• minimis

Tärnan tog över...

Jag har innan bara berömt min tärna för att hon ställt upp så, men på sista tiden inför bröllopet och på bröllopsdagen var det bara för mycket.
    T.ex. när vi dukade dagen innan sa jag att bålen kunde vara alkoholfri då vi strax efter skulle skåla i champagne, och det var en varm dag. Jag tyckte inte man behövde ha alkohol hela dagen. Tärnan som var i hallen kom inrusande och sa bestämt att det måste vara alkohol i.
    Under välkomsttalet frågade hon om det var någon som inte hörde henne. Ingen sa något. Och sen när leken eller vad det nu var igång och min mans familjs bord skulle vifta med servetterna och ingen gjorde det sa hon till dem, och då sa svärmor att "men jag hör inget" då sa tärnan bitskt "Men jag frågade ju om jag hördes och då sa ni inget"! Både vi och flera av gästerna reagerade på tonen. Om svärmor inte hörde hennes andra fråga så hörde hon nog knappt den första!
    Under kvällen var tärnan på både flera av mina nära vänner samt syskon om att de skulle hjälpa till att duka av etc etc. Hon har dessutom inför bröllopet tjatat o gnatat o gnällt på folk som inte hjälpt till på hennes initiativ. Men ingen har bett henne göra så mycket, och vill hon göra så, kan hon inte förvänta sig att alla andra vill det.
    I vår familj har vi en tung period nu pga sjukdom, men hon verkar tro att allt är som vanligt, men folk har inte haft tid och energi med allt hon velat och det har hon varit sur över.
    Och det är så mycket mer småsaker. T.ex. idag sa hon att jag skulle betala färgpatroner för 600 kr, som gått åt festhäftena som hon gjorde. Hon tog på sig att göra dem, fast jag hela tiden sa att jag kunde göra dem själv. Men ne, det skulle hon göra och jag lät henne hållas. Jag fick inte påverka dem eller se dem, mer än att jag köpte material och gjorde pärmen på dem. Bland de första bilderna är det en riktigt hemsk tjockisbild på mig, jag var inte förtjust i det och hade ingen lust att bjuda på en sån bild. Det var inte kul, vilket flera kom fram och sa till mig "att det var ingen rolig bild".
    Hon bestämde och basade över saker och ting under bröllopet, hon hade inte frågat mig om något av det. Och jag hade inte velat ha det så som hon gjorde.
    En flska vin tog hon med sig hem också utan att fråga. Hade hon frågat hade det självklart varit ok. Men det var våra flaskor som vi betalat för, jag tycker inte att det är ok att hon utsåg det som sin rätt att ta det bara sådär.
    Jag är väldigt tacksam över allt hon ställt upp med, men det är skillnad på att hjälpa till och ta över och köra över folk. Jag har haft så ont i magen de senaste dagarna pga hennes sätt, likaså min familj.
    Jag vill inte att vi på nåt sätt ska bli osams, och jag känner att det är svårt att säga nåt till henne, för dte är nog svårt att låta bli att låta direkt otacksam. Vad ska jag göra för att bli av med olustkänslan!???

• Svar på tråden Tärnan tog över...
  • Kattpoet

Men om du inte säger hur du känner kommer det bara äta dig och du komma att tappa kontakten.

Du måste säga vad du tycker och tänker.

• minimis

Kattpoet skrev 2010-07-05 20:03:40 följande:
    Men om du inte säger hur du känner kommer det bara äta dig och du komma att tappa kontakten. Du måste säga vad du tycker och tänker.

Men det går ju inte att säga det bra, och jag vill inte att det ska låta som att jag är otacksam för det är ju inte det det handlar om. Nej, jag vet inte vad jag ska göra. Kan ju hoppas att ett poar veckors paus räcker.

• Kattpoet

Men är du tacksam över vad hon gjorde?

För om du är tacksam för vad hon gjorde så skulle du väl inte ha skrivit detta?

• minimis

Jag är tacksam för att hon engagerade sig och fick det att funka, men inte över att hon körde över folk.

• lillabjörn

Jag håller helt med kattpoet. Om jag vore du skulle jag inte stå ut med att inte prata med henne. Det går bra att göra utan att radera all tacksamhet för allt som blev bra!!!

Berätta att du uppskattar hennes engagemang mm. Fråga henne därefter om hur hon uppfattade uppdraget. Hon kanske var osäker över att ha folks fokus på sig mm. Berätta att du blev förvånad/ledsen (inte vet jag) över hennes ton mot svärmor.

FRÅGA! Lycka till :)

• Kattpoet

Håller med lilabjörn,  du måste prata med henne.

• Moirie

Jag funderar lite på hur detta inlägg skulle se ut om din tärna skrivit det. Att hon var jättestressad inför sin roll och kände att andra inte förstod det eller hjälpte till? De här sakerna som hon gjorde fastän du sagt att du kunde göra det (eller att hon i alla fall inte behövde göra det): kan det ha varit så att hon var rädd att det inte skulle bli gjort alls om inte hon styrde upp det, med tanke på att ni haft annat att tänka på i din familj? Hon låter "bossig" snarare än än bitchig, om du förstår hur jag menar.

Jag vet inte hur jag skulle göra. Att komma med kritik i efterhand till någon som säkert tycker att den gjort en jättetjänst är verkligen känsligt. Det är ju inte som om hon får chansen att bättra sig till nästa gång ni gifter er

Vad av allt som hände kan du ha överseende med och vad vill du verkligen prata ut om för att er vänskap ska hålla? Du skriver om många små incidenter och det gemensamma verkar vara att er kommunikation inte fungerat. Hon kollade inte av med dig utan körde på med osmickrande bilder och tog en vinflaska, tex (brist på kommunikation från hennes sida). Kan hon ha förstått att du inte ville ha det på vissa sätt? Du skriver att hon sa att det skulle vara alkohol och då blev det så, att du lät henne hållas med festhäftena, betalar för färgpatronerna osv (brist på kommunikation från din sida?) men det är väl du som har sista ordet på ditt bröllop? Har det alltid varit så att hon bestämmer och du känner dig överkörd?

• minimis

Hon har haft de dragen förr, och då tappade vi kontakten i ett år ungefär, Och jag är sån som vill vara alla till lags och undviker bråk och tjaffs, men kan ändå bita ifrån, vilket jag gjorde några gånger också.
    Ja men allt hon gjorde, hade inte behövts göra. Och bossa runt med folk som har andra viktigare saker att tänka på känns inte helt ok.

• empa83

Ja, jag undrar vad som händer med folk när de blir tärnor??? eller ja inte alla men 1 av mina 4 har ballat ur är beter sig illa. Men rådet jag fått är att tala med henne, något som tar emot för mig då inte tror att hon skulle förstå, men om man inte pratar om det kommer hon aldrig veta hur jag känner och hon kan inte heller förklara sig så jag kan förstå henne!

• MaddeåMats

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår, vill du att hon ska be om ursäkt till dig och din familj eller bara att hon blir medveten om att hon "fördärvat" en del av bröllopet?

Jag håller med Moirie om att det verkar vara en del missförstånd, och jag kan tycka att ska man ha ett samtal där man berättar för någon annan som ändå verkar ha varit välldigt engagerad att hon gjort fel så borde det väl finnas en poäng med hela samtalet. Hon kommer ju säkert bli sårad.

Förstår din situation, absolut, men gjort är gjort. Hur ska hon kunna ställa saker till rätta nu?
    Jag kan tycka att du borde sagt till henne innan, inte efteråt.

• minimis

Nej, en ursäkt skulle inte påverka nåt. Det jag vill är bara att klumpen i min mage ska försvinna, inte heller såra henne. Jag hade ju inte riktigt räknat med att hon skulle vara sådan på själva bröllopsdagen så det var ju lite svårt att säga till innan känner jag.

• MaddeåMats

Hmm... ja det är definitift en svår sits du är i, men varför har du en klump i magen? Vad är det du skulle vilja få ut av samtalet du har med henne?

(jag försöker bara komma fram till hur du kan lägga upp ett samtal med henne, och om det är det som behövs, eller om det är tid för att smälta undan det som hänt så att du får ett större perspektiv, det är ju inte meningen att du ska gå runt och må dåligt!)

• minimis

MaddeåMats skrev 2010-07-06 11:41:44 följande:
    Hmm... ja det är definitift en svår sits du är i, men varför har du en klump i magen? Vad är det du skulle vilja få ut av samtalet du har med henne?(jag försöker bara komma fram till hur du kan lägga upp ett samtal med henne, och om det är det som behövs, eller om det är tid för att smälta undan det som hänt så att du får ett större perspektiv, det är ju inte meningen att du ska gå runt och må dåligt!)

Jag tror inte att ett samtal är rätt, ev. kunde just den klumpen försvinna men det skulle nog bli en ny klump av dåligt samvete för att man säkerligen skulle låta som otacksam. Jag satsar på att jag behöver tid helt enkelt.

• moonlightgirl

Fick du ingen möjlighet att se festhäftena klara innan bröllopet??? Jag känner att jag hade blivit jätte ledsen om jag varit i din sits att min vän satt in en inte så smickrande bild på mig och att alla andra inser det men inte hon. Sen måste jag säga att jag hade blivit skitförbannad om min tärna behandlade min svärmor på det viset, men jag hade tagit henne åt sidan på fetsen och sagt det. Jag skulle ha sagt att eftersom du envisades med att göra festhäfterna som jag sa att jag kan göra själv så kan du inte räkna med att få 600 kr av mig för färgpatronerna. Jag skulle samtidigt tala om att jag är glad för den hjälp jag fått av henne, de bitar som hon skötte bra om du förstår vad jag menar.

Men för övrigt på det du beskriver om henne så låter det som att hon var avundsjuk för att du skulle gifta dig och inte hon.

• minimis

Nej, jag fick inte se dem! Det skulle vara en överraskning!

Nu har jag betalat henne, jag orkar inte med dispyter. Jag vill inte att det ska lägga sig en skugga över det ännu mer.
    Jag reflekterade allt mer efter bröllopet, under festen var det så mycket annat hela tiden så det blev aldrig av.

• Aleta

Det är hon som ska ha en klump i magen, inte du!

Hon var otrevlig mot din svärmor.
    Hon satte in en osmickrande bild på dig i festhäftet.
    Hon stal en flaska vin.

Tyvärr är hon nog inte en sådan som går och har dåligt samvete för sådant hon gjort. Folk som kör över andra människor har sällan mycket samvete. Försök att släppa detta. Alla gäster måste ju ha insett att det var hon som betedde sig konstigt och det kastar ingen skugga över din bröllopsdag utan bara över henne.

Svar på tråden Tärnan tog över...