• Lyckomia

Slutat med p-piller och nu en massa finnar :-(

Första veckorna jag slutade med p-piller kände jag mig så otroligt ren kroppsligt, en välbehagskänsla av att inte proppa kroppen full med hormoner som jag gjort de senaste åtta åren. Nu har det gått 3 månader och jag har fått tillbaka alla tonårsfinnar jag hade innan jag började med p-piller. Det är i ansiktet, halsen, bröst och rygg. Det är inga enorma mängder men det är vansinnigt störande. Hur kommer detta sig? Nån som varit med om samma problem? Försvinner dom?

• Svar på tråden Slutat med p-piller och nu en massa finnar :-(
  • fialotta82

Ojoj, detta låter inte alls roligt. Har planerat att sluta med mina p-piller i början av nästa år. Detta året är det så mycket med huset och bröllopet så vi har bestämt att jag fortsätter med p-piller året ut. Men det låter verkligen inte roligt om man skall få massa sådana problem.

Hoppas att det går över fort!

• Idli

Hej! Det hände mig. Jag började med p-piller när jag var 15år och slutade när jag var 18 och då fick jag mina finnar. De försvann tyvärr inte utan fortsatte ända tills jag blev gravid då jag blev något bättre för att sedan bli ännu värre någon månad efter förlossning. Läkaren jag pratade med förklarade detta för mig som en hormonchock. Hoppas att det går över för dig. Jag är nu snart 25 år och börjar äntligen bli av med dom. Men har man otur får man dras med dom.

• Pokaloo

Jag fick samma problem o det tar inte slut.. Men jag har hittat en lösning som hjälpt.
    Barnolja.
    Efter att jag sköljt ur balsamen från håret så smetar jag in bröst o hals, rygg o nacke samt skinkorna med olja o sedan sköljer jag mig men tvätta inte bort oljan med tvål eller annat.
    Sen kliver du ur o torkar dig som vanligt,j jag brukar bara sätta på mig morgonrocken o sedan tills jag torkat så tar jag på mig.
    Några dagar senare känns huden babylen o inga finnar, qvislor (eller vad dem nu heter).
    Min partyman har undrat vad jag gör/gjort för att bli så len =)

• Lyckomia

Pokaloo: Använde du barnoljan endast en gång och sen försvinner dom eller hur ofta smörjer du in dig med barnolja?

• knyttan

Jag fick oxa en massa finnar de forsta manaderna, men nu har det gatt 6 manader sen jag slutade med p-piller och nu har min hud gatt tillbaka till att bli nastan helt normal (far nagra finnar precis innan mens bara). Sa de kanske forsvinner om du hardar ut ett litet tag till?

• Lyckomia

Knyttan: Skönt att höra att det går tillbaka på nån. Då är inte allt hopp ute än

• Sarabella

Jag fick med finnar efter jag slutade med ppillren. Hade då ätit i 7 år och knappt haft en enda finne...Har inte blivit av med dem helt ännu och det har nu gått ca 2 år sedan jag slutade med pillren.

Är nu 25 år gammal och håller tummarna att jag ska slippa dem snart!

• fryser

jag fick tetrysal utskrivet o de har hjälpt..håller tummarna så att de inte kommer tillbaka men även basiron tvätt gel som finns på apoteket har vart kanon bra

• Pärlis

Jag är tvärtom...har fått akne av mina mini-piller =(

• Pokaloo

Jag använder oljan när jag duschar ca 3-4 ggr efter varandra o sen är det bra tills jag märker att det kommer igen o då kör jag samma metod igen.. Men då duschar jag på kvällen för när jag sover så har jag kvar av oljan tills dagen efter.

Nu senaste året har jag fått mkt akne på ansiktet o det tog aldrig slut så fort en försvann så fick jag 2 nya o det hade jag aldrig innan jag började med p-piller o det har fortsatt även efter att jag slutade med dem o stressen på jobbet, hemma o bröllopsplanering o mkt annat har gjort att det blivit mer o värre.

Jag la oljan på ansiktet för 1 mån sen o har inte fått något på ansiktet.. Så fort jag får något på ryggen, nacken, brösten eller något så kör jag med oljan o då vips så slutar det komma mer o på något mystiskt sätt försvinner dem jag fick precis. Kanske är det något med min hud som gör att det blir bra för mig men det skadar inte att testa o hjälper det fortsätt med det

Jag upptäckte det av ren slump.. Jag la oljan (inte sololja) på axlarna, brösten, armarna o benen o när jag ändå smetade in benen så gjorde jag låren o skinkorna oxå =) det var sommar o jag ville att min hud skulle glänsa o senare på kvällen när jag dushcade så smetade jag mig i det för jag gillade den oljiga känslan mot huden o dagen efter kände jag att jag inte hade några utslag på skinkorna, allt var borta o har fortsatt med det o det har hjälpt varje gng.

Oljan jag använder heter Gunry Baby Olja, oparfymerad hydro alergenic.. Tror att jag handlade dunken (mini dunk men ändå stor i jämfört med oljorna i schampoflask storlekarna) från City Gross.. Jag är inte säker men anledningen till att jag inte kommer ihåg vart jag köpte oljan är för att jag köpte ca 10 flaskor för några år sen o har inte behövt köpa någon ny på lääääänge.

Jag rekomenderar dig att testa det några gånger o märker du någon skillnad så har du något som hjälper dig =)

• Matildes

Uuusch jag fick också massa finnar när jag slutade med pillrena förut! Jag kunde dock hålla mina i schack om jag först tvättade ansiktet med riktigt varmt vatten, sen en rengöringslotion, efter det ansiktsvatten och sen en nattcreme varje kväll. På morgonen ansiktsvatten och dagkräm. Ungefär samma procedur med bröstet och ryggen när jag duschade, riktigt varmt vatten och tvåla rent noga.

Efter ungefär fyra månader började det lugna ner sig något (slarvade en del med ovanstående tvättande, vilket märktes direkt) men hade fortfarande mer finnar än när jag åt pillrena. Efter sex månader började jag äta piller igen och problemen försvann ;)

Så nu fasar jag inför nästa gång det är dags ska sluta..

• 20110820

Har samma problem, är nu 5 år sedan jag slutade med p-piller men finnarna är kvar, jag är 32 år och det känns inte skitroligt att ha finnar i min ålder!

Mest är det på ryggen, ansiktet och bröstet men på senaste månaden har jag även fått på undersidan av överarmarna (om jag sträcker upp armarna är det över armhålan) och insidan av låren. Detta gör att jag nu vägrar gå i linne och det är ju jätteroligt den här årstiden!

Ska genast köpa barnolja och se om det kan hjälpa, tack för tipset!

• Lyckomia

Barnoljan verkar bra. Det enda jag tänker är om den inte kladdar ner allt, tex sängkläderna. Det är inte speciellt mysigt att lägga sig i en oljig säng, eller?

• Piiiip

Mitt tips mot en kladdig säng är att smörja sig ca en halvtimme innan man lägger sig, och sedan torka bort överflödig olja med en liten torr handduk just innan man ska lägga sig.

• Sara och Micke 2010

Hmmmmmmmm..... jag behöver nog lite råd på vägen här hör jag.

Att man kan få finnar väldigt lätt när man slutar med p-piller hade jag ingen aning om.

Jjag har en p-stav i armen (minipiller) och skall ta bort den i nästa vecka. Nu är det så att jag skall gifta mig i början på september så vad skulle Ni ha gjort? JAg vill ju absolut inte få massa finnar lagom tills dess. 

Är det mindre risk då man har p-stav mån tro?

S

• jossankossan

jobbigt för dig..men skönt för mig att höra att även andra har samma problem. :/
    aloevera i alla möjliga former funkar väldigt bra för mig. är ju väldigt läkande. alla starka medel mot finnar som torkar ut gör en rynkig i framtiden. kolla med en aloevera försäljare,finna massa bra grejer!

• Lyckomia

Nu är jag nyduschad och har smörjt in bröst och hals med barnolja. Ska bli spännande att se om det blir bättre.

• MabCar

Jag är i samma sits även om det har blivit bättre nu. jag fick ådet att sluta att dicka möjlk och jucie. Jag försöker komma ihåg att tvätta ansiktet två gånger om dagen. Jag kan rekommendera produkter frn Dr Murad som finns för både ansikte och kropp. Kostar en del men räcker länge och är väldigt bra.

• Trasan99

Jag fruktar den dag jag ska sluta med mina piller. Jag äter Yasmine sedan mer än tio år tillbaka, det är extra bra mot just acne, och många som har haft problem med finnas väljer just det p-pillret för att slå två flugor i en smäll. För nio år sedan skulle jag testa p-stav, men jag fick så mycket finnas på ryggen att jag inte stod ut, så den fick åka ut efter några månader. Undrar hur det blir när jag slutar med pillren...

Svar på tråden Slutat med p-piller och nu en massa finnar :-(