sina saker. Han vägrade utföra den fattning som jag först hade tänkte mig eftersom han inte kunde garantera att den skulle hålla, sen kom han med ett förslag som faktiskt blev snyggare. Med tanke på Philips bakgrund så tror jag att han kan kika på stenarna först och göra en bedömning. Du kan ju gå dit och se om det känns bra.

• Invincible

Tack för era svar!! MsNL: tyvärr väljer Anders Fors efter vad jag läst mig till att bara använda egna stenar. Helt i sin rätt som yrkesman givetvis, men det gör mig lite ledsen då han var min första tanke! Å andra sidan så vet jag ju inte vad han skulle ta för att göra min ring, kan han kanske svara med ett estimerat pris vid telefonkontakt? Moggis: Vi har kikat på juvelsalongen också, man kanske ska kosta på sig att fråga om stenar, det känns dock som att "de stora" väljer sitt eget material. Som sagt, helt deras val, men det gör det lite svårare för mg att hålla mig inom nån slags budget. :)

• Stueckchen

Jag skulle höra med Lennart på 24karat.se. Vet att dom har semesterstängt ett tag nu men du kan prova att maila dom ändå. Har för några veckor sedan fått min palladiumring från dem (utan sten) och är så fantastiskt nöjd. Han finns i Västerås. Hemsidan ger inte så bra intryck men deras service och produkter är kanon!

• Stueckchen

Nu hittade jag detta på deras sida:

"Vi tillverkar kraftiga fattningar för solitärer.
    Dessa ringar har en tendens att slitas ner fort i krabborna.
    Därför är våra extremt kraftiga, och behöver inte påverka utseendet negativt.
    Vi kan hålla med stenen, eller du har egen sten.
    Välkommen till oss för en förfrågan! E-mail till info@24karat.se"

Från 24karat.se/pages.php/page/Doligt

• Invincible

Hej alla! Igår var vi hos en guldsmed och pratade ringar. De kommer förhoppningsvis tillverkas av henne! Palladium blir det iallafall, en enstensring som jag tror blir fantastisk! Tack för all hjälp, dock slutade det med att jag fick en rekommendation av en vän som använt sig av samma smed! :)

• MsNL

Vad bra! Kommer hon använda någon av dina egna stenar? :)

• FruHassel

Håller med om 24 karat, de är suveräna! Kanon service!!

• Invincible

MsNL: Hon hade gjort det, vi talade om det först, men nu blev det ändå så att jag beställde via henne. Jag fick ett hyggligt pris (inte gratis såklart, men hon ska ju tjäna pengar på affären också) och en bättre kvalité. Hon märkte att jag kunde mina stenar, så det var skönt att man kände sig lite mer "jämställd" än vad någon ointresserad hade varit! Hur som haver så kärade jag ner mig i en sten hon hade inne, och så var det med det! *Förlorad och vek människa* :)

Är lite rädd att jag valde en lite väl stor sten för mitt vardagsbruk (även om 0.30ct är yttepytte för många sköna damer här inne) och att den kommer vara ivägen... men jag kommer iallafall vara snygg om händerna när jag lider! :D

Svar på tråden Smed som gör palladiumring med mina stenar?