• kvinna 86

kan vi gifta oss? ej svensk medborgare och inget visum

Jag och min kille ska gifta oss men han är ej svensk medborgare. Vi har skaffat pappar om hindersprövning/efternamn men nu har jag läst lite mer och nån skrev att han måste ha svenskt personnummer och visum stämpel i sitt pass.. och det har han inte. Stämmer detta? Verkar inte som att vi kan gifta oss tyvärr. Han  har alltså inte visum/uppehållstillstånd/visum

• Svar på tråden kan vi gifta oss? ej svensk medborgare och inget visum
  • knyttan

Din pojkvan maste nog ha nagon slags dokumentation fran sitt hemland om att han inte ar gift redan, plus ngt slags personbevis. (ungefar motsvarande svensk hindersprovning). Jag vet inte om man faktiskt maste ha visum eller uppehallstillstand i Sverige for att gifta sig, jag tror inte det, men du maste vara medveten om att oavsett om ni ar gifta eller ej sa maste han darefter ansoka om uppehallstillstand i Sverige pa det vanliga sattet, dvs. fran ambassaden i sitt hemland. Att ni gifter er innebar inte att han "automatiskt" far uppehallstillstand i Sverige!

Jag tror att det basta vore om ni tog kontakt med Migrationsverket, de vet sakert vad som galler. Annars kanske Skattemyndigheten eller ambassaden for hans hemland hjalpa till.

• Grodfrun

Om ni ska gifta er i Sverige och han ar medborgare i ett land utanfor EU/Schengen sa behover han fortfarande samma visum som vilken turist som helst som besoker Sverige (tror jag iaf, ratta mig om jag har fel).

Innan ni kan vigas lagligt (=har 'intyg vigsel'-blanketten i era hander) maste ni besoka ett av Skatteverkets kontor dar ni har med er den ifyllda hindersprovningsblanketten samt han har med sitt pass och ett intyg fran sitt hemland som visar att han ar 'fri att gifta sig' (jag forutsatter att du ar folkbokford dvs skriven i Sverige. Om du inte ar det sa blir det ytterligare lite komplicerat).

• anne på grönkulla

Som sagt, han behöver ju ett visum för att få resa in i Sverige och gifta sig. Vad en utländsk medborgare behöver för att få gifta sig i Sverige bör Skatteverket kunna svara på (vad som krävs som motsvarar hindersprövningen alltså, typ en marriage license eller document från sitt hemland som intygar att han itne är gift redan).

Tänker ni er att bo i Sverige så behöver han ett uppehållstillstånd. Läs mer på www.migrationsverket.se eller på hemsidan för ambassaden i det land där han finns. Det är lättare att få uppehållstillstånd om ni redan är gifta eller sambo i utlandet, men i en seriös relation ska det inte vara ett problem om ni inte bor ihop redan.

Svar på tråden kan vi gifta oss? ej svensk medborgare och inget visum