• aikidoaasa

Ångrar att jag sa ok...

För några månader sedan fick jag se en klänning som min "svägerska" har hittat att ha på vårt bröllop. (min) Mamma hade varit med och valt den och båda två tyckte att den var så perfekt för henne. Jag reagerade på det redan då att den var helvit. Men eftersom den var kort och inte alls lika fin som min så sa jag att det är ok att hon har den... OM hon hade den rosa koftan på och färgglada skor. Det var inga problem för henne. Dessutom så är klänningen snygg på henne.

Men nu känner jag inte alls att det är lika ok längre. För en gång skull vill jag kunna känna mig exklusiv och den gamla etikett raden surrar runt i mitt huvud: "inte helt vitt som är brudens ensamrätt denna dag" enligt bland annat Ribbing. dessutom så känns det inte rätt att kräva att hon ska ha på sig en kofta hela dagen, speciellt om det blir en riktigt varm dag.
    Jag brukar inte alls bry mig särksilt mycket om vad andra gör utan låter dem få bestämma och jag har mer än en gång fått ge med mig. För en gångs skulle vill jag inte riktigt det.
    Dessutom så vill jag gärna slippa gäster som reagerar på att det finns en till med vit klänning den dagen, även om det inte kommer att finnas tvivel över vem som är "den riktiga" bruden.

Problemet är att jag kommer inte på något bra sätt att säga detta på UTAN att känna mig som en bridezilla eller att såra både henne och göra mamma irriterad då hon tycker att sådant är larv. De få gånger som jag inte hållt med henne i klädsmak har i princip fått henne på dåligt humör. Det skulle inte vara något undantag den här gången då det är hon som hittade just den här klännigen.

Här kan det påpekas att varken hon eller mamma är särskilt insatta i alla dessa vett och etikett "regler" som finns, bland dem bröllop så jag tror inte att de riktigt förstått denna "inte vitt" delen så de gör det inte för att vara elaka. Men det tar emot också för att brorsans flickvän har inte så mycket pengar så att köpa en ny klänning kan jag förstå att hon gärna inte gör... om ni förstår vad jag menar.

Några tips på hur jag  kan framföra detta utan att göra någon för nedstämd, eller tycker ni att jag ska knipa käft och tänka på något annat?

Suck! Det känns som jag letar saker att reta upp mig på, speciellt ju närmare dagen vi kommer. Nu är det bara 16 dagar kvar så jag har inte heller så många dagar kvar att bestämma mig på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-17 23:05
    Tillägg:

Det som får mig att känna extra mycket av detta är också det att hennes klänning är HELVIT. Min är inte det, den har ett färgat siden band under bysten. Då blir det ju hon som är "all dressed in white..."
  • Svar på tråden Ångrar att jag sa ok...
  • Miu

Svår sits. Hade jag varit du så skulle jag ha knipit. Men hade det hänt mig så hade jag sagt redan från början att jag inte tycker att det är ok.

Så med andra ord. Du har redan sagt ja, så det är svårt att ta tillbaka såhär såhär i efterhand och dessutom så nära inpå.

Jag förstår dig verkligen. Men ingen kommer kunna ta fel och tro att hon är bruden. Så släpp den tanken och njut istället.

• fromheretoeternity

Erbjud dig att köpa en ny klänning åt henne!

• bruden i skogen

Du kommer att vara väldens finaste. Du har en lång vit klänning du har fint uppsatt hår, du har en vacker brdubukett och inte minst du ahr vunnit brudgummens hjärta. Vem är finast i välden den dagen?

Kram och massor med lycka till

• emeklund

Jag håller inte med de andra, jag tycker att du har all rätt att ångra dig. Det är DIN dag (och din blivande mans). Så mycket som man lägger ner på att denna dag ska vara perfekt (jag gör det än så länge bara i huvudet, inte gift) ska du inte behöva gå och fundera på om hon har koftan på sig eller inte, eller har dåligt samvete för att du "tvingar" henne till det.

Förklara för både din mamma och din svägerska hur du känner, försöka vara så ärlig som möjligt. Även om de själva inte har så stor koll på vad det är för vett och etikett som gäller ang. klädsel eller själva inte bryr sig, så är det viktigt att du talar om hur du känner.

Och har du möjlighet kan du ju som fromheretoeternity säger erbjuda dig att betala för en ny klänning.

Men kort och gott, så prata med din svägerska, det är alltid bäst att prata med dem det berör istället för att gå och gräma eller oroa sig för vad som kanske kan hända. Genom kommunikation kommer man långt! =)

Grattis och Lycka till på den stora dagen! =)

• Pokaloo

Eller kanske säga att du är en skrockfull människa o läst någonstans att om någon annan än bara bruden har vitt på sig så bryter man inte bara mot vett o etikett utan det kan även medföra otur.. o det vill du inte o förklara att du inte vill tvinga henne att ha något annat på sig men att du börjar få tvångstankar om att allt måste vara perfekt så att du o din kille lever i lycka

• aikidoaasa

Oj, det var verkligen olika åsikter här. Visst kan jag stå för en ny klänning då det finns en hel del där ute i fina färger och till rimliga priser. Jag ska se om jag kan föreslå en shoppingrunda med henne och bio eller liknande någon dag.

• Midvinterflicka

Nja, jag tycker inte att du kan ångra dig i det här läget tyvärr. Men du kommer absolut att vara finast!

• niamh

Mycket delade åsikter. Jag ansluter mig till skaran som tycker att du visst kan ändra dig! Personligen skulle jag inte gå på som en ångvält och säga att hon måste byta klänning, men man kan ju resonera och lägga fram önskemål? :) Hade jag varit din svägerska och redan köpt klänning skulle jag kanske bli lite irriterad om du bad mig köpa ny när jag redan lagt pengar på en annan som tidigare fått ett OK, men om du dessutom erbjuder att köpa en ny - och det är DIN dag! - what is there to fight about? :) Lycka till på din stora dag hur du än gör!

• MrsGranath

Erbjud dig att färga klänningen åt henne... =)

Svar på tråden Ångrar att jag sa ok...