Snigel Bee skrev 2010-06-28 18:49:58 följande:
Fast på Svenska kyrkans hemsida står det att man får ha egen musik! De sa samma sak till mig när ja va i kyrkan o frågade lite saker, att man inte fick! Sen så sa jag att jag hade läst att man visst fick på deras hemsida och då sa de inget mer!
På Svenska Kyrkans hemsida, avdelningen om Vigselgudstjänster, står det bl.a. "Tänk på att kontrollera med kantorn eller den som ska framföra musiken att de kan spela de psalmer och den musik som ni valt."
Det betyder att det inte är självklart att man får använda inspelad musik eller att kantorn har tid att studera in ett helt nytt stycke som bara kommer att framföras en enda gång. Samtidigt är de flesta kantorer mycket tillmötesgående och försöker så gott de kan utföra brudparets önskningar. Men i och med att allt fler brudpar utformar hela sin vigsel innan man kontaktat vare sig präst eller kantor så kan det bli motsättningar mellan vad brudparet vill och vad som är möjligt från kyrkans sida.
Mitt förslag är att om musik eller liknande är väldigt viktigt bör brudparet tidigt ta kontakt med präst och musiker i den kyrka man tänker sig ha vigseln. Musikern är den som bäst känner till vad för slags musik som fungerar i just den kyrkan, med dess akurtik och instrument, och kan då också ge förlsag och tips på vad som fungerar. De har också i regel spelat på många viglsar och har en gansla bred musikalisk erfarenhet. Ta vara på den och gå inte bara på vad andra härinne har sagt eller vad ni sett på Youtube.