• CicciStrömstad

färska räkor som mat på bröllop

Vi bor på västkusten och här frossas det i färska räkor och kräftor med vitlöksbröd och aioli! 

Kan man servera det på ett bröllop?  Jag vet ju att folk som inte bor på kusten kommer hit och tycker det e såå lyxigt med färska skaldjur.
    Men  passar det för bröllop?  Hade varit himla skönt att slippa göra allt kött och potatisgratäng ....  

hjälp? vad tycker ni?

• Svar på tråden färska räkor som mat på bröllop
  • xaniara

Det beror nog på hur middagen ser ut i övrigt. Har ni tänkt att det ska vara lite informellt funkar det nog med kladdiga räkor, särskilt om folk inte har värsta festblåsorna på sig, jag skulle nog inte vilja sitta och äta räkor med händerna i finaste klänningen :)

Men ni kanske tänkte er redan skalade räkor att ätas med gaffel? Allting går, bara man tänker lite på arrangemanget!

• CicciStrömstad

vi har kavajklädsel... så ingen märkvärdig klädsel..  Men räkor skvätter ju inte iaf.. massa våtserevtter som ligger på borden?   Jag vill att det ska funka!!  :) 
    2 veckor kvar...

Nån som haft eller ska ha räkor?

• Sebastiána

Älskar räkor, men hatar att skala dem. Samma sak med kräftor. Man blir så kladdig blä. Servera handskalade färdigskalade skaldjur är mitt tips.

• anne på grönkulla

Ha citronvattenskålar på brodet och gott om fat att slänga skalen i, så  bör det funka - förutsatt att ingen är allergisk såklart!

• pluggisen

Ni kan ha det som förrätt som ett alternativ, blri nog lite tamt som huvudrätt

• fiffen

Mina föräldrar var på bröllop för några år sedan där de bjöds på skaldjur (räkor främst) och tyckte att det var toppen. Västkustbröllop det med :) kör på!

• L U N A

Tror nog det är på fler ställen än västkusten som man frossar i färska räkor och kräftor med vitlöksbröd och aioli!  ;)
    Men skämt osido så tycker jag det låter som en trevlig idé! Informellt, mysigt och gott! Jag älskar skaldjur. :)
    Mina tips är dock att informera om det redan i inbjudan. Då finns det en chans för gäster som är allergiska att säga ifrån (vissa klarar inte av att vistas i samma rum), att anpassa klädseln och skippa spetshandskar osv. Se även till att det finns nått mer att äta för de som inte är överförtjusta i räkor eller lessnar på att skala. Förberad även med massor av tjocka servetter, våtservetter, citrustvål, skalskålar mm.

• Andelle

Bara räkor och andra skaldjur känns lite tunt, men lägg till hummer, musslor och kanske ostpaj med rom etc så kan det väl funka. Överlag tror jag dock att man ska undvika fingermat på större fester, hur mycket våtservetter och papper ni än har så blir det kladdigt och skaldjursdoften sitter kvar i fingrarna. Sen är väl inte försommaren den bästa skaldjurssäsongen, de är ganska små å trista så här års.

En annan invändning är väl att skaldjur kanske inte är så festligt för gästerna från västkusten, för jag antar att inte alla är utsocknes? Efter 10 år på västkusten tycker iaf inte jag att skaldjur är lika festligt som jag gjorde när jag flyttade hit. För mig är räkor=fredagsmys eller middag när vi inte orkar laga. Inte nått jag äter till fest, men alla är ju olika.

• fibobs

tycker att det passar jättebra, MEN jag skulle nog  inte äta, då jag blev matförgiftad av räkor en gång och låg inlagd i 2 dagar!!!
    Men det är gott :o)

• OomphGirl

gott men väldigt kladdigt! kanske se till att gästerna vet att det serveras räkor innan de kommer så att de itne tar på sig kläder som inte är omöjliga att tvätta! ha lite goda tillbehör som bröd, ost, västebotten paj och aioli så blir det nog bra, räkor i sig är annars inte särskilt mättande..

• clakar

Tänk på att priset på räkor från nordatlanten är sjukligt dyra nu när amerikanarna inte kan fiska räkor där de brukar, pga oljekatastrofen. Men jag hade varit riktigt nöjd som gäst om jag bjöds på skaldjursbuffé!

• Werty

ÄLSKAR räkor!! Jag hade blivit superglad om det bjöds på färska räkor. Ha lite olika pajer och sallader till så ska nog alla bli mätta! Men som sagt, kolla bara så att det inte är någon som är allergisk, hade ju inte varit så kul!

• Veras föräldrar

Vi ska servera kräftor på vår middag! Det fick gästerna veta i inbjudan och kunde också meddela om de inte åt dessa små godingar. 1 av 65 kommer äta annat. Vi ska ha Västerbottenpaj med tillbehör som förrät och sedan bara kräftor, bröd och såser till huvudrätt! Ca 30 kg svenska kräftor ska köpas in!

• Syrinx
    fibobs skrev 2010-06-15 11:22:19 följande:
    tycker att det passar jättebra, MEN jag skulle nog  inte äta, då jag blev matförgiftad av räkor en gång och låg inlagd i 2 dagar!!!Men det är gott :o)
    Ja, det är ju alltid risken med skaldjur. Det är jättegott men missar man lite i hanteringen finns det så stor risk att folk blir sjuka. Om jag skulle servera räkor vid någon tillställning, skulle jag se noga till att de är ordentligt nedkylda. Det skulle vara en mardröm om någon blev sjuk på en fest jag ordnar!
  • CicciStrömstad

ALLA VAR JÄTTENÖJDA! Det var så gott.   35 kg räkor och 30 kg kräftor!  hämtade dom direkt från fiskbåten och rätt in i kylen. Serverades nästa dag dirket från kylen. Så det gick helt fint  :)

Svar på tråden färska räkor som mat på bröllop