• Converse

Beräkna alkohol till FESTEN

Jag behöver hjälp att räkna ut hur mycket sprit som behövs till vår bröllopsfest. Vi ska ha en gindrink och två vodkadrinkar samt vin,öl,cider. Hur mycket ska vi köpa in för 50 pers? Räkna inte med middagen för det är vi klara med.

Någon som haft bröllop som vet på ett ungefär?

• Svar på tråden Beräkna alkohol till FESTEN
  • Eriane

Beror ju på hur starka drinkar ni vill göra Och hur mycket ni vill att gästerna ska kunna dricka. Standard är att man gör drinkar på 4cl sprit så dela 4 cl med innehållet i flaskan så vet ni hur många drinkar det räcker till. Räkna minst ett par glas/flaskor av varje per gäst om ni vill ha lite dricka. En flaska rött vin räknas på att rymma 4 glas (i rövinsglas) och vitt vin 5 glas (i vitvinsglas) Många andvänder bara vitvinsglas till både och. Flaskorna är ju lätt att beräkna.

Tänk på hur mycket ni själva tror att ni dricker och på hur ni tror/vet att era gäster gör Och vad ni tror/vet är mest populärt. Skulle jag tex göra en stor fest för mina vänner skulle öl och vin gå mest, men skulle jag ordna till släkten skulle det gå mest vin för både vuxna och ungdomarna där föredrar ofta vin.

Nu var det otroligt länge sen jag beställde sprit i några större kvantiteter och vi kommer att ha alkoholfritt pga barn på vårt bröllop. Tyvärr kan jag inte ge exakta siffror utan att besöka ett systembolag först.

Hoppas att det var till någon hjälp och att det kan hjälpa dig att räkna ut mer exakt själv.

• Eriane

Just det...Köper ni från systemet kan ni lämna tillbaka oöppnade flaskor. Kan vara ett tips om ni köper för mycket, vilket kan vara bättre än för lite

Svar på tråden Beräkna alkohol till FESTEN