Kvinnlig präst i Stockholm?
Någon som vet en bra kvinnlig (gärna äldre) präst i Stockholm?
Någon som vet en bra kvinnlig (gärna äldre) präst i Stockholm?
Var i Stockholmsområdet?
Var som helst..
"Bra" kan betyda lite vadsomhelst.
Vill du ha en präst som gärna går med på saker utanför det traditionella och som inte säger emot?
Vill du ha en präst som följer kyrkohandboken och tar vigselgudstjänsten seriöst?
Vill du ha en präst som är vänlig och varm i sitt bemötande oavsett kyrklig tradition?
Vad som är bra beror på vad man önskar. Kanske de som läser detta skulle ha lättare att rekommendera någon om du definierar "bra" lite bättre.
Jag känner en bra kvinnlig präst som tjänstgör ett stycke utanför Stockholmsområdet. Hon är högkyrklig, en god predikant och är bra på att möta människor men har inte mycket till övers för brudpar som ser kyrkan som en snygg kuliss till sitt bröllop. Och hon tillåter absolut inte brudöverlämning.
Jag instämmer med Burre. Även jag känner en rad utmärkta kvinnliga präster i Stockholmsområdet men vet ju inte exakt på vilket sätt de ska vara bra
Med bra menade jag någon som folk kan rekommendera. Tycker att det är same same men ok. Jag tror att de flesta vill ha någon som har ett varmt och trevligt bemötande och som utstrålar värme. Sedan om man har fler preferenser så kan man ju skriva det men det har inte jag. Så om ni har några förslag på "bra" kvinnliga präster så skulle jag uppskatta om ni delar med er av informationen.
I Täby församling finns det några kvinnliga präster som jag hört är bra, tyvärr kommer jag inte ihåg några namn.
Jag tänkte faktiskt också på Täby församling. T.ex. Monika Rohdin, Carin Wennerberg och Maria Lennemyr. Alla tre är de väldigt lyhörda och trevliga. Har varit på flera gudstjänster (åtminstone dop, begravningar, konfirmationsgudstjänster och söndagsgudstjänster) med samtliga dessa tre. Sedan vill jag också rekommendera Andrea Setterhall Fraunholz i Sundbybergs församling. Helt ljuvlig människa
Frågeställaren får väl undersöka om hon tycker att de är "äldre".
Justja, äldre var det... Ingen av dem jag nämnde är särskilt "gammal". Sorry.
Men vad folk hakar upp sig... Jag skrev "gärna äldre" men om de som nämnts ovan är unga, jättetrevliga och som vi klickar bra med så är jag också nöjd. Tack så mycket för tipsen!
I stället för att vara oförskämd kanske du skulle vara tacksam för att personer gör sitt bästa för att svara på din fråga.
Put a sock in it Alexandrine, du var ganska så dryg själv... Det är tröttsamt när de två första svaren man får hakar upp sig på att man skrivit en "bra" kvinnlig präst och sen så kommer du in och ska haka upp dig på att jag skrivit "äldre". Sådana fördjupningar i petitesser är varken hjälpsamma eller trevliga. Hur som helst så är jag väldigt tacksam för det svar jag fått av Cantaton men hoppas att i fortsättningen slippa dryga kommentarer som jag fått av bland annat dig.
Men snälla Bäst i test jag hakade inte upp mig på att du skrev äldre; jag tror att både Cantaton och jag ville komma med bra förslag, som matchade din fråga.
Och jag ses nog som en bra präst av många sorgehus, dopfamiljer och till och med brudpar - men knappast av konfirmander. Så det var inte alls fråga om att "haka upp sig" utan ett ärligt försök att hjälpa.
Jag förstår, men det finns en del besserwissrar därute som bara "hänger" upp sig på småsaker och som inte tillför någon viktig information i trådarna. Det var det jag kände hände här. Jag ber om ursäkt om folk tagit illa vid sig men jag är bara ute efter en kvinnlig präst som någon kan rekommendera. Jag har inte fler preferenser än så. Så om någon besitter information som faktiskt kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam.
Har inboxat dig nu.
Tack så hemskt mycket Kjell Präst!! :D
I Stockholm är nästan varannan präst i tjänst kvinna. De allra flesta, oavsett ålder och kön, är faktiskt bra. Om än att vi alla är olika Mitt bästa tips är att börja i den kyrka/församling ni ska gifta er, kolla vilka som finns där. Gå på gudstjänter, släng iväg ett mejl eller ring och "känn på". Pensionerade präster kan vara lättare att få om det är en vigsel "utanför" församlingskyrka. Lycka till!