• Albert­ina83
    Äldre 3 Jul 15:23
    2094 visningar
    0 svar
    0
    2094

    Ang aktivitetsersättning

    Jag har aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåga, har social fobi.
    Jag har hört att det har blivit svårare att bli beviljad aktivitetsersättning. Att det enda sättet att bli beviljad är om man inte klarar av att jobba alls. Jag har haft hel aktivitetsersättning i 5 år totalt. Men i november blir jag av med den. Jag mår bättre idag, skulle kunna klara att jobba lite extra men inte så mycket som heltid. Då kommer jag väl inte bli beviljad aktivitetsersättning? Men har hört att det går att få halv eller delvis aktivitetsersättning. Men vad krävs för att få det? Troligtvis måste jag  kontakta arbetsförmedlingen och söka arbetslöshetsersättning. Men jag får ju inte skriva in mig på arbetsförmedlingen förrän jag är av med aktivitetsersättningen. Så risken finns att jag står helt utan inkomst i november och med räkningar som måste betalas. Men som tur är blir jag inte hemlös för min fästman ställer upp, kommer hjälpa mig ekonomiskt om det behövs. I augusti ska jag på möte med min kontaktperson på försäkringskassan. Hon tycker jag ska ansöka om aktivitetsersättning igen, men har ingen anning om jag har nån chans att bli beviljad det med tanke på att jag mår bättre nu. Min ekonomiska framtid är väldigt osäker. Jag ska ta reda på mer när jag träffar min kontaktperson.

Svar på tråden Ang aktivitetsersättning