• kullab­erg
    Äldre 21 Jun 11:06
    13525 visningar
    4 svar
    4
    13525

    Röd fläck i ögonvitan

    Jag har fått en röd fläck i ögonvitan. Det kliar inte men det gör lite ont när jag tittar i solljus. Det är också lite vattningare än vad det brukar vara.


    Jag har linser och i går kväll när jag tog ut dom gjorde det ännu mer ont precis under ögonlocket. Satte i linserna i morse och "skavandet" från ögonlocket försvann men ögat är fortfarande rött. Bör jag gå till ögonläkare eller optiker eller försvinner det av sig själv.


    Någon som haft något liknande?

  • Svar på tråden Röd fläck i ögonvitan
  • neaman­o
    Äldre 21 Jun 13:40
    #1

    Jag är optiker och den röda fläcken kan vara en liten blödning från ett ytligt blodkärl, det ser oftast värre ut än vad det är. Det är som ett blåmärke i ögat. 


    Skavandet är svårare, det kan bero på många saker. Skaver det mer utan linser än med?


     

  • kullab­erg
    Äldre 21 Jun 14:14
    #2

    Okej, tack för ditt svar. Det skaver mer utan linser än med. Precis som att linsen "skyddar".


    Förutom den röda fläcken är jag lite röd i resten av ögat också. Och det känns som att fläcken har blivit lite större under dagen.


    Är det vanligt att det gör ont att titta i solljus om det är ett blodkärl som gått sönder?

  • neaman­o
    Äldre 21 Jun 14:18
    #3

    Nej du bör inte vara ljuskänlig. Då låter det mer som en infektion.


    Att det skaver utan linser men inte med låter som en allergisk reation som gör att det blir som "kullersten" på insidan av ögonlocket. Men det är svårt att veta då jag inte kan se det själv.


    Ring till din optiker och boka tid, om det behövs skickar han/hon dig till ögonläkare.

  • kullab­erg
    Äldre 22 Jun 07:39
    #4

    Tack snälla för ditt svar! Det känns bättre idag och ser bättre ut också. Skulle det inte bli bättre ringer jag min optiker med en gång. Återigen, tack för hjälpen!

Svar på tråden Röd fläck i ögonvitan