Champagne
Finns ju redan en tråd om mouserande, jag skulle vilja ha tips på fin, riktig champagne??
Finns ju redan en tråd om mouserande, jag skulle vilja ha tips på fin, riktig champagne??
Taittinger tycker jag är riktigt god.
Veuve Clicquot (Gula Änkan) är inte god tycker jag (och passar väl mindre bra på bröllop).
När gula änkan känns ju inte så kul
Läste en artikel där dom tipsade om Bollinger Special Cuvee Brut & Pierre Peters Cuvee de Reserva.....nån som smakat? Känns lite dyrt att provsmaka champagne
Inga svar, innebär det att dom flesta ska ha annat mousserande? Jag är förvånad isåfall
Vår favoritchampagne är André Clouet (tror det stavas så) och Bollinger. Dock hade vi inte champagne på vårt bröllop utan mousserande
Vi skall ha mouserande som brudskål dels för att det är billigare och dels för att de flesta av våra gäster inte kommer märka någon skillnad. Hadde vi haft obegränsda budget hadde vi gärna haft champange.
Bollinger brukar göra god och ganska smakrik champange så den skulle jag ha valt.
Fråga någon på systembolaget som har koll om de två bästa champangerna och köp hem och testa om ni verkligen vill vara säkra, dyrt ja men det kan det vara värt för att veta att ni kommer bli nöjda på bröllopsdagen. Kolla även i beställningsortimentet där det finns champangeprovarlådor, kanske kan vara nått?
Jag tror för övrigt att de har champagneprovning på Systembolaget.
Vi kommer ha Champagne (*mums*) och fick förslaget från catering-firman om den Palmer - Blanc des Blancs. Har provdruckit den och den var jättegod! =)
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7553&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERANDE+VINER%3aFrankrike+-+Champagne%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a
Om man inte vill provsmaka Champagne så kan man ju utgå från en man gillar/ogillar och kolla upp Sötma, Fyllighet, Fruktsyra på den. Sen kan du utgå ifrån det när du letar efter alternativ.
(Jag ska inte säga något som var med i en orkester som spelade "Punchen kommer" som brudvals på ett bröllop, det var först efteråt vi kom på att det är melodin från "Den Glada Änkan". )
Jag tycker för övrigt inte alls speciellt mycket om champagne, därför blev jag glatt överraskad när jag fick smaka Taittinger Brut Reserva. Den var verkligen god!
jag ÄLSKAR Mumm!! men mouserande är ju billigare... så det var det vi bjöd på. men oj så nice att glas mumm är.... (drömmer mig bort)
Lanson tillverkar trevliga champagner; jag har druckit Lanson Black Label och Lanson Gold Label Brut. Båda är goda.
Taittinger Brut Réserve är också mycket god, kan rekommendera den också.
Sen finns ju "gamla vanliga" Moët & Chandon också, jag har druckit både den vanliga och roséversionen, och båda är goda.
Många champagnesorter finns ju i halvbutelj, så en sån kan man ju köpa hem och provsmaka om man vill
Vi höll på att köpa en flaska skumpa på bolaget häromdagen som skulle kosta 1200 kornor. Som VI skulle ha på bröllopsdagen;)
Men jag hejdade sambon i sista ögonblicket för det kändes som alldeles för mycket pengar!
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7428&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERANDE+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a
Vilken tur att ni hejdade er.. Jag tycker personligen inte att dompan är prisvärd.. det finns så mycket godare för mindre pengar.. :)
När vi gifte oss i Skottland hade våra vänner besällt en flaska Bollinger på resturangen där vi skulle äta, som överrasking till oss. Den var helt fantastisk god! min favvo;)
Tack för alla tips! SJälvklart förstår jag att det är en kostnadsfråga och man prioriterar olika, men jag är lite förvånad med tanke på pengarna som är i rullning på denna sida att inte fler ska ha champagne. Vi är inte alls rika, men eftersom vi kommer att ha få gäster tänker vi bjuda ganska "stort". Jag är absolut ingen kännare av champagne och skulle kanske tom tycka att mousserande är godare......men jag vill inte tänka tillbaka på min brudskål med annat än champagne
Alltså, hur viktigt tycker ni att det är att matcha champagnen till snittarna som serveras till? Jag känner efter som tips jag fått att Bollingers låter som ett bra val, men enligt systemets personal ska jag har en champagne med mer sötma till bresaolasnittar med blåmögelost som vi tänkt bjuda på......
Det här är nog vår favorit:
Jacquart Brut Brut Mosaïque Millésimé 2002 (7588)
www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=
Den dög tydligen på Nobel också, så då är den nog godkänd även i andras kretsar ;)
Speciellt eftersom det känns som bortkastade pengar eftersom vi inte gillar "riktig" skumpa nån av oss :S
Nu bestämmer ju mina föräldrar vad vi ska ha på bröllopet eftersom de handlar och betalar men jag litar fullkomligt på dem.
Denna skumpa var ju mer tänkt att ha på bröllopsdagens morgon/dag för bara oss och kanske tärnorna.
Har just provat bollinger för första gången till en variant av dom snittar so vi tänker servera på bröllopet.....vi tänker inte prova några fler, är mkt nöjda