• Niesan

Beskriv ert borgerliga bröllop för mig

Vi ska ha ett borgerligt bröllop och pratade först om att vigas hos en förrättare ena dagen och ha en ceremoni tillsammans med släkt och vänner några dagar senare. Nu har vi istället funderat på att låta vigselförrättaren ta hand om "allt ihop". Dvs, han kommer till vår festlokal och viger oss där inför släkt och vänner. 

Hur mycket kan man styra över då man har en vigselförrättare? Kan man lägga in sånger, dikter osv?

Berätta för mig hur er borgerliga vigsel ska gå till eller hur den gick till!

• Svar på tråden Beskriv ert borgerliga bröllop för mig
  • 100703 M och B

Vi gifter oss om 2 veckor. Vigselförrättaren har utformat vigselceremonin helt efter våra önskemål, hon har skrivit ett förslag som gör det mer personligt och passar henne. Vi har fått välja när och vilka sånger som ska sjungas, hon ska läsa en dikt vi valt ut och vi läser egna löften. I slutet av denna ceremoni så håller hon den lagliga delen av vigseln där hon frågar oss om vi vill ingå äktenskap med varandra och vi byter ringar. :)

• Niesan

100703 M och B> Ok, det låter precis som vi vill ha det ungefär. Skönt att höra att det kan gå till så.

Jag måste ringa till förrättaren nu och byta dag samt upplägg :-S  Undrar hur det går. Jag hoppas verkligen att förrättaren inte är upptagen den dagen,

• 100703 M och B
    Niesan skrev 2010-06-20 08:54:45 följande:
    100703 M och B> Ok, det låter precis som vi vill ha det ungefär. Skönt att höra att det kan gå till så.   Jag måste ringa till förrättaren nu och byta dag samt upplägg :-S  Undrar hur det går. Jag hoppas verkligen att förrättaren inte är upptagen den dagen,
    Det är säkert olika med olika vigselförrättare, vissa verkar ju bara ta uppdrag på 2 minuter i stadshuset, men då kan man ju bara fråga om en annan som är mer villig att utforma en egen ceremoni. Lycka till! :)
  • BomBom

Puffar för fler berättelser...

• camabo

Oo! Jag vill också höra! Puff, puff!

• Daisie

Vi ska gifta oss borgerligt den 10 juli. Vi har skrivit ett förslag till vigselförättaren som hon godkänt där vi lagt in ganska mycket personligt så det blir lite historik om hur vi träffades m.m. plus att vi kommer ha flera sånger mellan pratet. En dikt (Nils Ferlins "I Folkviseton") och sedan ska vi byta ringar där vi också säger några ord från hjärtat till varandra. Sedan blir det en avslutande sång, och kramkalas. Inget uttåg, känns lite löjligt i och med att vi ska vara utomhus och bara vandra iväg ut på ängen för att sedan vända tillbaka igen.. ;)

Generellt vill vi ha en varm, personlig men humoristisk och lättsam vigsel, därför har vi skrivit själva vad vi vill ha med. Sedan blir det ju det traditionella "Tager du,..." Jag tror många vigselförättare är öppna för förslag och till och med tycker att det är lite roligt när man "piffar upp" lite.

Längtar jättemycket nu, det ska bli så roligt! Men samtidigt vill jag inte att tiden ska gå för fort dit, kommer nog att kännas lite tomt när stora dagen är över i och med att man sett fram emot den så länge!

Lycka till!

Svar på tråden Beskriv ert borgerliga bröllop för mig