• lillal­yckan
    Äldre 17 Jun 09:46
    2855 visningar
    10 svar
    10
    2855

    Antidepressiva?

    Är det någon som har slutat äta antidepressiva på egen hand? Någon som bara har känt att det räcker nu och tagit tag i det själv utan läkarhjälp? Vågar man göra det? Om man trappar ner lite försiktigt?


  • Svar på tråden Antidepressiva?
  • Äldre 17 Jun 15:18
    #1

    Jag vet de som gjort det, och det har gått bra. Men jag hade nog rådgjort med läkare först. Beror ju på hur man mår, vilka ev risker det finns med att sluta osv.

  • Äldre 17 Jun 15:27
    #2

    Rådet jag fick var att fortsätta äta dem ett halvår efter att jag känt "men nu mår jag bra!" för att kroppen verkligen ska få en chans att stabilisera sig och minimera risken för "återfall"! 


    Sedan skulle man trappa ner långsamt. Dela pillrena i småbitar/hälla ut kapslar osv. Ligga länge på den nya, lägre nivån osv. 


    Jag trappade ner själv. Efter det där halvåret. Som faktiskt blev lite drygt halvår. 

  • Aleta
    Äldre 17 Jun 17:54
    #3

    Jag slutade själv, men var väldigt uppmärksam på hur jag mådde. Jag märkte ganska snabbt att det inte funkade och fortsatte i ungefär ett halvår till som Sörön10 skriver. Andra gången gick det jättebra, kändes helt annorlunda än första gången. Det är drygt tio år sedan och jag har inte haft några problem sedan dess.

  • Triton­us
    Äldre 18 Jun 01:38
    #4

    Jag slutade på helt eget bevåg. Främst för att jag inte pallade käka pillrena längre. Gick upp en himla massa i vikt (är redan överviktig) och blev obeskrivligt slö och trött. Jag kanske egentligen borde ha testat att byta läkemedel istället, men jag ville bara sluta äta medicin.


    I vilket fall så trappade jag ner när jag själv kände för det, och hade en väldigt kort nedtrappningsperiod, där jag inte mådde speciellt bra. Så egentligen var det nog inte så smart. Man ska nog, som ni andra nämner trappa ner mycket, mycket långsamt. 

  • lillal­yckan
    Äldre 18 Jun 09:37
    #5

    Jag har känt rätt länge nu att jag mår bra. Ett par månader kanske... Tyvärr känner jag att jag inte har någon läkare att rådgöra med då min gamla läkare slutade och den nya bara skriver recept :-/ Har försökt att få hjälp på andra ställen men blir bara placerad i en himlans massa långa köer hela tiden. Jag är ocksåp så galet trött på att äta mediciner. Dels vill jag ha mindre mediciner att trycka i mig varje dag (äter redan andra mediciner som jag tyvärr måste fortsätta med för resten av livet :-/) och dels så är jag trött på biverkningarna det ger.  Men då ska jag nog börja med att halvera dosen. Har sagt till min andra hälft vad jag tänker hitta på så han ska vara uppmärksam på hur jag mår... Men ung hur länge ska man ligga på den nya lägre nivån? En månad?


  • Äldre 18 Jun 15:18
    #6

    Hej igen! 


    Halvera inte på en gång. Ta 75% istället i två veckor, minst! 50% av ursprungsdosen lika länge osv. 


    Det är iaf mina råd! För att låta kroppen ställa om sig! Det är värt att lägga tid på det för att slippa utsättningssymptomen! 


    I ain't no doctor, only a human with experiences! :)

  • Aleta
    Äldre 18 Jun 16:42
    #7

    Två veckor låter lite lite med varje dos, jag skulle köra längre så att kroppen hinner lära sig att producera ämnet som saknas. Allra minst en månad, förmodligen mer och känna efter att man verkligen mår bra med den nya dosen.

  • Tunsji
    Äldre 18 Jun 21:36
    #8

    Jag åt mina i lite mer än ett år, men sen upptäckte jag att jag glömde att ta dom oftare och oftare samtidigt som jag mådde allt bättre så jag slutade på egen hand utan nertrappning och mådde jättebra.

  • SaCa
    Äldre 18 Jun 22:08
    #9

    Om du inte kan få tag i en läkare som du kan diskutera din medicin så kan du alltid diskutera med en kunnig farmaceut på apoteket (läkemedelsrådgivning är en gratis tjänst). Det beror nämligen helt på vilken sort antidepressiv som du använder.

    Ta Venlafaxin (Efexor) som exempel: Är en kapsel som absolut inte får tas sönder och dela innehållet eftersom man inte får någon effekt av läkemedlet och det blir samma effekt som du slutade helt direkt. Sen finns det olika sorters tabletter: vissa kan man dela hur som helst, vissa bara där brytskåran är men inte mer och vissa får absolut inte delas överhuvudtaget utan måste sväljas hela.

    Mitt tips är att prata med en farmaceut eller en läkare för att få reda på hur du ska göra med just ditt läkemedel. Det finns även speciella uttrappnings schema som man kan följa helt själv.

    Hoppas det gav lite svar iaf.

  • lillal­yckan
    Äldre 19 Jun 10:35
    #10

    tack för alla bra svar, det är ju erfarenhet jag är ute efter Jag äter en ganska låg dos redan nu. Jag är rätt säker på att det inte ska vara några problem att dela på tabletterna men ska passa på att fråga på apoteket när jag hämtar ut nästa runda.


Svar på tråden Antidepressiva?