Diamantia.com har billiga diamanter men jag tycker att det är viktigt att man tänker över vad det är vad man vill ha ut av sin diamant? Vill man bara ha en diamant för att det just är en diamant eller vill man ha en bra diamant högt graderad och högre kvalitet så ska man leta lite på diamnatia.com för att hitta den. Det är väldigt olika graderingar på diamanter och det finns ibland flera att grderingar att välja mellan.
Se gärna på skalan så att du får en "bättre" diamant till ett bra pris....dom 4 C:erna kan du kolla in på deras hemsida.
Om man ska ha en diamant som sitter mer "fast" i ringen tycker jag att man inte behöver gå upp i så mkt vilken color, clarity och cut skalan men ska man tex ha en solitär ring där diamanten har möjlighet att fånga ljuset och spela med gnistret så ska man ha en bättre diamant om man vill ha effekten av det.
Jag letade länge efter min diamant som jag skulle ha i min solitärring jag valde den med högre gradering och fick betala nästan 7000 kr mer för den än för en annan diamant med samma carat. Men jag fick sååååå mkt mer diamant för pengarna.
Jag fick även möjlighet att se slipningen harts and arrow som briljantslipningen är i, i en speciell lupp...urläckert att kunna se hjärtan och pilar i diamanten och se hur ljuset kan reflektera i diamanten och tro mig det var stor skilnad.
Kontakta diamantia om du är i tvivel vilken diamant du ska välja...dom kan allt.
Men kolla med din lokala guldsmed OM han/hon vill göra det...många är rädda för konflikt diamanter (diamantia har inte det) men det är ju också så att guldmeden vill ju gärna sälja sina egna diamnater till ett dyrare pris...så kolla upp först.
Jag vet inte om man får certifikat med när man köper diamant där men ta med det till guldsmeden om du får det...så han/hon kan garanteras konfliktfritt.
Lycka till med ringen ;)