• Peppo79

allergier och andra matavvikelser

När vi skickade ut inbjudan skrev vi att i samband med osa ska man medd ev allergier/vegetariskt. Nu visar det sig att minst 4 st av gästerna är gravida och kan inte äta det, och inte det och inte det..... Hur flexible ska man vara egentliigen????? viss allergier och vegetariskt sa vi de skulle anmäla,ok, det blir då x antal "vanlig2 mat, x antal laktosfritt, x antal glutenfritt, x antal vegetariskt och sen gravida som inte kan äta det hit och dit. Hur gör ni där?

• Svar på tråden allergier och andra matavvikelser
  • naturtanten

skicka menyn till dom som anmält allergier eller graviditet... så får dom själva avgöra om det är "ätbart" . Serverade på catering på bröllop där jag blev utskälld av en blivande pappa som inte kunde förstå att det inte fanns snittar som gravida kunde äta!!! Är inte alltid lätt att veta vad som kan tänkas vara ok så bättre dom får avgöra det själva..

• bobods

Varför valde ni att be era gäster att meddela specialmat? Var det för att ni skulle kunna ordna med alternativ? I så fall tycker jag nog att ni ska ordna det. Vi skrev att gästerna skulle meddela specialmat vid osa så att vi skulle kunna fixa mat som passar alla - hade vi inte tänkt ordna det så hade vi heller inte skrivit med det i inbjudan. 

Vad menar du att de gravida ska göra? Äta mat som är farlig för deras barn, eller ta med egen mat??? Nej, självklart står brudparet för mat som alla gäster kan äta. Tycker jag. 

• FramtidaFruSandberg

vissa saker rekommenderas ju gravida att inte äta och vissa saker kan specifika personer inte äta för att det gör dem illamående. Jag tycker att man ska göra skillnad på dessa. de saker som gravida inte ska äta (typ rå fisk, opastöriserade mjölkprodukter osv.) tycker jag att man anpassar för. de andra sakerna är ju precis som om någon annan inte "gillar" den och den maten, då får de väl peta bort

• Optimia

Är man allergisk, gravid eller vegetarian kan man knappast förväntas ta med sin egen mat eller anses vara oförskämd när man skickar sin lista över saker man inte kan äta. De flesta duktiga restauranger/cateringfirmor kan ta specialdieter i beaktande när de gör upp menyförslagen.

Vegetarianerna och de laktosintoleranta kan ju rimligtvis få samma mat, de gravida dör inte heller av att äta vegetarisk mat (eller den vanliga maten om den är genomstekt och inte består av opastöriserade mjölkprodukter).

Poängen i mitt meddelande är alltså att man behöver ju inte servera 100 olika rätter, utan man har en standardrätt och ett-två alternativ som är anpassat till allergiker/gravida/vegetarianer.

Om man är orolig för om ens gäster kan äta det man tänkt servera, är det väldigt omtänksamt att slänga iväg ett mail med menyn och få svar direkt från gästen om han/hon kan äta det man tänkt servera.

• prinsessanogrodan

Det mesta kan man ju faktiskt anpassa till allergi/vegetariskt/gravida. En normal duktig kock eller cateringfirma kan ordna det och ser inget konstigt i det heller. Om man är allergisk så finns det ju dom som kan hamna på akuten eller dö av allergisk chock om de får i sig det dom inte tål. Och gravida kan inte heller förväntas äta något som barnet kan ta skada av. Skicka en lita till cateringfirman/kocken med info om att tex person 1: inte kan äta xxxx, person 2: kan inte äta xxx osv. Inget svårt alls.

Förstår inte riktigt problemet faktiskt.

• Nordiskbrud

Jag tycker det är självklart att man som värd fixar mat som alla kan äta. Som gravid kan man verkligen äta allt och det är bara att fixa special mat. Sen tycker jag inte att gravida ska behöva äta vegetariskt om de inte ber om det, jag skulle inte gillat det som gravid. Det enda ni behöver tänka på är ju det som nämts ovan och ska alla andra få kött till varmrätt så är det bara att ge de gravida välstekt. Är det ni själva som fixar maten eller ett ställe? Tar ni mat utifrån så är det ju inga problem alls att ha olika rätter. Det är absolut inte jobbigt att fixa fyra andra tallrikar, vare sig för kökspersonal eller er.

(När jag jobbat i som kock har vi alltid tillgodosett alla önskemål och tom fixat olika mat för veganer och vegetarianer. Tycker det hör till att man tillgodoser alla önskemål och inte klumpar ihop för många heller).

Vad har ni tänkt servera eftersom ni tycker att det är jobbigt med specialkosterna? Kan hjälpa till och se vad ni kan göra för att underlätta om ni lagar själva om du vill.

• sun moon

varför kan inte gravida äta buffé?

Vad som är problem är ju viss fisk, rå fisk/kött/kyckling osv + opastöriserat. Om man har lax som mat så kan gravida äta det Lite mkt hysteri över vad man kan och inte kan äta som gravid.

vegeterianer är lätt.. ge dom sallad

Allergiker får man vara noga med vad för allergi och hur allergiska de är. Om man har marsipan på tårtan så får man fixa en liten bakelse till mandelallergikern.. man kan också prata med personen som är allergisk, allt löser sig med fantasi.

Folk som "inte tycker om" behöver man inte bry sig på.. de får äta maten som serveras.

• Aleta

Självklart ser vi till att alla får mat som de kan äta!

Det är inget svårt alls tycker jag. Vi ordnar ofta fester och har alla möjliga olika sorters allergier bland vännerna. Om man bara tänker sig för så går det jättebra.

Oftast försöker vi välja mat som alla kan äta ändå. Det finns ju en miljard olika maträtter att välja på och jag måste ju inte välja just den som alla inte tål.

Är det buffé så brukar det vara så att två eller tre av rätterna inte passar. Dessa märker man tydligt upp. ("Innehåller laktos" "innehåller nötter" osv.) och dessutom talar man om för gästen i fråga vilka rätter han/hon inte kan äta så att inga misstag sker.

En bra sak att tänka på vid buffé är att om man gör en specialrätt till bara allergiker/gravida etc så spelar det ingen roll hur väl uppmärkt den är. Likt förbenat ska nästan alla gäster ta av just den rätten och när den som bara kan äta den kommer dit är den slut!

Har ni catering eller andra proffs som gör maten så är det bara att meddela dem att vad ni har för önskemål på specialmat så fixar de det.

• Trasan99

Vi hade några specialare, men även några som inte meddelade. En kille var laktosintolerant men sade inget, utan åt piller, trots att det fanns specialmat till en annan laktosintolerant. Hade han bara sagt något... Och till tårtan fick vi frågan om den inehöll nötter. Kunde hon också sagt till om...

Seda visste vi att det skulle vara två gravida med, men i efterhand vet vi att det var inte mindre än fem tjejer som var gravida. En avslöjade det för släkten under bröllopet, en annan skrev en hint om det i gästboken så att vi fattade det dagen efter, en tredje avslöjade det först senare. Men hon bara petade undan fetaosten, så gick det bra.

• sun moon

vanlig fetaost är pastöriserad även bri.. sådan billig bri  

• Peppo79

Oj det var verkligen inte meningen att göra ngn upprörd. Självklart ska ingen behöva ta med egen mat! :) Jag menade mest hur många olika rätter man ska ha.

Även som Trasan99 skriver så ver jag att ngra är allergiska/gravida fast de inte sagt det själva och inte heller skrivit ngt i osa:t (som jag ville de skulle göra), ska man tro att allergikerna tänkta äta medicinen där? aja det löser väl sig :)

• Myjoy

I stort sätt samma rätter som du hade planerat från början.

Det enda man behöver göra är att utesluta, undvika det som personen /personerna medelat att dom är allergiska mot.

Vissa är ju så allergiska att man faktiskt inte ens kan använda samma kärl vid tillagning.
    Där av texten :Kan innehålla spår av nötter på vanlig mjölk choklad. Dom har nötter i samma tillverkningslokal och vill inte ta några risker.

Men..tillbaka till frågan.

Om du tex har kött, sallad, sås, potatis i någon form

I stort sett kan ju alla äta detta.
    Problemet brukar ju oftast vara såsen som laktos intoleranta kan ha problem med
    Men det är ju inte svårt för en kock att göra en alternativ sås för dom

Som regel brukar nötter uteslutas men kan förekomma i sallader, ev dolt i nötbottnar på efterrätter mm (där är det lite mer lömskt)
    Men oftast finns det alternativ även på detta.
    Skulle det vara nötter planerat i såsen kan ju kocken tillreda salladen till fullo, ta bort den del som är avsedd för allergiker innan han/hon tillsätter nötter.

Som sagt,
    Du behöver inte se det som att det måste vara en massa special rätter Det går jätterbra att lösa med mindre variationer så ingen känner att dom är åsidosatta eller specialbehandlade för mycket utan lika mycket en del av gemenskapen.

• Aleta
    Peppo79 skrev 2010-06-09 07:05:40 följande:
    Oj det var verkligen inte meningen att göra ngn upprörd. Självklart ska ingen behöva ta med egen mat! :) Jag menade mest hur många olika rätter man ska ha.Även som Trasan99 skriver så ver jag att ngra är allergiska/gravida fast de inte sagt det själva och inte heller skrivit ngt i osa:t (som jag ville de skulle göra), ska man tro att allergikerna tänkta äta medicinen där? aja det löser väl sig :)
    Det där med folk som inte meddelar kan vara lite jobbigt. En del tar liksom för givet att man ska komma ihåg deras allergier. Det tycker jag är lite irriterande.
    Jag har en släkting som blir jättearg om man glömmer bort det. Hon fattar inte hur lätt det är att blanda ihop folks olika allergier. 
Svar på tråden allergier och andra matavvikelser