• HKC

    Bali - hjälp!

    Planerar smekmånad på Bali i okt. Sitter och surfar runt på olika hotell och blir helt villrådig. Någon som varit där nyligen? Vill ha tips på lyxiga, personliga, trendiga, romantiska, barnvänliga hotell som helst inte är alltför dyra men gärna 4/5-stjärnigt (ja, jag vet - man kan inte få allt...).

    Vilken strand är bäst? Vi kommer ha med vår dotter på 6 månader så vi vill helst inte ha alltför mycket fest men heller inte helt folktomt. Är det värt att ta några nätter i/kring Ubud?

  • Svar på tråden Bali - hjälp!
  • Ezna

    Nä det är ett tag sen, förra gången jag gifte mig faktiskt!
    Underbar ö, med de mest underbara och hjärtliga människor som finns på denna jord!!
    De gör inte en fluga förnär! Helt underbara...

    Nåväl.. hmm jag minns inte vad det hette där vi bodde! Minns bara att vi hade en bungaloo i närheten av stranden!
    Ett tips dock är att åka till Lovina beach och titta på delfiner!! :)
    Bara det är ju värt resan..

    Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp, men jag hoppas att ni får en underbar bröllopsresa!

  • 20100710

    jag kan inte heller hjälpa till, har just idag bokat en resa till Tanjung Benoa.. Ska åka i november.. Vill ha lite tips jag åxå ;) Vad kan man INTE missa, och vad är det som är mindre viktigt.. 

  • lillalyckan

    Vi har oxå bokat resa till Bali! Så jag har tyvärr inga tips innan december men vi ska iaf bo på ett lyxigare hotell i Nusa Dua i en vecka och sen åker vi till Kuta i tio dagar, hoppas på att få se så mycket som möjligt på det här sättet.


  • bobods

    Vi åker 101010 och kommer bo en vecka i Nusa Dua och en vecka i Ubud, en natt i Sanur och en natt på Gili Air. Vi kommer inte att åka till norra delen av ön, det enda som är värt att se där är den svarta sanden, delfiner, och möjligen vulkaner. Vi lägger mer tid i Ubud istället


    Vad jag har hört så är de allra flesta hotell bra! Det finns en gammal tråd om Bali där de tipsar om olika hotell, men det är ju ett par år sen.


    Efter att ha läst runt på olika forum på internet finns det några saker jag absolut inte tänker missa: Gili Air, Bali Bird Park, Monkey Forest i Ubud, Botanic Garden i Ubud, Elephant Park i Pesanggaran, Ulu Watu, balinesisk dans/teater, och såklart risfält och spabehandlingar.  

  • ubs

    Missa inte Gegger beach ( ligger i Nosa Doa) Bodde i Kuta men vi  tog taxi dit efter rekommendationer. Stranden i Kuta går inte att jämföra med detta. Riktig Paradisstrand med några enstaka strandserveringar ( ät inte kött eller hamburgare utan ngn Balinesisk rätt) 'Detta är ett surfställe dit  surfare från hela världen kommer. Surfarna skeppas ut utanför ett stort rev med longtailbåtar.  Relativt lugnt med försäljare, vackert . härligt bad och rek varmt. Alla taxichaufförer vet vart det ligger. Man åker på en oasvalterad väg dit när man lämnat huvudvägen. Trevlig resa!

  • Millanita

    Vi ska åka till Bali 10-07-13 - 3 dgr efter bröllopet. Vi har bokat hotell i nusadua i 13 dgr. Vi kommer att utgå därifrån och åka till resten av ön därfirån, kanske blir övernattning nån annanstans bara...Rekomenderar ni att man gör upp ett schema på vad man vill se elr kan man ta allt som det kommer? Hur gör ni med pengar, har ni med er kontanter elr kör ni med kort?


  • Gnistra mera

    Kul tråd!

    Vi skall också åka till Bali. Vi gifter oss på en fredag och åker på söndag morgon.
    Åker den 11juli och blir borta i nästan fyra veckor.

    Vi kommer spendera:
    - första veckan i Nusa Dua - lyx resort på stranden. Nusa Dua sägs vara det mest exclusiva platsen i Bali med de finaste stränderna...och även det dyrast.
    - Andra veckan i Ubud - Bokat ett lyxigt 5stjärningt spa resort. Har en egen "chalet" uppe i bergen. Ubud skall vara kultur centrumet i Bali.
    - Tredje/frjärde veckan i Sanur - resort på stranden. Skall tydligen vara lyxigt men med lite mer "liv" shopping, nattliv än Nusa Dua...men inte fullt så mycket som på västra sidan.

    Kanske några dagar i lombok...vi får se när vi är på plats...

    Millanita - vi kommer vara på Nusa Dua samtidigt! Kul- vart bor ni?

    Vi har förbetalat flyg och hotell och kommer nog växla en viss del rupier och dollar innan vi åker. Sen tror jag att vi kör på kort. Vi är borta rätt länge och det känns inte så kul att ha allt för mycket kontanter på sig.


  • Natha1

    Åhh vi vill också åka till Bali som bröllpsresa.
    Grejen är den nu att vi gifter oss 15 januari, ch jag har sett att Bali
    har regnperid då.
    Är det ngn som har varit där under den perioden? Regnar det mkt
    eller bara ngn skur om dagen???

  • lillalyckan

    vi ska åka i december och komma hem i början av januari. Det vi har läst om regnperioden är att det typ kommer en skur varje dag. Det är inte så att det regnar hela tiden. Utan nån kort intensiv skur per dag. Nackdelen som jag ser det är väl att det är som varmast då pga luftfuktigheten...


  • Gorgeousnes

    Oh Bali låter intressant.


    Nu är jag dock lite flygrädd. Undrar vilka bolag ni åker dit med och hur lång tid dom olika flygningarna tar?


    Vad kostar flyget dit och ett 4-stjärnigt hotell typ?


     


    Min fästmö vill till Hawaii dock..........men jag kan tänka mig andra ställen.

Svar på tråden Bali - hjälp!