• vi är tre

mellan foto och vigsel.........

har en fundering. vi ska vara i en liten kyrka där de inte finns någon möjlighet att byta om i eller vara då gästerna kommer.
    vi kommer vara där och ta foton innan vigseln. men vart tar vi vägen sen. jag vill inte träffa gästerna före vigseln.

hur ska vi göra, har ni några idéer.....??

• Svar på tråden mellan foto och vigsel.........
  • Flotten

Finns det ett församlingshem i närheten?
    Eller så får ni göra som så många andra,kör en sväng och kom tillbaka precis någon minut innan allt börjar - så får man göra hos oss!

• vi är tre

tror inte de finns något församlingshem där......får kanske bli en tur då.
    någon annan som hr förslag.

• Astro

Orgelläktare eller sakristia måste väl kyrkan ändå ha?  De flesta kyrkor har ju en sakristia med en egen ingång, det borde väl kunna funka?

• vi är tre

ja de har ju en trappa upp får nog ta mig dit och prata med prästen. frame vid alltaret har de sitt lilla rum så de funkar inte. tack för tipsen. kommer nog bli en biltur.

• Flotten

Astro skrev 2010-06-20 21:01:57 följande:
    Orgelläktare eller sakristia måste väl kyrkan ändå ha?  De flesta kyrkor har ju en sakristia med en egen ingång, det borde väl kunna funka?

JAg jobbar i 5 olika kyrkor och sakristia har vi i EN av kyrkorna och där finns den enda toaletten i bygget,alltså kan man inte gömma sig där då alla måste ha till gång till den, och egen ingång? har jag faktiskt aldrig sett under mina 20år som vaktmästare förutom då kanske i Lund.

Orgelläktare finns inte heller i alla kyrkor och absolut inte i alla medeltidskyrkor.

• Astro
    Flotten skrev 2010-06-22 06:30:30 följande:
      JAg jobbar i 5 olika kyrkor och sakristia har vi i EN av kyrkorna och där finns den enda toaletten i bygget,alltså kan man inte gömma sig där då alla måste ha till gång till den, och egen ingång? har jag faktiskt aldrig sett under mina 20år som vaktmästare förutom då kanske i Lund.Orgelläktare finns inte heller i alla kyrkor och absolut inte i alla medeltidskyrkor.
    Ja, då har vi sett lite olika saker helt enkelt. I kyrkan jag är uppvuxen i har sakristian egen ingång, och jag har sett det på fler ställen. Sakrisitia finns i de två medeltidiskyrkor i trä som jag sjungit i och även i de lite nyare stenkyrkor jag känner till. Jag ska inte säga att jag varit runt i hundratals kyrkor, men de flesta jag varit i har både sakristia och orgelläktare.
  • Flotten

Astro skrev 2010-06-22 21:21:43 följande:
    Ja, då har vi sett lite olika saker helt enkelt. I kyrkan jag är uppvuxen i har sakristian egen ingång, och jag har sett det på fler ställen. Sakrisitia finns i de två medeltidiskyrkor i trä som jag sjungit i och även i de lite nyare stenkyrkor jag känner till. Jag ska inte säga att jag varit runt i hundratals kyrkor, men de flesta jag varit i har både sakristia och orgelläktare.

Ja du, i min födelsekyrka har också sakristian egen ingång men det hjälper ju inte ett dugg när den ligger bakom altaret och det är ju inte där brudparet skall komma gående ifrån. Jag kollade med prästerna på jobbet och de såg gärna att  brudparet kom efter gästerna, och jag som vaktmästare måste hålla med. Då "råkar" ingen se dem innan och alla kan använda toaletten i de kyrkor där vi har toa. 
    Orgelläktare förutsätter att man har så pass stor kyrka så att man har plats till en trappa, vilket vi inte har i alla kyrkor, vi har orgeln i marknivå i ett par kyrkor.
    Du är välkommen till Österlens kontrakt så kan jag guida runt bland "mina" och de andra medeltidskyrkorna med utedass och utan brudkammare, sakristia och förråd!
    Livet ser olika ut hos olika människor, så även våra kyrkor!

• Jessika81

Det borde ju finnas något mer hus på kyrkogården som hör till kyrkan, de måste ju ha en gräsklippare och den måste ju förvaras nånstans :) ?

• Astro

Men om Sakristian har egen ingång så kan brudparet gömma sig där, sedan när alla är på plats kan de gå ut ur kyrkan via sakristians egna ingång, och gå runt till huvudingången. Det var så jag menade.

Flotten skrev 2010-06-22 22:05:39 följande:
      Ja du, i min födelsekyrka har också sakristian egen ingång men det hjälper ju inte ett dugg när den ligger bakom altaret och det är ju inte där brudparet skall komma gående ifrån. Jag kollade med prästerna på jobbet och de såg gärna att  brudparet kom efter gästerna, och jag som vaktmästare måste hålla med. Då "råkar" ingen se dem innan och alla kan använda toaletten i de kyrkor där vi har toa.  Orgelläktare förutsätter att man har så pass stor kyrka så att man har plats till en trappa, vilket vi inte har i alla kyrkor, vi har orgeln i marknivå i ett par kyrkor.Du är välkommen till Österlens kontrakt så kan jag guida runt bland "mina" och de andra medeltidskyrkorna med utedass och utan brudkammare, sakristia och förråd!Livet ser olika ut hos olika människor, så även våra kyrkor!
  • Flotten

Jessika81 skrev 2010-06-22 22:33:32 följande:
    Det borde ju finnas något mer hus på kyrkogården som hör till kyrkan, de måste ju ha en gräsklippare och den måste ju förvaras nånstans :) ?

Du har helt rätt MEN i dessa ekonomiska tider så har du kanske EN verkstad till dina
    4-5 kyrkor och då ligger antagligen inte verkstaden vid den kyrkan.
    På min arbetsplats har vi arbetsbilar och släpar, inte en gräsklippare på varje ställe. Förresten så tror jag att du hellre blir sittande i en ren bil istället för att stå i ett förråd fullt med maskiner, oljor och bensin. Försäkringarna vi har täcker inte att larma av verkstaden och släppa in folk jag inte känner och sedan inte kunna låsa då jag inte skall lämna kyrkan under min tjänsteutövning. Jag öppnar gärna grindarna så att man kan köra bil ända upp till kyrkdörren.

• vi är tre

finns ett utedass där....kanske där jag ska hålla mig ;)

• Jessika81
    Flotten skrev 2010-06-22 23:41:13 följande:
      Du har helt rätt MEN i dessa ekonomiska tider så har du kanske EN verkstad till dina4-5 kyrkor och då ligger antagligen inte verkstaden vid den kyrkan. På min arbetsplats har vi arbetsbilar och släpar, inte en gräsklippare på varje ställe. Förresten så tror jag att du hellre blir sittande i en ren bil istället för att stå i ett förråd fullt med maskiner, oljor och bensin. Försäkringarna vi har täcker inte att larma av verkstaden och släppa in folk jag inte känner och sedan inte kunna låsa då jag inte skall lämna kyrkan under min tjänsteutövning. Jag öppnar gärna grindarna så att man kan köra bil ända upp till kyrkdörren.
    Det var bara tänkt som inspiration. Vid vår kyrka finns ett litet stenhus på kyrkogården där man faktiskt skulle kunna "gömma sig" eftersom det är tomt. Man kanske förvarade gräsklipparen där innan man fick dåligt med pengar?!

Men, oftast tänker man inte på såna små hus!

Där finns visserligen också en sakristia med egen ingång utifrån. Men det är som sagt olika överallt så man kanske bara skulle säga "ring och kolla med din församling".

Svar på tråden mellan foto och vigsel.........