• Brautchen

    Hjälp mig - skall jag ta hans namn?

    Vi har båda unika namn, så det gör det inte lättare att välja. Han är fäst vid sitt namn och vill behålla det, men tycker det är ok om jag behåller mitt. Det kanske är lättast - just nu, men jag vill nog ändå ha samma namn, så att alla i vår framtida familj heter samma. Alltså återstår för mig egentligen bara att ta hans namn (dubbelnamn i den kombinationen låter inte klokt). Problemet är bara att jag inte tycker hans namn är så fint... *rodnar*


    Han heter Jönck.


    Vad tycker ni? Fint - eller inte så fint?

  • Svar på tråden Hjälp mig - skall jag ta hans namn?
  • Sörön10

    Hej! 


    Oj vilken knepig sits.. Det finns inget nytt ni kan ta? Något gammalt släktnamn eller så? Eller skapa ett nytt genom att blanda era båda eller delar av dem?


    Måste säga att jag inte blev överförtjust i hans namn... =) Som en blandning av Peter Jöback och Peo Jönis! 


    Och du verkar inte heller gilla det, så då är det ju dumt att ta det. 

  • empa83

    eh, det var ju ett udda namn;) tycker det var fint! både jag å min man har ovanliga namn, mitt lite mer än hans men jag tog hans då jag tycker man ska heta samma, fast mitt förnamn och gamla efternamn var liiite finare ihop... jönck hade pasast till mig;)

  • SueAnne

    Med risk för att förolämpa någon annan som heter samma, så måste jag säga att det var ett av de löjligaste namnen jag hört på länge. Jag menar, "Jönck""?

    Vad heter du i efternamn? Det går inte att slå ihop och göra ett nytt namn eller något i den stilen?

  • kk16247

    kan inte han ta dubbelnamn då om det är viktigt för honom att ha kvar sitt, så heter du enbart ditt?

  • FramtidaFruSandberg

    ingen av mina m2b eller jag har speciellt ovanliga namn men han ville absolut ha kvar sitt efternamn och jag vill inte heta hans namn (enbart) så jag får dubbelnamn

  • empa83
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-07-02 16:56:27 följande:
    ingen av mina m2b eller jag har speciellt ovanliga namn men han ville absolut ha kvar sitt efternamn och jag vill inte heta hans namn (enbart) så jag får dubbelnamn
    hahaha härligt med flera män;)
  • Bäst i test

    Ni kanske kan hitta på ett efternamn tillsammans som ni båda tycker om och ha det istället? :)

  • Optimia

    Om du inte gillar namnet, tycker jag inte du ska ta det heller. Han kan väl ta ditt namn, antingen som mellannamn eller som efternamn (och behålla sitt som efternamn).


    Jag vill inte heller förolämpa någon, men jag skulle _inte_ vilja byta till Jönck. Förlåt, men tänk dig att boka hotellrum utomlands i namnet Jonck (uttalat med engelskt uttal)

  • FruStolpe

    Haha...jag funderade samma för 4år sedan då det var vår sommar. Ja menar, vem vill heta Stolpe. Men bestämde mig iaf för att ta hans efternamn, eftersom vi redan då hade 2 barn och de hette Stolpe. Ville heta lika som resten av familjen. Så Stolpe blev det, och inte kan jag påst¨å att jag ångrat mig.

  • Påfågeln

    Har inte läst inläggen.

    Lotta. Om ni nu vill ha samma efternamn. Eller skapa ett nytt.

Svar på tråden Hjälp mig - skall jag ta hans namn?