• jenster

Vitguldsring blev GUL! Varning till er som funderar på vitguldsringar!

Till alla er som funderar på vitguldsringar:

Är så himla besviken. Jag fick en dyr vitguldsring som vigselring. Efter 3 månader började den gulna. Gick till affären- SENGELS i Stockholm- som gav mig en putstrasa och rådet att rohdinera om den (det kostar också).
    Har varit i kontakt med kundombudsmannen, PLUS, Kaplans och andra butiker.

Grejen är den att det faktiskt inte finns några regler för butiker att hålla sig till när det kommer till mängden Palladium i vitguldsringar, dvs ämnet som gör att guldet förblir vitt.  Av den andledningen kan jag inte reklamera ringen idag utan måste köpa en helt ny. (15 000 kr kastade i sjön)
    Seriösa leverantörer har en minimigräns på 16 % Palladium i guldet och då förblir det vitt.
    Så kolla alltid efter hur mkt palladium och få det bekräftat på papper.
    Lycka till!

• Svar på tråden Vitguldsring blev GUL! Varning till er som funderar på vitguldsringar!
  • JustMeAndMyLove

Tack för tipset :O Vi köpte "billiga" ringar med gult och vitt guld från nätet, de är fina än. Ska dock köpa lite dyrare vigselringar också med vitguld i, ska komma ihåg det här tills dess!

Ni kan inte prata med affären igen och få nån slags ersättning? Låter ju sjukt att ha såna priser på nått som inte håller :S

• jenster

Det är tyvärr totalstopp i affären- som sagt, allt jag fick var ett mästrande svar en putstrasa...
    Därefter vände jag mig till de andra och blev mycket insatt.

Känner mig totalt maktlös. Och stackars mannen min som verkligen ville göra "rätt" och gick till en "fin" butik.

• Ängla80

Usch va tråkigt och att det inte går att göra nåtgot. Har själv köpt en vigselring i vitt gul från Schalins. Läste detta från deras hemsida:

Schalins vitguld innehåller 16 % palladium. En vitguldsring kan genom en katalytisk process påföras ett skikt av rodium, s.k. rodinerng, för att göra vitguldet ännu vitare till färgen.

Så då borde det vara lugnt. Sen vet jag ju att vissa klagar på sina vitguldssmycken och att de tappar den fina vita färgen.

• jenster

tyvärr så håller rodineringen bara temporärt, så man måste göra om det igen, och igen, och igen....

• Duchess

Vitguld är jättesnyggt, men kräver tyvärr en del underhåll. Så vi valde ringar i 95% palladium istället. Kostar ungefär lika mycket och förändras inte i färgen. Jag kan rekommendera palladiumringar till alla!

• JustMeAndMyLove
    Duchess skrev 2010-06-09 21:02:39 följande:
    Vitguld är jättesnyggt, men kräver tyvärr en del underhåll. Så vi valde ringar i 95% palladium istället. Kostar ungefär lika mycket och förändras inte i färgen. Jag kan rekommendera palladiumringar till alla!
    vad är paladium egentligen? en metall?
  • evejo427

Min förlovningsring är i både vitt och rött guld och jag har haft den i 4 år och den har inte gulnat, än. Min vigselring är också i vitt guld så får se om den håller färgen *hoppas*

• KlaraV89

Fy vad tråkigt, dåligt att det inte finns en gräns för hur lite av ämnet som måste vara i ringen så som tex 18K stämpeln

• Syrinx

Åh nej, stackars dig! Vad jobbigt det måste kännas! Jag hade ingen aning om att det var så med vitguld - glad att vi har bestämt oss för rödguld i våra förlovningsringar. 

Åh nej, stackars dig! Vad jobbigt det måste kännas! Jag hade ingen aning om att det var så med vitguld - glad att vi har bestämt oss för rödguld i våra förlovningsringar. 

JustMeAndMyLove skrev 2010-06-09 21:46:55 följande:
    vad är paladium egentligen? en metall?
    Det undrar jag med!
  • matildaochniklas

Vi har vitt guld i våra vigselringar från Schalins, dom är superfina fortfarande efter snart 2 år, vi är nöjda!

Svar på tråden Vitguldsring blev GUL! Varning till er som funderar på vitguldsringar!