• mitas79

    Äktenskapsförord.

    En liten fundering. Skriver ni äktenskapförord? Är det vanligt att göra det?

  • Svar på tråden Äktenskapsförord.
  • Malin och Joel

    Vi gör det inte eftersom ingen av oss har ngt direkt av värde nu. Men jag tycker absolut inte att man skall vara naiv, äger man ngt värdefullt (tänker på typ mark, företag, fastigheter m.m.) så bör man överväga det. Även om allt KÄNNS 100% rätt nu så VET man ju inte till 100%.

  • mitas79

     


    Malin och Joel skrev 2010-07-04 20:16:16 följande:
    Vi gör det inte eftersom ingen av oss har ngt direkt av värde nu. Men jag tycker absolut inte att man skall vara naiv, äger man ngt värdefullt (tänker på typ mark, företag, fastigheter m.m.) så bör man överväga det. Även om allt KÄNNS 100% rätt nu så VET man ju inte till 100%.

    Tack för ditt svar! Vi har bestämt oss för att göra det, men jag blev mest förvånad när jag ringde till juristen så sa de att de var ovanligt att skriva. Därför blev jag lite nyfiken på hur alla andra tänker. Det har du helt rätt i att man kan aldrig veta till 100% även om van tror och hoppas på det bästa för annars skulle man inte gifta sig.

  • Peppo79

    så om man ärver t ex ett hus av föräldrarna, räknas inte det som gåva då, utan måste man dela det med sin man även om man skulle skiljas?

  • Malin och Joel
    Brallis2010 skrev 2010-07-04 20:31:12 följande:
    Det kan ju även vara så att ens föräldrar äger saker som man vill ska stanna i ens släkt och följa en själv och inte behövde dela med partnen om det blir delning i framtiden.
    Precis, har en kollega som var "tvungen" att skriva då den enas släkt ägde en massa mark.
  • Optimia
    Brallis2010 skrev 2010-07-04 20:31:12 följande:
    Det kan ju även vara så att ens föräldrar äger saker som man vill ska stanna i ens släkt och följa en själv och inte behövde dela med partnen om det blir delning i framtiden.

    Föräldrarna kan också skriva testamente där de förtydligar att deras testamenterade egendomar räknas som arvtagarens enskilda egendom, och alltså inte räknas med vid en ev. skiljsmässa.


    Fast äktenskapsförord är nog en bra idé om den ena har mycket pengar, äger en fastighet eller liknande.


    Som min mamma brukar säga: "det är bäst att komma överens om saker så länge man gillar varandra." Barkar det åt skogen kan det bli en bitter tvist om det vill sig illa.

  • mitas79

     


    Peppo79 skrev 2010-07-04 20:37:18 följande:
    så om man ärver t ex ett hus av föräldrarna, räknas inte det som gåva då, utan måste man dela det med sin man även om man skulle skiljas?

    Om man inte har skrivit något så måste man det.

  • juni2010

    Vi har skrivit det. Vi har gjort våra pensionssparande till enskild egendom, de e ju inte så kul om man blir tvungen att dela sin pension och bara få ut halva.....sen skrev vi även att om någon av oss ärver eller får något i gåva så ska det vara enskild egendom, inte heller så kul att få dela på t.ex. det man ärver av sina föräldrar.....

    Sen skrev vi ett testamente för några år sedan där i står det bl.a att det våra barn ärver av oss i framtiden skall vara deras enskilda egendom, vill ju inte att deras man/fru ska ta hälften av våra saker om dom skulle gå skilda vägar.....

    De flesta jag pratat med har inte skrivit något äktenskapsförord, men vi kände att det var dumt att vara dum, man kan ju aldrig veta vad som händer och hur den andre reagerar då....

  • perfectbynature

    Även om man inte har saker av värde när man gifter sig, kan det ju hända att man ex startar upp ett framgångsrikt företag under tiden man är gift och det kanske man inte vill dela om man skiljer sig.

  • crea diem

    Man kan skriva att eventuella kommande arv och govor från föräldrarna ska vara enskilda egendommar...

  • BlackWIngedAngel
    crea diem skrev 2010-07-04 22:29:42 följande:
    Man kan skriva att eventuella kommande arv och govor från föräldrarna ska vara enskilda egendommar...
    Där råder det faktiskt lite olika åsikter bland olika advokater/Jur.kand:are. (Någon skrev jurist tidigare, men jurist är ingen skyddad titel utan den kan användas av vem som helst som läste någon typ av juridik introduktionskurs eller liknande.) Hursomhelst är det alltid säkrare att föräldrarna skriver testamente. Det kan alltid råda tvist när man i ett äktenskapsförord tar men eventuella, kommande arv, precis som att man inte ska skriva testamente som innehåller eventuella, kommande barn.
  • agnowall

    Jag och min man har nyligen gift oss och valde att ha ett äktenskapsförord. Vi har egentligen ganska jämn ekonomi men varför inte? Vi tycker att vi slipper tänka på ekonomi och kan fokuser på vår kärlek istället. Det är ju därför vi gifter oss, och självklart tar vi hand om varandra ändå, men vi vet att vi inte kommer behöva bråka om pengar. Jag tycker det känns skönt. Jag ville inte gå till en jurist för de är så dyra men vågade inte riktigt göra ett själv heller, jobbigt om det inte skulle "hålla" juridiskt. När jag letade efter info hittade jag en jättebra sida på nätet där vi gjorde ett äktenskapsförord själva! Det va rätt billigt också, typ 500 spänn. Det va lättförståeligt så jag rekommenderar det till dig om du vill ha ett, http://avtal24.se/privat-avtal/aktenskapsforord/. Lycka till med kärleken!!

    A

  • anne på grönkulla

    Vi hade inget från början, men sen en av oss får skydd av arv som enskild egendom i föräldrarnas testamente har vi skrivt ett som ger oss båda samma skydd. Om man är osäker på vad man vill och hur lagen ser ut (dvs eg om man inte sjlv är jurist) så rekommenderar jag att man tar professionell hjälp - om man tycker att en advokat är dyr så kan kanske banken, facket eller försäkringsbolaget ge viss rådgivning/service. Det är värt det, tro mig!

    Ett äktenskapsförord måste skrivas under (men inte bevittnas, även om det inte skadar) men däremot registreras i tingsrätt för att vara giltigt.

  • SueAnne

    De flesta fackförbund brukar ha billigare juridisk rådgivning.


     


    Vi skall inte skriva något, men det är mest för att vi är så unga att vi inte har ärvt något än. Däremot skall min pappa testmentera släktgården som enskild egendom till mig och/eller min syster, just för att den skall stanna i släkten.

Svar på tråden Äktenskapsförord.