• Sörön10

Fotoamatör, hur mycket?

Vi ska ha en fotointresserad 18åring som fotar vårt bröllop. Vi hade inte tänkt hyra in nån öht, men det blir så iaf! Vill inte lägga miljarder på det, därför tar vi en glad amatör.

Vi vet dock inte hur mycket pengar vi ska betala (föreslå). Hon har aldrig fotat ett bröllop och ser det som en jättebra erfarenhet. Hon sa att vi nog kommer överrens om ett pris.

Vad tycker ni är rimligt? Om vi tar tre-fyra timmar i anspråk, inkl. förflyttningar. Vad ska vi föreslå?

• Svar på tråden Fotoamatör, hur mycket?
  • Dejli

Jag skulle inte ge mer än absolut max 500 kr för en så ung person utan någon erfarenhet. Kanske nån hundring till om ni gör en provfotografering innan så att ni iaf ser om ni gillar stämningen i bilderna.

Att fota bröllop är jättesvårt, så det skulle vara helt utan några förväntningar, men om ni inte tänkt ta någon så kanske det inte är så viktigt. Det är ändå en helt ok timpenning för en 18-åring tycker jag, för jag antar att hon inte kommer skatta för dem...

• Sörön10

Ja 500 (netto) är kanske en lagom summa egentligen... 

Vi kommer ha massor som fotar i mängden, och vi gillar egentligen inte alls att posa eller se såna bilder på oss själva. Därför har vi inte prioriterat det. Men det är ju fint om det är nån som är där enkom för att fota! =)

• jtingstrom

ett juste upplägg är att erbjuda ex 500kr som några innan sagt och sedan ge något vettigt extra i efterhand om bilderna blir bra som någon med erfarenhet hade tagit bilderna.

• emspems

Det beror på vad som är tänkt. Hade hon tänk redigera bilder till er också så hade jag nog räknat minst 1000. Det ligger mycket arbete bakom. Men om det bara handlar om fotografering så tycker jag nog att dryga 500 är helt ok. Om hon gör ett fantastiskt jobb så kan man alltid betala lite extra som en bonus.

• fjutjur brajd

Runt en tusenlapp hade jag nog erbjudit.

• Tunsji

Ett råd från en som bara hade en amatörfotograf, tänk om och boka en riktig ni kommer att ångra er annars. Vi står helt utan bilder för vår fotograf misslyckades med bilderna och då brukar han ta toppenbilder

• Sörön10

Tack för era tips och råd! Vi kommer nog erbjuda runt 700 tror jag. Beror lite på om vi får fri tillgång till bilder osv också. 

Tunsji, beklagar verkligen att ni hade sån otur! Läste i en annan tråd vad du skrivit. =(

Vi har sett bilder från denna tjej och tycker hon är duktig och uppfyller de önskemål som vi har. Vi har rätt låga krav. Vi vill att nån är där och fotar lite bara! =) har låga krav och dito förväntningar! Vi har inte budget att hyra in nån dyr människa. Vi tror det handlar om öga, inte meriter. 

• MKF

Det handlar till stor del om öga för att ta bra foton - där är det ingen skillnad mellan proffs- eller hobbyfotograf. Men bröllop är en mycket krävande form av foto. T.ex. ska man lyckas exponera korrekt när man har en vit klänning och en svart kostym i solsken etc. Det är inte alltid det lättaste.

Det handlar t.ex. också lite om utrustning. Har er hobbyfotograf backuputrustning? Vad händer annars om hennes kamera/objektiv/minneskort går sönder den dagen?

Om ni inte har budget för en mer erfaren fotograf också skulle jag rekommendera att ni gör en provfotning i förväg. Gärna med vita och svarta kläder i ungefär samma ljus som ni kommer att ha på bröllopsdagen. Fotografen bör också besöka kyrkan och testfota i förväg.

Kom ihåg att också skriva ett avtal där det framgår vad allt kostar, vad som ingår i leveransen (t.ex. högupplösta foton på DVD-skiva), vad ni får göra med fotonen (egna kopior, publisera etc) samt vad fotografen får göra med fotonen (använda i reklam etc).

Svar på tråden Fotoamatör, hur mycket?