• zeldae

Är ljuset för "skarpt" att fotas i utomhus i Sthlm i början på augusti kl 14.00?

Vi har vigseln kl 16 vilket är rätt sent, så för att inte förlora tid efteråt tänkte vi fotas innan. Jag antar att det blir vid 14 tiden. Kommer inte ljuset att ligga hårt då, vara för skarpt om det är en solig dag? Ska vi välja att fotas efteråt ändå, för mjukare ljus och skuggor?

• Svar på tråden Är ljuset för "skarpt" att fotas i utomhus i Sthlm i början på augusti kl 14.00?
  • Dejli

En riktigt seriös/proffsig fotograf har handlingsplaner för detta också... kanske kan man stå i skuggan under ett träd, eller så har han/hon en skärm som filtrerar ljuset.

Det handlar nog egentligen bara om hur duktig fotografen är på att lösa "problem". För det är knappast ovanligt med bröllopsfotograferingar i starkt dagsljus, men stor skillnad på hur bilderna blir... Kanske kan ni be om en provfotografering under dessa förhållanden för att se om ni är nöjda med hur bilderna blir?

• zeldae

vår fotograf är väldigt proffsig, och hade ingen anmärkning. det var hon som tyckte att vi skulle fotas innan, så det inte blir stressigt efter vigseln. Det var bara det att jag a v andra fick höra att ljuset inte är fint och hårt då (av amatörer iof, men ändå) Man vill ju att allt ska  vara som finast på denna dagen, inkl ljuset såklart.  Jag är inte orolig, för fotografen verkar jättebra, så d blir nog fint ändå... ville bara dubbelkolla

• kpt

Rent generellt undviker man att placera brudparet i starkt solljus eftersom de kisar och får svarta påsar under ögonen.  Men om fotografen vet vad han/hon gör och t ex ställer er med ryggen mot solen och använder upplättningsblixt kan det gå ändå.  Det begränsar givetvis antalet poser men ibland har man som fotograf inget val.

Svar på tråden Är ljuset för "skarpt" att fotas i utomhus i Sthlm i början på augusti kl 14.00?