• crea diem

Gifta sig för andra gången

Finns det någon här som ska gifta sig för andra, eller kanske tredje gången....hur planerar ni för ert bröllop? Stort och marängit eller litet och familjärt....kanske privat utomlands eller på rådhuset med barnen.....jag vill gärna höra från er...
    Själv ska jag så småning om gifta mig för andra gången, och det är en så stor skillnad mot första gången. Nu har jag en man som är 100% delaktig, mot förra gången då jag uteslutande fixade allt själv....men andra ord, så är det helt fantastiskt att planera nu....

• Svar på tråden Gifta sig för andra gången
  • Doffsingen82

Kan inte annat än att instämma

Andra gången jag gifter mig och den här gången förstår jag verkligen hur det SKA kännas att gifta sig och att ha någon att glädjas med...

Vi kommer inte att ha någon "regelrätt" bröllopsfest efter vigseln, utan bjuda alla inbjudna på tårta utanför kyrkan. På så vis kan man i lugn och ro verkligen prata med alla och mingla utan stress. Perfekt upplägg om du frågar mig   Hittills strax över 100 anmälda gäster.

• crea diem

Ska ni har tårtan på "kyrkbacken" ?

• Houdini

Jag ska också gifrta mig för andra gången, men jag kan inte klaga på exets engagemang i bröllop nr1.

Och vi har inte nes bestämt när ännu mer än förhoppningsvis nästa år.
    Och då det är första gången min sambo gifter sig har jag sagt att han och hans familjs önskemål väger tyngre än mina. Så för mig blir det ett andra kyrkbröllop med långklänning och frack och bröllopsmiddag med minst 50 gäster.

• a n n a

jag gifte mig första gången 010101 - ett riktigt härligt kyrkbröllop med många vänner o mkt kärlek, det passade...då...

jag gifte mig för andra gången nu 100515 - ett riktigt härligt kyrkbröllop med många vänner o mkt kärlek, det passade...nu...

skillnaden var inte speciellt stor, men på vissa punkter skilde den sig enormt - på mitt första skrev vi egna löften, det kunde jag inte till mitt andra, de första var ju klockrena, hur skulle jag kunna göra om dem? :)

skillnanderna som fanns passade de "vi" som fanns då o nu perfekt

viktigast för mig har varit att denna andra gång leva i nuet, passa på att njuta! för detta är minsann sista gången, sådetså ;)

• Myjoy

För mig blir det andra gången.

Bröllop nr 1 va väldigt litet. Bara dom absolut närmaste. Och det va mer ett gemensamt beslut av praktiska skäl och inte av kärlek vi gjorde det.

Denna gången känns det helt annorlunda.

Vi älskar varandra, kan sitta och prata i timmar om allt mellan himmel o jord. Vi vill gifta oss för att ha den där speciella upplevelsen vi alltid kan se tillbaka på. En dag som verkligen står ut från dom övriga. Så bröllopet kommer planeras efter det.

Första gången min m2b gifter sig och enda barnet i sin familj.

Det blir stort. Mycket mycket större än det första. skillnaden mellan 10 och 50 gäster känns enorm. Men det är så mycket mer som gör detta speciellt.

Kanske är man bara romantisk men det känns verkligen som för evigt

• Sonja68

MItt första bröllop var jag 22 år ung och vi hade ett stort, traditionellt kyrkbröllop med 65 gäster, fastrar, mostrar, kusiner alla vänner osv, trerättersmiddag, häst o vagn, maräng och slöja och krona och hela fadderullan. Det passade då.

Nu när jag är 40+ , jag och maken är ett par sedan tio år, har två barn, ja då kändes det mer rätt med ett litet, familjärt bröllop. Jag ville inte göra en "favorit i repris" liksom. Jag hade helst sett att vi vigde oss på flygplatsen och drog iväg på en resa han och jag. Eller att vi vidges utomlands med bara två vittnen. Men för min make var det första gången och han ville ha det större. Då vår ekonomi satte kraftiga begränsningar så blev det en gyllene medelväg; ett bröllop i en liten, familjär kyrka, buffé och fest för ca 30 pers, familjen och de närmsta vännerna. Enklare klänning, enkel bukett, allt väldigt enkelt, intimt och trivsamt. Och jätteunderbart och roligt

Jag valde andra psalmer, andra solosånger, annan kyrka, annan stil på klänning och sånt, för dels har min smak ändrats, jag har blivit äldre och så ville jag nog markera att det här är ett helt annat kapitel i mitt liv, det här är unikt för oss.

• Soldemor

Jag har gift mig tre gånger, första gången kyrkligt, de andra två borgerligt. Dagen före den sista vigseln kom vi på att vi naturligtvis skulle ha gift oss i makens dop- och knfirmationskyrka, något sent påtänkt kanske.

Hade det varit att jag skulle gifta mig nu, hade jag, efter att ha  häckat här ett tag, velat ha flott klänning (sett en dröm av Lars Wallin, nej, präster har INTE råd med sådana!) kyrkvigsel och självklart hade jag vetat vilka psalmer och musik vi skulle ha, och en middag i stil med min mottagning efter prästvigningen. Jag tycker inte man skall behöva vara rädd för att slå på stort även om man varit gift innan. Det var tyvärr så vi tänkte när vi gifte oss borgerligt. Det var fint, visst, men kyrkan hade nog ändå varit mera VI på något sätt.

• empa83

Jag ska gifta mig för andra gången, fast med samma man... vi gifte oss på ett infall, dock ett planerat sådant, borgligt i Skottland på semestern förra året. Men för mig är välsignelsen viktig så vi kommer har ett stort bröllop i augusti, med präst och klänning och en brakfest;)

• Doffsingen82

crea diem skrev 2010-06-02 23:56:50 följande:
    Ska ni har tårtan på "kyrkbacken" ?

Ja, det skulle man nog kunna säga. Men det är en gammal vacker skola i sten som vi har bokat där vi ska vara. Ligger ca 150 m från kyrkan. Gott att veta att det finns lite skydd utifall vädergudarna inte är på vår sida den dagen

• Myjoy

empa83 skrev 2010-06-03 10:27:36 följande:
    Jag ska gifta mig för andra gången, fast med samma man... vi gifte oss på ett infall, dock ett planerat sådant, borgligt i Skottland på semestern förra året. Men för mig är välsignelsen viktig så vi kommer har ett stort bröllop i augusti, med präst och klänning och en brakfest;)

Men gud va gulligt att vi ska göra det igen =)

• Flodis Hjärtat

Det är andra gångn jag gifter mig men första gången för min blivande. Det kommer bli helt annorlunda, för vatt vi är helt annorlunda än jag xét. Det kommer bli kanon och min blivande denna gång är verkligen engagerad mot förra gången.

• Kattpoet

Gufte mig för andra gången med, i Skottland med en skotte, inte värt stressen.  Vi skulle gift oss borgligt i Sverige i stället för borgligt i skottland... UGH:..

Men gifta blev vi.

• empa83

Så hade jag det inte i skottland, det var fanstasitskt! men ack så ensamt... Tråktigt att det blev så struligt för er, tror jag har läst lite om det i andra trådar:(

• Kattpoet

Empa om ni är två svenskar som gifter er i Skottland är det andra regler och om man är skild men ej enligt skottisk lag är det andra regler som gäller och om ni är  två skottar som gifter er så finns det andra regler.

Så det mycke man måste trassla med.

Jag hade det inte ensamt, jag hade hela hans halvgalna släkt där.

• sun moon

Jag gifter mig för andra gången men min BM gifter sig första gången.

När jag gifte mig 1a gången var det efter 10år och det var hemligt och borgerligt. Bara två vänner som vittnen. Åt god middag och såg musikal.

Nu blir det ett "riktigt" bröllop med allt vad det innebär. Min dopkyrka, präst, vit klänning, bröllopsfest osv

Första gången gifte vi oss mest för det juridiska, vi hade ju barn, hus och så.. nu gifter vi oss av ren kärlek, vi har redan skrivit testamente så att vi ärver varandra. 

Svar på tråden Gifta sig för andra gången