• magnolias

    Midsommaren är min mardröm

    Midsommaren har blivit en mardröm för mej. I skrivandets stund är det dagen före midsommaren och jag har ångest.

    En midsommar för tre år sedan firade vi på min svärmors sommarstuga. Hon har etablerat en del traditioner i samband med midsommaren, som det inte går att vika en tum från. Hon bjuder in alla möjliga släkt och vänner på de olika dagarna, bjuder på mat, umgås osv. Detta är helt OK för mej - jag gillar god mat och trevligt sällskap. Vad jag inte gillar är att jag och hennes andra svärdotter, M, får slita som djur mer eller mindre hela midsommaren. Långbordet där vi (=25 pers) ska äta finns ca 100 m från stugan, så jag och M springer som dårar med tallrikar, glas, bestick, servietter, potatisfat, sillar, kött som ska grillas, grillsås, sallader, köttbullar, bröd... Då kommer svärmor och upptäcker att vi tagit fel servietter och det är bara att springa 200 m och byta ut det. När alla ätit sig mätta och belåtna, så ska jag och M duka av och samma ruljans börjar på nytt. Därefter ska vi dessutom diska och torka disken - och det blir en hel del disk av 25 pers. Nästa dag är det samma sak. Och därpåföljande. Och när midsommaren är slut är jag så trött att jag inte orkar med någonting...

    Det som stör mig allra mest är att hennes tre söner lapar i sig öl och eldar bastu och slappar. De behöver och förväntas inte göra någon nytta överhuvudtaget. Då det ändå är så många människor som kommer, så skulle det ju underlätta massor om vi var flera som hjälpte till. Allt skulle gå snabbare och såväl svärmor, som vi svärdöttrar skulle hinna njuta av midsommaren.

    Jag tillät det en midsommar. Sedan har jag börjat strejka: jag åker inte dit annat än en kväll. En gång for jag utomlands. I år åker jag dit på midsommardagskvällen. Min sambo vill gärna vara hela midsommaren på sommarstugan, eftersom han då får umgås med sina två bröder. Detta resulterar i att torsdag och lördag firar jag ensam. Alla vänner har planer, likaså min syster och jag känner att jag inte passar in någonstans... Men det är mitt egna val - jag är hellre ensam än att jag slavar på sommarstugan.

    Har någon liknande uppleverlser...?

  • Svar på tråden Midsommaren är min mardröm
  • sun moon

    Kan du inte prata med din man om hur du känner? Vad tycker deras andra svärdotter? Jag skulle totalvägrat, inte en chans att jag springer mer än männen i sällskapet och jag skäms inte ett dugg för det

  • sms å fotboll

    Jag hade blivit vansinnig och ställt till med en scen för att de andra 23 personerna skulle få lite dåligt samvete. Någon måtta får det ju va!!!


    Stå på dig och acceptera inte att bli förpassad till hushållerska. Inte ens för husfridens skull.

  • sms å fotboll

    Oj, vad arg jag blev där :)


    Innan du ställer till med en scen så bör du ju prata med din andra hälft. Ibland så reflekterar våra män inte över vad vi faktiskt gör och inte gör, han kanske inte ens tänker på det...

  • Gorgeousnes

    Du är för snäll! Vad är det för gäster hon har som inte ställer upp och hjälper till. Och din man gör du allt hemma med? Ser ingen hur ni sliter?


    Det är ju sjukt att vuxna människor beteer sig sådär. Ursäkta men jag blir ju arg. Jag skulle inte ha funnit mig i detta!

  • Malla och Mojje

    Fy fasen! Helt rätt att du strejkar!! Hur kan din sambo tycka att det är ok att du ska slita medan han bara har det skönt??? Låter ju helt vansinnigt. Hade jag varit dig hade jag inte spenderat en sekund på det stället!!

  • FramtidaFruSandberg

    min farmor har den synen att kvinnorna ska fixa med maten och allt därtill. Detta märkte jag tidigt. Jag blev tillsagd att göra det ena och det andra medan min bror fick sitta på rumpan. jag har pratat med henne om detta och numera ber hon oss båda om att göra saker istället. har du pratat med din svärmor om detta? (tips: prata för med din man för uppbackning)

  • Gorgeousnes

    Ja jag förstår inte att din man går med på detta. Ser han inte hur snett det är? Låter sin mamma köra med dig.

  • elisabettan

    Instämmer med föregående talare: Vägra slava! Stå på dig! Åk och gör som grabbarna.

  • Nicossambo

    Jag hade också börjat dricka öl och umgås med din man och hans bröder säga att du också vill basta. Prata med den andra svärdottern och fråga henne vad hon tycker. Tycker hon lika så är det lättare att ha snacket med svärmor.

  • Bride in leather

    Vad är det för fel på din sambo?


    Icke att jag accepterat att han beter sig på det sättet.Är det samma hos er?

Svar på tråden Midsommaren är min mardröm