• Kåseberga

Axelbandslöst i kyrkan?

Min brudklänning är axelbandslös. "Måste" man ha sjal eller bolero i kyrkan, anses det oanständigt med baraxlat i kyrkan? Helst skulle jag inte vilja ha något över axlarna, då jag tycker min klänning är vacker som den är. Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Axelbandslöst i kyrkan?
  • Kjell Präst

Det här är en fråga som kommer upp då och då. Jag tror inte att särskilt många präster idag menar att det är oanständigt att ha en axelbandslös klänning i kyrkan. Själv kan jag inte minnas vad en enda brud eller brudgum haft på sig vid vigseltillfällena. Jag kan inte se att det skulle vara bristande respekt mot kyrkorummet att visa axlarna.
    Däremot kan förstås en eller annan äldre släkting bli irriterad. Och enligt etikettgurun Magdalena Ribbing är det etikettsmässigt fel att ha bara axlar i kyrkan, det spelar ingen roll om prästerskapet tycker annorlunda i frågan. Enligt Magdalena RIbbing, alltså.

• Mimsa

Jag tänker ha axelbandslös klänning utan något som täcker axlarna. Jag har själv varit rätt aktiv i Svenska kyrkan och upplever det inte som något problem. För jag utgår ifrån att det är i Svenska kyrkan du gifter dig, är det i en katolsk kyrka skulle det vara något annat.

• Kåseberga

Tack för era svar! Då tror jag att jag kör på axelbandslöst. Ska prata med prästen för säkerhets skull

• Bride in leather

Min klänning är också det.

Jag ska "bara" ha en slöja.

• Duchess

Jag tycker inte alls att det är oanständigt med bara axlar i kyrkan. Däremot kan det vara kallt! Vi gifte oss i mitten av juli i en gammal stenkyrka. Det är inte ovanligt att det är ganska svalt inne i kyrkan trots värmen utanför. Jag hade en sjal i beredskap och valde att ha den under vigseln. Jag vägrade frysa mig igenom vigselakten

Så mitt tips är att du ändå försöker hitta något som du kan ha över axlarna om det skulle bli kallt i kyrkan.

Svar på tråden Axelbandslöst i kyrkan?