• veda

pris för fotograf?

min bästa vän bror ska fota oss innan kyrkan har jag tänkt, ev. efter.
    vi vill att han tar lite poträttfoton med oss, satm tärnor o bestmans.
    Vore kul om han även fotade i kyrkan.

max 2 tim arbete.

Kan också berätta att han är hobbyfotograf... han gör lite jobb på sin fritid.

vad tror ni han vill ha betalt?

• Svar på tråden pris för fotograf?
  • Mia 77

För 2 timmars arbete skulle vi fått betala ca 4000 kr för en utbildad fotograf, så 2000 kr kanske

• MKF

Har han fotat bröllop tidigare? Annars kan jag tipsa om att ni också provar att fota i motsvarande ljus innan bröllopet. Det är lite annorlunda att fota bröllop och det kan vara bra att han får en chans att öva på er. Då kan ni också se fotonen och se hur ni vill ha dem.

Vad gäller arbetstid ska man också fundera på om ni vill ha fotonen redigerade? För 2h foto tar det minst 2h redigering etc.

Har han ett företag eller löser ni detta vid sidan av skattesystemet?

• veda

Vill nog inte påstå att han har ngt företsg, så jag förmodar att det sköts vid sidan om.

han har fotat en hel del poträtt innan, vet inte mer om det.

• MKF

Även om han inte har företag kan han ta upp det som inkomst av hobbyverksamhet.

Ta som sagt var en provfotning ett tag i förväg så att ni kan se hur det blir och han får öva. Det är annorlunda att fota en brud i vitt, en man i svart på t.ex. en dag med strålande solsken.

Vad gäller pris så skulle jag nog säga att det bästa är att fråga honom hur mycket han vill ha.

Svar på tråden pris för fotograf?