Astro skrev 2010-06-22 21:21:43 följande:
Ja, då har vi sett lite olika saker helt enkelt. I kyrkan jag är uppvuxen i har sakristian egen ingång, och jag har sett det på fler ställen. Sakrisitia finns i de två medeltidiskyrkor i trä som jag sjungit i och även i de lite nyare stenkyrkor jag känner till. Jag ska inte säga att jag varit runt i hundratals kyrkor, men de flesta jag varit i har både sakristia och orgelläktare.
Ja du, i min födelsekyrka har också sakristian egen ingång men det hjälper ju inte ett dugg när den ligger bakom altaret och det är ju inte där brudparet skall komma gående ifrån. Jag kollade med prästerna på jobbet och de såg gärna att brudparet kom efter gästerna, och jag som vaktmästare måste hålla med. Då "råkar" ingen se dem innan och alla kan använda toaletten i de kyrkor där vi har toa.
Orgelläktare förutsätter att man har så pass stor kyrka så att man har plats till en trappa, vilket vi inte har i alla kyrkor, vi har orgeln i marknivå i ett par kyrkor.
Du är välkommen till Österlens kontrakt så kan jag guida runt bland "mina" och de andra medeltidskyrkorna med utedass och utan brudkammare, sakristia och förråd!
Livet ser olika ut hos olika människor, så även våra kyrkor!