OK med konstgjorda blommor på borden?
Hejsan!
Funderar lite på bordsdekorationer, hur har ni gjort?
Jag tycker inte så mycket om konstgjorda blommor men det kanske är lättare/billigare än riktiga?
Tycker ni att det är OK, tex murgröna?
Hejsan!
Funderar lite på bordsdekorationer, hur har ni gjort?
Jag tycker inte så mycket om konstgjorda blommor men det kanske är lättare/billigare än riktiga?
Tycker ni att det är OK, tex murgröna?
Jag måste nog säga att konstgjorda blommor ger ett billigt intryck, lite skolmatsalskänsla. Ironiskt nog så brukar konstgjorda blommor vara dyrare än riktiga
Jag tycker istället att du köper murgröna på kruka och lägger ur rankor längs med borden. Sedan kan du ta blommor (bara själva "blomkronan") i lämplig färg och sprider ut längsmed rankorna.
Jag gjorde så på en bal, vi hade hösttema, och jag använde mig av oranga gerbera och la också ut svart dekorsten som finns på blomaffärerna. Det blev jättefint, och bordsdekorationerna till 150 sittande gick på under 300 kr. Vi dekorerade borden på morgonen, och de höll sig fina hela dagen. Billigt och okrångligt!
Jag håller med cookie om att konstgjorda blommor ser billiga om det inte är meningen att de skall se konstgjorda ut (typ fantasiblommor). Det går ju att köpa billiga buntar med blommor hos floristen (de behöver ju inte vara toppkvalitet) och jag har för mig att IKEA har hyfsat billig murgröna.
Många vanliga mataffärer säljer murgröna i kruka för en 10:a styck. De kan du klippa ner till rankor och dekorera med. Tänkte också ha murgröna som dekoration och velar själv med fusk eller rikgtig, men det blir nog riktig då en enda ranka murgröna i fusk kostar nästan 80 spänn!
Jag håller med om att plastblommor ger ett lite tråkigare innehåll. När man duakr borden behöver man inte tänka "för mycket", ett fåtal blommor och tex murgrönerankor som ligger på borden blir väldigt fint tror jag. Vi pratatde om det inför dukningen till vårt bröllop och faktum är att det kommer sitta festklädda människor vid borden som är en prydnad i sig! Satsa på ett fåtal riktigt blommor, det är mitt tips. Lycka till!//Filosofian
Jag som har lite svårt för konstgjorda blommor avråder från det, men förstår om du vill hålla nere kostnaden. Vilken årstid gifter du dig? På vintern kan du strö ut glitter och stjärnor på bordet, på hösten kottar och rönnbärsklasar, be någon plocka blommor på ängen om du gifter dig på sommaren, tidigt på våren kan du dekorera med videljung eller vad sägs om att köpa rosor och bara strö ut rosenbladen på bordet?
L
Bauhaus har billig och bra murgröna!
Platsblommor ger ett billigt intryck. Hur mycket pengar kan du lägga på dekorationerna?
Jag har ingen färdigbestämd budget för bordsdekorationer.
Egentligen älskar jag blommor och arrangemang och även om man vill slippa så lindrigt undan som möjligt så vill jag absolut inte att det ser plastigt och billigt ut som om man bara slängt dit något för att det ska vara nåt!
Jag gifter mig på sensommaren, vill gärna ha varma toner och så gillar jag murgröna hemskt mycket, liksom vinrankor, allt som slingrar. Nu i augusti så har det ju varit så varmt så jag tänkte lite på det med. Inte så kul om man lägger levande blommor på borden som ser vissna ut redan när gästerna sätter sig, fast murgröna kanske håller sig?
Vet någon var man kan köpa levande vinrankor?
Vi var pga svärfars hyperallergiska sambo tvugna att avstå från blomsterdekorationer. Jag måste säga att det inte alls gjorde så mycket! Lokalen var fin och när borden var dukade så såg det inte alls kalt och trist ut utan blommor. Om man ändå vill dekorera kan man ju också dekorera med annat än blommor. Kvistar som man hänger "kristaller" i kan vara oerhört effektfullt, särskilt vid ett vinterbröllop. Vackra stenar, kanske i små vackra skålar.
Rankor av krukväxten "Hjärtan på tråd" kan man lägga ut eller göra serviettringar av. Är bröllopet på hösten kan man dekorera med vackra gula löv, rönnkvistar etc.
Men konstgjorda blommor blir sällan lyckat!
annars är det många som har humle i trädgården! Det är slingrit och jättefint, du kanske kan få tag på detta i någon bekants trädgård?
Vi hade ljusmanschetter på bordet. De var två stora rosor med två knoppar. De hade konstgjorda droppar och det blev jättefint. Gav inget billigt intryck.
Vi köpte även små vinrankor i små krukor. Vi köpte 3 för 30 och nio st räckte bra. Sedan hade vi även glasstenar och torkade panséer (köpta på panduro) utlagda på borden runt små värmeljusstakar i glas (från IKEA).
Jag tyckte borden var jättevackra och det kostade inte mycket, men gav inte ett billigt intryck.
Titta här får du se :)
f1.pg.photos.yahoo.com/ph/htwestin/vwp%e5+h%e5r+mm&.dnm=Dukning.jpg&.view=t
f1.pg.photos.yahoo.com/ph/htwestin/vwp%e5+h%e5r+mm&.dnm=Se+dukningen.jpg&.view=t
Jag håller med dig Helenak att er dukning var fin, inte alls billig. Jag ahr lite svårt att se, är det vinrankor i små röda krukor? Var köpte ni dem?
monsckin, tack!
Ja, det är minivinrankor. Vi köpte dem på BAUHAUS, 3st för 30 kr. Krukorna köpte vi på Plantagen.
Vi körde med vanlig murgröna och rosenblad. Tror inte att fejkblommor/rankor är billigare direkt, men de håller ju sedan och man kan använda om dem?
HelenaK:
Vill gärna komma i kontakt med dig. Kan du maila mig på svartbrud@hotmail.com
Kram