• PeMa20­10
    Äldre 29 Jun 21:17
    5991 visningar
    21 svar
    21
    5991

    Inställt bröllop

    Den 7de aug i år skulle vi gifta oss. Kyrkan bokad, prästen fixad, lokalen klar, planeringen klar...
    Så smyger det fram för ca 2 månder sedan att han tycker att vi ska vänta...Vänta tills det blir bättre läge.

    För att förklara lite... för ca 1½ år sedan gick jag in i väggen med buller och bång, har kämpat länge och väl och känner att jag har kommit jättelångt. Detta har i sin tur gjort att vi har lite sämre ekonomi eftersom jag fortfarande inte jobbar heltid.
    Jag har väl märkt av att han inte är jätteintresserad av att planera bröllopet men jag har villigt skjutit undan den tanken om att han kanske inte vill och istället förklarat för mig själv att det är lite typiskt manligt.

    Det här med bröllopet har varit en underbar sak att se fram emot, jag har planerat, drömt och längtat att äntligen få komma till den dagen då jag ska få gå med mannen jag älskar nedför altargången och säga ja.

    Men nu vill han inte, jag har fått avboka allt...
    Anledning: han vill att jag ska må bra först...
    Reaktion; Det känns som jag blir kapad längs med fotknölarna...
    När jag frågar om han vill överhuvudtaget så svarar han "sen" ... men när inträffar sen???
    Jag känner mig förtvivlad och ledsen och vet inte hur jag ska hantera situationen.. skulle behöva lite råd.. hur skulle ni göra?? Tänka? Känna? Agera? Ställa för krav?

  • Svar på tråden Inställt bröllop
  • Nåvah
    Äldre 29 Jun 21:23
    #1

    Förstår hur du känner dig.

    Fråga honom hur han tror att du känner dig nu, när det du sett fram mot länge, planerat och bokat blivit inställt...

  • Peppo7­9
    Äldre 29 Jun 21:24
    #2

    nä fy fan! hade jag känt!
    Om han nu vill att du ska må bra, inte fasen mår man bättre att bli kapad vid fotknölarna efter att få avboka! taskigt.

    Ta ett ordentligt snack med honom o säg hur det kändes o få ställa in allt.
    Jag gissar på att det var DU som både bokade och planerade allt och sen även fick boka av allt. Kunde ju faktiskt HAN ringt runt o bokat av allt. Efter all tid och energi man lagt på planeringen, kunde han kläckt ur sin innan.

    Tyvärr hade jag nog inte haft sånt överseende med min karl....
    han hade åkt på öronen ut. Men det är jag det :oP

    lycka till!! Jag håller tummaran för dig.

  • Peppo7­9
    Äldre 29 Jun 21:27
    #3

    En fråga till; vem fick ringa till alla inbjudna och lämna beskedet?

  • Bride in leathe­r
    Äldre 29 Jun 21:36
    #4

    Nä fy fan så lågt.


    Han måste ju vara helt dum som tror att du skulle må bra av det..


    Jag håller med Peppo

  • ebbas mor
    Äldre 29 Jun 21:47
    #5

    Hej!
    Låter som att du haft en tuff period och att du äntligen är på bättringsvägar.
    Har upplevt det du beskriver ungefär. Nu har min sambo inte avbokat något. Vi har satt datum 30/10 2010. Längtar precis som du.

    Vill bara att du stannar upp efter all känslotummult efter hans sena påkomst av uppskjutandet.
    Tänk på vad som egentligen är viktigast? Är det att ni har varann? Att ni älskar och lever med varann? Du vill ju samtidigt också att han ska vilja lika mycket som du innan han ger sig in på detta.

    Min blivande man är inte heller lika romantiskt lagd som jag. Han ville inte heller lika mycket som jag tidigare. Efter lite tid och lite mer tid så tror jag nu att vi vill lika mycket.

    Fundera innan du tar några hasdtiga beslut. Jag tycker dock efter att ha bollat dina känslor med någon nära vänn och de hetaste känslorna svalnat att du uppriktigt och hjätligt berättar hur du känner. Han kommer förhoppningsvis lyssna, fundera, ta till sig. Ge honom tid och möjlighet att återkomma.
    Lycka nu till

  • PeMa20­10
    Äldre 29 Jun 22:49
    #6

    Peppo79: Lyckligtvis så hann inte inbjudningar gå ut..Men eftersom jag har sett det här som det största som kommer inträffa så har jag stolt berättat för alla att jag ska gifta mig med min underbara gubbe... och i vår har det haglat frågor om när, var, hur, hur det känns.. inte helt kul att hela tiden behöva säga att det är inställt.
    Det blir som svårt att släppa och gå vidare när jag hela tiden måste rättfärdiga varför det inte blir nåt.. :(

    Ebbas mor: Vi har disskuterat och argumenterat i oändlighet känns det som, kontentan är ju att jag inte riktigt kan göra nåt åt att han inte vill just nu... han säger nej och det finns inget jag kan göra åt saken...
    Jag försöker att få ihop det ändå. Att tänka att det blir av ... bara lite senare än vad som var tänkt i början...men sen kommer känlan av ren förudmjukelse.. vem avgör när jag mår bra nog? Varför kan jag inte få ett bättre svar än "sen".. vem avgör när sen är? Det är ju tydligen inte jag eftersom han nu har valt för oss båda att det inte blir av.
    Men jag tror det ligger nåt i det du skriver... ta ett steg tillbaka och fundera över vad som är viktigt..
    Gaaaaa!!
    Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra..
    Men det är jätteskönt att höra att jag inte reagerar helt orationellt.. allt fler än jag också skulle reagera på nåt vis...

  • PeMa20­10
    Äldre 29 Jun 22:52
    #7

    åh.. glömde nästan..
    Eftersom det inte var mitt val så sa jag åt honom att han fick avboka allt.. tyvärr verkade inte det särkilt viktigt så jag har fått göra det själv.
    Prästen är en vän till mig så jag bjöd hem henne på fika och förklarade... kyrkan avbokade jag nyligen eftersom det inte blivit gjort.. det finns ju andra som vill gifta sig... lokalen blev avbokad idag...

  • mittid
    Äldre 29 Jun 23:06
    #8

    Tror att du behöver en utomstående att prata med först och främst... en kurator som kan hjälpa dig och stötta dig i dina tankar. Sen kan det finnas anledning att söka en familjeterapeut så att ni tillsammans kan nå en bättre förståelse för vad som behövs för att man skall må bra i ett förhållande. Det krävs balans, respekt och ett ömsesidigt givande och tagande... En neutral part gör det enklare att hitta rätt i livets svåra skola.

  • Lundap­ågen
    Äldre 30 Jun 02:06
    #9

    Ni var helt överens om bröllopet och så bangar han bara ur? Gud vad ryggradslöst. Riktigt dålig still. Vill du verkligen gifta dig någonsin med en så velig karl?

  • Aleta
    Äldre 30 Jun 08:39
    #10
    PeMa2010 skrev 2010-06-29 22:49:54 följande:
    Peppo79: Lyckligtvis så hann inte inbjudningar gå ut..Men eftersom jag har sett det här som det största som kommer inträffa så har jag stolt berättat för alla att jag ska gifta mig med min underbara gubbe... och i vår har det haglat frågor om när, var, hur, hur det känns.. inte helt kul att hela tiden behöva säga att det är inställt.Det blir som svårt att släppa och gå vidare när jag hela tiden måste rättfärdiga varför det inte blir nåt.. :(Ebbas mor: Vi har disskuterat och argumenterat i oändlighet känns det som, kontentan är ju att jag inte riktigt kan göra nåt åt att han inte vill just nu... han säger nej och det finns inget jag kan göra åt saken...Jag försöker att få ihop det ändå. Att tänka att det blir av ... bara lite senare än vad som var tänkt i början...men sen kommer känlan av ren förudmjukelse.. vem avgör när jag mår bra nog? Varför kan jag inte få ett bättre svar än "sen".. vem avgör när sen är? Det är ju tydligen inte jag eftersom han nu har valt för oss båda att det inte blir av.Men jag tror det ligger nåt i det du skriver... ta ett steg tillbaka och fundera över vad som är viktigt..Gaaaaa!! Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra..Men det är jätteskönt att höra att jag inte reagerar helt orationellt.. allt fler än jag också skulle reagera på nåt vis...
    Det jag reagerar över är att du känner dig maktlös och att han ska bestämma när du mår bra nog. Ärligt talat så tror jag att den känslan bidrar till att du mår dåligt.

    Gå till en familjeterapeut tillsammans, det är jätteviktigt. Det beslutet kan DU ta för er båda eftersom han så lätt kan besluta annat viktigt för er båda.


    Svenska kyrkan brukar ha familjeterapeuter som man kan träffa.

Svar på tråden Inställt bröllop