• sun moon

marskalk samma kläder som brudgum?

Vad tycker ni och hur har ni gjort/ska göra?

Jag har varit på bröllop där de har haft samma men även bröllop där marskalken har haft samma klädkod som gästerna. Vi är lite osäkra på hur vi vill ha det.. Min tärna har en ljusblå klänning till vaden ca.. ska marskalken matchas till henne? och då ha mörk kostym?

• Svar på tråden marskalk samma kläder som brudgum?
  • passionsblomman

Om man ska följa etiketten strikt så är det väl -om jag fattat saken rätt-egentligen så att ingen -inte ens bruden, ska klä sig över klädkoden. I det perspektivet blir det ju också loiskt att "endast bruden bär vitt" för att undvika att någon annan misstas för bruden.

• 2011

Jag har för mig att Svensk etikett påbjuder att brudgum skall ha samma klädkod som gästerna, så då är det rimligt att även marskalkenhar det.

• sun moon

Men nu ska vi inte följa etiketten slaviskt, ska ni göra det?

Min BM ska ha finare kläder för att matcha min klänning Jag klär mig "högre" än koden mörk kostym. Om det blir frack eller något annat har vi inte bestämt ännu. 

• BrideBecks

Min mans marskalk hade samma väst och "slips" en en annan kostym än min man som hade en lite finare. Det blev himla bra, man såg att de "hörde ihop" men ändå hade olika roller.

• Jojfre

Min m2b och hans två marskalker kommer alla att ha mörk kostym och likadana slipsar som matchar både tärnornas klänningar och min bukett. Det som kommer skilja dem åt är att marskalkerna kommer att ha näsdukar i samma färg som slipsen och min m2b kommer att ha ett corsage.

• passionsblomman

Jag tror mycket få brudpar följer etiketten i vare sig det ena eller andra avseendet idag. Etikett har förresten aldrig varit annat än vägledning för att underlätta umgänget. Vilket förutsätter att man känner till de olika uppförandekoderna. Eftresom så många inte känner till dem blir det ju nästan tvärtom istället.
    Men hur det etikettsmässigt "ska" vara är ju en vägledning i fråga om klädsel. Då vet man ju iallafall om när man bryter koden.

Att tärna och marskalk ska klä sig efter samma kod måste väl åtminstone vara rimligt?

• Syrinx

Precis som resten säger, så ska enligt etiketten inte ens brudparet ha andra kläder än det klädkoden påbjuder. Men det är väl väldigt vanligt nuförtiden att brudparet t ex har frack och gästerna i bästa fall mörk kostym, dock påfallande ofta som det står kavaj eller t o m "valfritt" (vad nu det betyder!) fast brudparet är uppklätt till tänderna. Det ser väl lite galet ut, enligt mig, men nu är det ju så vanligt att det väl inte är så konstigt. 

Däremot så bör verkligen marskalk och tärna ha samma klädkod som övriga gäster. Trots allt har de ju bara en något framträdande roll i kyrkan, och sedan under hela festen är de ju som vilka gäster som helst. Då ser det ju märkligt ut om de springer omkring mycket mer uppklädda än övriga. Det är iallafall vad etiketten säger

• sun moon

passionsblomman: Det var det jag funderade på. Min tärnas kläder är rätt efter "mörk kostym" 

Jojfre: Låter fint.. men jag tror att min BM vill klä sig finare än kostym.. 

• sun moon

mörk kostym  

passionsblomman skrev 2010-06-10 12:00:31 följande:
    Vad har ni satt för klädkod på inbjudningskorten då?
  • sun moon

Mörk kostym finns ju i "allas" garderober och vi ville inte att våra gäster skulle bli tvingade att köpa något finare Blir ju bar aen gång i livet som man får klä upp sig finare som man.. och det är ju när man gifter sig.. så vanlig kostym är lite tråkigt.. 

Vi ska åka inom en herr-affär idag och höra med dom också

• sun moon
    passionsblomman skrev 2010-06-10 12:26:26 följande:
    Då tycker jag tveklöst att marskalken ska ha det!
    och min älskling klär sig "högre"
Svar på tråden marskalk samma kläder som brudgum?