• Aurelia

    ensam och uppgiven storasyster- känner mig maktlös men vill hjälpa!

    Jag skulle vilja få tips på vad jag kan göra för min syster. Hon är 37 år och singel, har aldrig haft en riktig relation och har få vänner. De vänner hon haft börjar få barn och har inte tid att ses alt. visat sig inte vara så bra vänner och sällan vilja hänga med på något hon föreslår. Hon är, och känner sig, väldigt ensam och på helgerna är hon mest med våra föräldrar. Jag försöker träffa henne ofta och vi har ett litet gemensamt kompisgäng som ses då och då, men hon behöver ju egna vänner också! Hon är väldigt friluftsintresserad, aktiv och egentigen mkt mer social än vad jag är. Hur hittar man nya vänner när man börjar närma sig 40? Några tips?

  • Svar på tråden ensam och uppgiven storasyster- känner mig maktlös men vill hjälpa!
  • MaddeåMats

    Kanske kan hon gå någon kurs, tex fotogtrafering, teckning osv, kanske kan hon träffa någon ny vän där, kanske tom någon hjärte-vän

    Beroende på var ni bor finns det ju Singel-Afterwork, kanske kan det vara något?

  • nennesjuttioåtta

    om hon är friluftsintresserad, utnyttja det! Gå på kajakpaddlingskurs, åk till fjällen/alperna och vandra i grupp, bli scoutledare, engagera sig i friluftsfrämjandet...

  • Jessika81
    nennesjuttioåtta skrev 2010-06-23 10:57:25 följande:
    om hon är friluftsintresserad, utnyttja det! Gå på kajakpaddlingskurs, åk till fjällen/alperna och vandra i grupp, bli scoutledare, engagera sig i friluftsfrämjandet...
    Eller skaffa hund! Hundtricket funkar! :)
  • nennesjuttioåtta

    med hund får hon ju sällskap och en äkta vän också!

  • anne på grönkulla

    Vill hon få fler vänner och mer socialt liv?

    Jag tycker det där med att lära känna nya människor ofta går i vågor och är rätt slumpmässigt. Men man måste tro att man har nåt att erbjuda dem också, så det kräver lite självförtroende, vilket kanske är det din syster saknar. Mer än att uppmuntra någon är ju svårt att göra för en vuxen om personen själv inte vill mer, men att aktivera sig i olika sammanhang är aldrig fel. Om det ger utdelning är dock lite mer osäkert, så man får inte ge upp på bara 1-2 gånger utan får vara lite trägen.

  • Aurelia

    Tipsen om olika friluftsaktiviteter och singelaktiviteter är ungefär det jag borde säga till henne - och jag tycker att det är bra tips, ska "tjata" lite mer på henne bara... Kanske finns det någon "singelsektion" inom Friluftsfrämjandet så att hon inte hamnar på någon kajaktur med bara par eller så... Hon älskar hundar, men en hund gör en ju väldigt bunden och hon jobbar heltid så det är nog ingen idé...

  • mittid

     


    Aurelia skrev 2010-06-23 15:27:57 följande:
    Tipsen om olika friluftsaktiviteter och singelaktiviteter är ungefär det jag borde säga till henne - och jag tycker att det är bra tips, ska "tjata" lite mer på henne bara... Kanske finns det någon "singelsektion" inom Friluftsfrämjandet så att hon inte hamnar på någon kajaktur med bara par eller så... Hon älskar hundar, men en hund gör en ju väldigt bunden och hon jobbar heltid så det är nog ingen idé...

    Vill bara passa på och ge dig en elogé för att du engagerar dig!

  • Aurelia

    Åh tack, mittid, det värmer.    Jag vill ju att hon ska bli lycklig... och att hon ska få känna sig kär och älskad någon gång, det är verkligen på tiden!

  • Albertina83

    Det låter som min syster. Hon har få vänner och har inte heller haft nån relation. Hon träffar sällan vänner för dom flesta har fått barn och har inte tid att träffas.
    Min syster är 31 år och singel. Jag har frågat henne om hur hon vill att hennes liv ska se ut om 10 år. Hon säger att om 10 år vill hon att hennes liv ska se ut som det gör nu. Men jag vet inte om jag ska tro på det. Jag tror hon skulle ändra sig om hon träffade vänner mer och finner kärleken. Hon umgås mest med mig och vår mamma.
    Hon skulle alldrig erkänna om hon kände sig ensam, hon är inte sån som pratar om känslor. 
    Min syster är mer social än jag så jag har försökt uppmuntra henne att ta kontakt med mer folk, på nätet går det ju hitta både vänner och kärlek. Jag hittade min kärlek, min blivande fästman på nätet.  

  • Pyttsan
    Aurelia skrev 2010-06-23 15:27:57 följande:
    Tipsen om olika friluftsaktiviteter och singelaktiviteter är ungefär det jag borde säga till henne - och jag tycker att det är bra tips, ska "tjata" lite mer på henne bara... Kanske finns det någon "singelsektion" inom Friluftsfrämjandet så att hon inte hamnar på någon kajaktur med bara par eller så... Hon älskar hundar, men en hund gör en ju väldigt bunden och hon jobbar heltid så det är nog ingen idé...
    Fokusera inte så mycket på singelprogram. På en paddlingskurs så sitter inte folk hand i hand precis. Bara att hitta nåt kul att göra, få goda vänner som är intresserade av samma sak kan senare leda till att man inom aktiviteten eller via sina nya vänner träffar någon!

    Friluftsliv är suveränt, man kommer varandra nära och umgås avspänt. Har träffat många nära vänner den vägen.

  • MaddeåMats

    Hund-tipset är iofs bra, men tänk om mister perfekt är allergisk, eller nya bästisen är det......

  • Sanna2010

    Jag skulle börja dansa!!! Jag har själv dansat bugg i över 15 år och man lär känna så många nya människor, både vänner och lite flirtande...hehe

    Vill du ha tips på ställen och vart det är bra att gå kurs, så inboxa mig

  • sallyvally

    Två singelkompisar till mig åkte med friluftsfrämjandet på singelvecka i fjällen. Tror de åkte med STF och var på någon fjällstation och det hade varit kanon!

Svar på tråden ensam och uppgiven storasyster- känner mig maktlös men vill hjälpa!